Twoja strona internetowa nie sprzedaje. Jak znaleźć przyczynę?

Twoja strona internetowa nie sprzedaje. Jak znaleźć przyczynę?

Dodano 07 sierpnia 2017

Posiadasz stronę internetową lub sklep internetowy, ale kompletnie nie przynosi on efektów? Masz dużo wejść na stronę, jednak przez formularz kontaktowy nie zgłaszają się żadne osoby. Nikt też nie dzwoni, powołując się na stronę www. Mimo dość sporego ruchu w Twoim sklepie internetowym nie ma tam żadnego zamówienia od dłuższego czasu albo nawet od początku jego istnienia.

Wykorzystując własną pracę, gotowe rozwiązania albo strony na abonament, możesz posiadać własne miejsce w sieci dość tanim kosztem. Ale nawet jeśli wydasz na stronę tysiące złotych, może ona nie przynosić efektów przez dłuższy czas.

Często właścicielom stron pojawia się właśnie taki problem, że nie przynosi ona kompletnie żadnych przychodów. Próbują znaleźć przyczynę przez tydzień, 2 tygodnie lub przez miesiąc a następnie odpuszczają, stwierdzając że to nie ma sensu.

Przyczyny braku sprzedaży poprzez stronę internetową można podzielić na 3 kategorie. Jest to:

  • brak ruchu na stronie internetowej – na Twoją stronę nie wchodzi nikt lub bardzo mało osób. Musisz sprowadzić ludzi na swoją stronę www. Możesz to zrobić np. poprzez reklamy na Facebooku lub w Google. Możesz też to robić poprzez pozycjonowanie w Google. To tylko niektóre przykłady. W spisie treści znajdziesz jednak dość sporo artykułów na temat reklamy swojej firmy. Skorzystaj z nich. Jeśli nie wiesz, jaką formę reklamy wybrać, to napisz do mnie. Chętnie pomogę.
  • brak konwersji na stronie internetowej – na stronę wchodzą ludzie, np. z reklam ale nie masz żadnej sprzedaży. Zakładam, że punkt powyżej masz już przerobiony i reklama jest dobrze skonstruowana i targetowana do odpowiednich osób. Zakładam też, że produkty lub usługi, które sprzedajesz są interesujące i warte zakupu. Problemem może być konstrukcja strony internetowej. I właśnie tą kategorię omówię szczegółowo poniżej.
  • optymalizacja strony internetowej – to kolejny etap. Jeśli na Twoją stronę wchodzą już właściwe osoby i wiesz już, że te osoby kupują poprzez stronę to teraz czas na optymalizację czyli zwiększenie procentu osób kupujących w stosunku do tych, które w ogóle wchodzą na stronę. To temat na osobny artykuł, który na pewno pojawi się tu w przyszłości.

 

Jest jednak kilka możliwych, bardzo częstych i możliwych do szybkiego wyeliminowania przyczyn takiego stanu rzeczy, których omówienie znajdziesz poniżej.

1. Domena

Domena nie jest może najistotniejszym powodem, dlaczego Twoja strona nie sprzedaje. Ale być może posiadasz zbyt długi adres np. www.kupujbutyonlinewmoimsklepie.pl albo kompletnie niezrozumiały, np. www.butypastyszczotkionline.pl, w którym znajduje się zbyt dużo słów kluczowych.

Często kiedy zamawiasz serwer z kreatorem stron, otrzymujesz domenę typu www.mojastrona.nazwa.pl, www.mojastrona.home.pl, www.mojastrona.1and1.com itd. Taka domena nie ma racji bytu. Oczywiście ludzie Cię tu znajdą, ale dla wielu może być to problem. Warto postawić na indywidualną domenę www.mojastrona.pl lub www.mojastrona.com. Brak indywidualnej domeny mówi Klientowi, że nie traktujesz tej strony poważnie i brak Ci na to pieniędzy, więc nie warto Ci zaufać.

Tymczasem domenę możesz wykupić na pierwszy rok już za kilka złotych lub nawet za darmo (np. na LH.pl). Firmy, które sprzedają domeny bardzo często przeprowadzają takie akcje, podczas których zakupisz domenę za 0 zł.

2. Ważne informacje na stronie

Sprawdź czy na Twojej stronie znajdują się takie podstrony jak: Kontakt, O firmie i FAQ. Każda z nich pełni bardzo ważną funkcję i pomaga Klientowi w podjęciu decyzji.

W zakładce kontaktowej uzupełnij wszystkie możliwe informacje. Zgodnie z prawem, kiedy prowadzisz sklep internetowy, należy tutaj podać pełne dane firmy wraz z numerem w ewidencji oraz urzędem, w którym firma została zarejestrowana. Właściciele sklepów często boją się, że Klienci będą ciągle pisać lub dzwonić. No to skoro tego nie chcą, niech nie zakładają sklepów! A szczerze mówiąc niewielu Klientów w ogóle się kontaktuje. Pozwala to jednak upewnić im się, że firma jest prawdziwa.

Kolejna zakładka „O firmie”. Opowiedz w niej krótko swoją historię. Niech nie będzie ona nudna. Nie opowiadaj frazesów typu „nasza firma powstała w 1992 roku i od samego początku miała interesującą ofertę i wielu Klientów...”. To nikogo nie interesuje. Napisz, skąd wziął się pomysł na firmę. Jaka była ciekawa historia związana z jej powstaniem itd.

W zakładce FAQ umieść natomiast odpowiedzi na najczęściej zadawane przez Klientów pytania, a także na takie, które według Ciebie powinny być omówione. Wyjaśnij tam np. jak długi jest okres oczekiwania na produkt lub wykonanie usługi. Napisz też, na co Klient powinien się przygotować lub na co uważać itp.

3. Skomplikowana obsługa i wygląd

Niestety bardzo duża liczba stron i sklepów internetowych jest zbyt skomplikowana. Dotyczy do grafiki i użyteczności tychże stron. Wszędzie możesz spotkać tzw. slajdery, czyli animację przesuwających się zdjęć, które tak naprawdę niewiele wnoszą. Często nie ma na nich żadnego przycisku i Klient nie wie co ma dalej zrobić. Nie wspominam już o wodotryskach, typu animacje, wyskakujący rambo, trudna nawigacja, mnóstwo niepotrzebnych obrazków itd.

Strona powinna mieć prosty, jasny i czytelny układ. Zrezygnuj z niepotrzebnych rozpraszaczy. Masz tylko 4-5 sekund na zwrócenie uwagi osoby, która wchodzi na stronę. Jeśli tego nie zrobisz to niedoszły Klient wychodzi i szuka dalej. Twoja strona powinna mieć ścieżkę, którą przebyć powinien Klient. Powinna być ona pozbawiona wszelkich rozpraszaczy, kolorowych banerów itd. Ważny jest cel strony, do którego musisz zaprowadzić wszystkie osoby wchodzące na stronę.

Twoim celem jest oczywiście sprzedaż. Poprowadź więc Klienta tak, aby zapoznał się z Tobą i Twoją ofertą a następnie dokonał zamówienia. Spraw, aby po drodze nic nie odwracało jego uwagi od realizacji tego celu.

Pamiętaj o tym, aby strona była spójna z Twoją ofertą. Jeśli np. sprzedajesz towary luksusowe, to niech Twoim kolorem głównym nie będzie różowy :) Postaw raczej na czerń i biel.

Konieczne będzie też zaprojektowanie takiej grafiki, która pozwoli na dostosowywanie się do rozmiaru urządzenia, na którym zostanie wyświetlona strona. Powinna być ona responsywna, czyli czytelna zarówno na komputerach stacjonarnych, laptopach, tabletach, jak i telefonach. Ponad połowa użytkowników na Twojej stronie wchodzi właśnie z urządzeń mobilnych.

4. Wysokiej jakości zdjęcia i opisy

Możesz na swoją stronę wrzucać zdjęcia robione telefonem, o ile są one wystarczająco dobre. Klienci chcą obejrzeć produkty oraz Twoje realizacje. Pozwól im na to, aby pozytywnie je odebrali. Pomoże w tym na pewno jakość zdjęć. Nie ograniczaj się do jednej fotografii produktu. Postaw na przynajmniej kilka. Każdy z kupujących chce obejrzeć towar ze wszystkich możliwych stron, z najdrobniejszymi szczegółami.

Co równie ważne, opisy produktów oraz realizacji powinny dostarczać odpowiednią ilość informacji. Nie ograniczaj się do prostego wymienienia cech oferty od myślników. To nie zadziała. Dobry tekst powinien składać się i z opisu słownego w postaci zdań, jak i wymienieniu najważniejszych informacji w postaci listy, tabeli lub wykresu. Nie ograniczaj się tylko do jednej z tych form. Wiem, że tak jest łatwiej, ale właśnie dlatego może nie przynosić efektów. Dodatkowo, dzięki unikalnym opisom, sprowadzisz na stronę Klientów prosto z Google. W opisach produktów unikaj suchych cech technicznych i przedstaw je w postaci języka korzyści dla Klienta.

5. Proste zakupy

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to schemat składania zamówienia powinien być jak najprostszy. Zaoferuj przede wszystkim możliwość złożenia zamówienia bez konieczności rejestrowania konta w sklepie. To skutecznie odstrasza wiele osób. Jeśli już chcesz zaoferować możliwość rejestracji, to wystarczy Ci do niej tylko email Klienta. Nadaj mu losowe hasło i umożliw dodanie pozostałych danych w późniejszym czasie.

Pozyskuj od Klienta tylko te dane, które są niezbędne do realizacji zamówienia. Wystarczy Ci tak naprawdę adres dostawy oraz telefon i email w razie potrzeby szybkiego kontaktu oraz wysłania potwierdzenia złożonego zamówienia. Nie potrzebujesz pozyskiwać daty urodzin czy imienia ojca.

Nie rozbijaj procesu zamawiania na zbyt wiele kroków. Optymalnie podziel ten schemat na maksymalnie 3 kroki, w których Klient poda dane do wysyłki, dane do ewentualnej faktury oraz wybierze sposób dostawy i płatności.

Jeśli chodzi o ten ostatni krok, to zaoferuj przynajmniej kilka sposobów zapłaty. Postaw oczywiście na płatności online oraz kartę. Ale daj też możliwość zapłaty tradycyjnym przelewem, PayPalem oraz zapłaty za pobraniem. Dzięki temu wyciągasz pomocną rękę do Klienta.

Co zrobić, jeśli nadal brak sprzedaży?

Sprawdź w pierwszej kolejności to, co oferujesz Klientom. Być może Twoje produkty lub usługi są słabej jakości lub nie rozwiązują problemów kupujących. Przyczyn może być bardzo dużo. Zachęcam Cię do przeczytania artykułu pt. „Co tak naprawdę jest Twoim produktem?”. Być może wystarczy lekko zmodyfikować Twoją ofertę, aby sprzedawała się o wiele lepiej.

Sprawdź też inne produkty, które są powiązane. Przetestuj np. 10 różnych produktów. Wykorzystaj do tego powyżej wymienione podpowiedzi. Jeśli natomiast nadal będzie występować brak jakiejkolwiek sprzedaży, to być może znaczy to, że należy zmienić branżę i przetestować inne produkty.

Podsumowanie

Powyżej wymieniłem tylko 5 punktów. Jednak ich poprawa może spowodować znacznie lepsze rezultaty. Oczywiście wszystko pod warunkiem, że na Twoją stronę będą wchodzili Klienci. Ktoś musi wiedzieć, że masz coś do sprzedania :)

A może Ty masz jakąś ciekawą poradę na to, jak sprawić aby Klienci kupowali. Koniecznie podziel się nią z innymi, w komentarzach poniżej!

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

Jak przyciągnąć Klientów w czasie świąt?

Co roku to samo! Duże sieci, markety i centra handlowe wytaczają najcięższe działa. Wszędzie mnóstwo ludzi, robiących zakupy i kupujących świąteczne prezenty. Cudowna atmosfera, muzyka i światła.

Ty natomiast zastanawiasz się, jak odkroić kawałek tego świątecznego tortu zakupowego i cieszyć się z wielu Klientów w tym okresie.

Jeśli w tym roku chcesz podjąć rękawicę i zawalczyć o swoją firmę, to zapoznaj się z ebookiem "Magia Świątecznego Marketingu", który dostępny jest także w formie nagrań video.

PRZEJDŹ NA STRONĘ "MAGII"

 

#mała firma  #reklama  #sprzedaż  #strona internetowa  

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

 

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.