GIFy - animacje na Facebooka i nie tylko – jak wykorzystać je w marketingu małej firmy?

Dodano 29 sierpnia 2017

Jak wyróżnić się z tłumu? Jak sprawić, żeby ludzie zwrócili uwagę na Twoją firmę? Jak ożywić fanpage? Jak sprawić, aby nie był on nudny i monotonny? Jak zatrzymać kciuk potencjalnego Klienta podczas przewijania walla na Facebooku akurat na Twoim poście? Nie tylko Ty zadajesz sobie takie pytania :)

Jednym ze sposobów na zwrócenie uwagi są tzw. GIFy, czyli krótkie animacje, bez dźwięku, odtwarzane automatycznie. Marketerzy i spece od reklamy używają ich coraz częściej jako szybki i zabawny sposób na przekazanie wiadomości i jednoczesne zwrócenie na siebie uwagi odbiorcy.

Na pewno nie raz i nie dwa pojawiły się na Twojej tablicy lub w komentarzach innych użytkowników na Fejsie. Być może nawet i Ty ich już używasz. Prawdopodobnie są to jednak gotowce pobrane z sieci.

W poniższym wpisie pokażę Ci, w jaki sposób stworzyć je zupełnie samodzielnie – po swojemu.

Co to w ogóle są GIFy?

Proste animacje możesz stworzyć na dwa sposoby. Pierwszy z nich to połączenie kilku statycznych obrazków, odtwarzanych po kolei (klatka po klatce), czyli zamienionych w film. Drugi to wykorzystanie gotowego, krótkiego filmiku i zamienienie go w GIF..

Zobacz przykład poniżej, mówiący o promocji w sklepie internetowym. GIF ten powstał właśnie z połączenia dwóch statycznych obrazków (czyli sposób numer 1).

Drugi sposób stworzenia GIFa, to użycie gotowego, krótkiego filmiku. Pamiętaj jednak o tym, że GIFy, to animacje bez dźwięku. Zadbaj zatem o to, aby film zawierał jakąś dynamikę.

Pliki w formacie GIF możesz tworzyć na wiele różnych sposobów. Ja zazwyczaj używam jednego z tych trzech:

 

Ale to właśnie ten trzeci, który zawiera sporo ciekawych funkcji i jest najbardziej przyjazny, skłonił mnie do napisania tego artykułu.

Na Giphy możesz znaleźć tysiąc, jeśli nie miliony różnego rodzaju GIFów. Zatem od razu możesz je wykorzystać w tym, aby ożywić Twój Fanpage na Facebooku. Co z tego, jeśli może je znaleźć każdy inny, także konkurencja. Właśnie dlatego proponuję Ci stworzenie własnej, unikalnej animacji.

Jak stworzyć własnego GIFa krok, po kroku?

Pokażę Ci teraz, w jaki sposób stworzyć własnego GIFa właśnie dzięki GIPHY. Przede wszystkim przejdź na stronę www.giphy.com. Możesz tam stworzyć swoje własne konto, gdzie będziesz posiadać wgląd do wszystkich swoich animacji, ale nie jest to absolutnie konieczne.

Po wejściu na stronę, na górnym pasku widzisz dwa niebiesko-fioletowe przyciski („Upload” oraz „Create”). Chcesz stworzyć własnego GIFa, więc wybierz opcję „Create”.

Giphy daje 4 możliwości na stworzenie animowanego GIFa (screen poniżej). Są to:

  • GIF Maker – pozwala na stworzenie GIFa na podstawie filmu z YouTube lub z Twojego dysku
  • Slideshow – tworzy GIFa złożonego z serii statycznych obrazków
  • GIF Caption – pozwala na dodanie napisów do już istniejącego GIFa
  • GIF Editor – umożliwia dodanie napisów i tzw. naklejek do już istniejącego GIFa

 

Dwie pierwsze opcje pozwalają na stworzenie GIFa od zera. I są to opcje, które pokrywają się z tym, co opisałem już powyżej. Poniżej zainteresujemy się właśnie nimi.

GIF na podstawie filmiku

Na pierwszy ogień weźmy gotowy filmik. Stworznie takiego GIFa pokażę Ci na przykładzie filmiku twarzy. Przykład ten ma za zadanie pokazać Ci, że nie musisz bać się siebie przed kamerą. Pozwoli Ci się z nią oswoić i w zabawny sposób przełamać pierwsze lody.

Bazując na tym, co opisałem powyżej, kliknij przycisk „Create”, a następnie wybierz opcję „GIF Maker”. Jak już wcześniej wspomniałem – możesz wkleić link do filmu na YouTube, ale możesz też skorzystać z filmiku, jaki posiadasz na własnym dysku twardym.

Ja nagrałem krótki, kilkusekundowy filmik swoim telefonem. Tak – najprostsze rozwiązania są zazwyczaj najlepsze. Klikam teraz przycisk „Browse” (screen powyżej) i wybieram plik z dysku (wcześniej, dla wygody, zgrałem go z telefonu na komputer).

Po wgraniu filmiku, pojawiają się kolejne opcje, z których możesz skorzystać (screen poniżej).

Przede wszystkim, nie musisz posiadać żadnego dodatkowego programu do obróbki video. W opcjach Giphy możesz ustawić suwakiem moment w video, w którym Twój GIF ma się zaczynać, a w którym kończyć. Możesz więc dzięki temu wyciąć moment włączania i wyłączania nagrywania w telefonie.

Kolejna opcja to możliwość dodania napisu (Caption). Twój napis wyświetli się w jednym z trzech dostępnych stylów: Default, Meme lub Subtitle. Dodatkowo istnieje opcja wyboru jednego z ośmiu kolorów napisu. Wszystkie zmiany, jakich dokonujesz widoczne są od razu w podglądzie GIFa. Na GIFie poniżej zobaczysz, jak wygląda to u mnie :)

Na koniec wystarczy tylko kliknąć przycisk potwierdzający chęć wygenerowania pliku GIF (Create GIF). Gotowiec możesz zapisać w jednym z trzech dostępnych formatów:

  • Film – w postaci pliku MP4
  • GIF przeznaczony do Social Media – w formacie GIF
  • GIF w minimalnym rozmiarze (poniżej 2 MB)

 

GIF stworzony z serii obrazków

Pora na omówienie tego, jak stworzyć GIFa, składającego się z kilku obrazków. Ten sposób jest niemalże identyczny, jak opisana powyżej metoda tworzenia animacji na podstawie filmiku.

Z menu głównego wybierz zatem „Create”, a następnie opcję „Slideshow”. Kolejny krok to oczywiście kliknięcie przycisku „Browse” i wybranie z Twojego dysku obrazków, jakich chcesz użyć do utworzenia animacji.

Po załadowaniu obrazków możesz skorzystać z dostępnych opcji (screen poniżej).

Przede wszystkim ustaw tempo, w jakim kolejne obrazki będą przeskakiwać między sobą. Jeśli obrazki nie załadowały się w takiej kolejności, w jakiej tego oczekujesz, to metodą drag and drop możesz przesunąć ich kolejność.

Dodatkowo, jak w przykładzie powyżej, możesz ustawić napis, który pojawi się na GIFie. Napis może zostać wyświetlony w jednym z dostępnych stylów: Default, Meme lub Subtitle oraz kolorów. Zobacz poniżej, jaki efekt uzyskałem.

Jak wykorzystać GIFy w promocji Twojej firmy?

No ok, tworzenie samych GIFów nie jest zbyt trudnym zajęciem. Jak teraz je wykorzystać na Fejsie i innych kanałach Social Media, ale nie tylko? Możesz je też wkleić do maila lub wyświetlić na swojej stronie internetowej.

Podziękuj Klientom

Być może kojarzysz Brand24. Po każdym zakupie tego narzędzia, Klient otrzymuje podziękowanie wzbogacone właśnie o animowany GIF (powyżej), w którym to prezes firmy, Michał Sadowski w taki oto sposób dziękuje za dokonanie zakupu.

Pomyśl, w jaki sposób i za co, Ty możesz podziękować swoim Klientom. Może warto postarać się o stworzenie animowanego GIFa z podziękowaniem, z okazji osiągnięcia 1000, 5000 lub 10000 fanów na Facebooku. Możesz go też pokazać po dokonaniu zamówienia w Twoim sklepie internetowym lub po wysłaniu formularza ze strony internetowej.

Ożyw swój produkt

Zamiast wstawiać statyczne zdjęcia swoich produktów, stwórz GIFy. Przykład poniżej pokazuje, w jaki sposób jeden z producentów kosmetyków zaprezentował swoje produkty. Zapewne o wiele szybciej zwrócisz uwagę na tego rodzaju animowany post, przewijając swoją tablicę na Facebooku niż widząc statyczny obrazek dezodorantu.

Promuj artykuły

Promocja tego artykułu na profilu Facebook Małej Wiejskiej Firmy, oparta jest właśnie o animowanego GIFa (zobacz poniżej). W ten sam sposób możesz promować artykuły na swojej stronie internetowej lub blogu. Dzięki temu Twój fanpejdż będzie bardziej urozmaicony.

Tak jak wspomniałem już wyżej, jeśli nie czujesz się dobrze występując przed kamerą, to może animacje w formie GIF są czymś dla Ciebie.

Pokaż swoją osobowość

Możesz też stworzyć serię animacji, które prezentować będą osobowość Twojej firmy w animowany sposób. Używaj ich nie tylko jako główny obrazek Twoich postów na Facebooku, ale też w odpowiedziach na komentarze innych użytkowników Social Media.

Stwórz GIF dziękujący za komentarz, pokazujący Twoją radość, smutek i inne emocje. Może to być doskonała alternatywa dla emoji i naklejek, które bardzo często używane są na czacie, Messengerze, ale też w komentarzach. Jako przykład weź pokazany powyżej GIF stworzony przeze mnie w ramach opisu, jak stworzyć GIFa na podstawie krótkiego filmu.

Bonus dla Ciebie

Jak, zwykle na sam koniec, jedynie dla wytrwałych, którzy dotarli do tego miejsca w artykule, przygotowałem dodatkową paczkę plików. Tym razem przygotowałem serię animacji w formie omawianych tutaj plików GIF.

Paczka zawiera aż 26 animacji, które możesz wykorzystać lub na ich podstawie stworzyć swoje własne, których następnie użyjesz w promocji własnej firmy w internecie.

Aby pobrać paczkę, wystarczy kliknąć na przycisk poniżej.

Tutaj pobierzesz plik

PACZKA GIFÓW [ZIP]

Podsumowanie

Tak, jak wspomniałem we wstępie – GIFy to niewątpliwie zabawny i jeszcze mało spotykany sposób na codzienną promocję firmy w internecie. Samodzielnie stworzona, prosta animacja na pewno zapadnie w umysłach odbiorców dłużej niż standardowy, statyczny obrazek.

A co Ty o tym wszystkim myślisz? Używasz GIFów albo filmów w promocji swojej firmy? Jeśli nie, to co Cię powstrzymuje? Masz jakieś problemy lub wątpliwości związane z tym tematem? Jeśli tak, napisz do mnie wiadomość lub zostaw komentarz poniżej. Bardzo chętnie udzielę odpowiedzi każdemu z Was!

Na koniec życzę Ci powodzenia we wdrażaniu GIFów i promowaniu w ten sposób Twojej firmy. Przybij wirtualną piątkę :)

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

#mała firma  #reklama  #facebook  #promocja  #gif  #video  #animacje  

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się poniżej aby otrzymywać informacje o nowych artykułach. Twój email pozostanie tylko w mojej bazie. Nie wysyłam spamu.

DARMOWY EBOOK

Pobierz darmowy ebook
GDZIE SĄ MOI KLIENCI?
Czyli jak zdobywać Klientów prowadząc lokalny biznes?

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.