Jak założyć sklep internetowy krok po kroku bez programowania od podstaw?

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku bez programowania od podstaw?

Dodano 16 stycznia 2018

Dochodowy sklep internetowy to marzenie wielu osób. Tak – marzenie, ponieważ przez wysokie koszty stworzenia sklepu w agencji wiele firm rezygnuje. Jest jednak na to sposób. Można taki sklep internetowy stworzyć samodzielnie i to bez żadnych umiejętności programistycznych, czy graficznych. Wystarczy 25 minut wolnego czasu :)

Oczywiście w tym przypadku oprzemy się o gotowe rozwiązanie, które w łatwy sposób możesz dostosować do własnych potrzeb. Ale dokładnie tak samo robią agencje. Przecież nikt za każdym razem nie pisze kodu sklepu od zera. Agencje również opierają się na gotowych rozwiązaniach.

Uwaga! Ten artykuł składa się z dwóch części. To jest pierwsza. W drugiej, zatytułowanej "Sposoby na pierwszą sprzedaż w internecie – case study i mini strategia krok po kroku" pokazuję krok po kroku, jak w tydzień dokonałem pierwszych kilkunastu transakcji w świeżo założonym sklepie.

Jak samodzielnie stworzyć sklep internetowy w 25 minut?

Przejdźmy zatem do konkretów. Aby było łatwiej, przygotowałem ten artykuł w dwóch formach. Pierwsza forma to materiał w postaci tutorialu video, w którym „siedząc za moimi plecami”, widzisz na ekranie jakie kroki po kolei należy wykonać. Druga forma to tekst pisany – dla tych, którzy wolą czytać :)

Czas więc na pierwszą formę – video. Zaraz pod nim znajduje się wersja tekstowa instruktażu wykonania sklepu internetowego.

Uwaga: Wszystkie linki i adresy, jakie wymieniam w video, znajdziesz poniżej :) Jeśli oglądasz wersję video i masz jakikolwiek problem z samodzielnym stworzeniem sklepu, przejdź na sam dół tego artykułu, chętnie Ci w tym pomogę!

Linki wymienione w materiale:

   

Jak samodzielnie zbudować sklep online – wersja tekstowa

Tak jak wspomniałem, cała ta instrukcja tworzenia sklepu oparta jest o gotowe rozwiązanie. Klikając w link http://www.malawiejskafirma.pl/shoplo przechodzisz do formularza zakładania tego sklepu i możesz skorzystać z 15 – dniowego okresu próbnego. Czyli zanim uruchomisz sklep, możesz sobie go przetestować przez ten czas. Platforma sklepowa, o którą oparty jest ten opis to Shoplo.

Formularz rejestracji jest bardzo prosty. Na pierwszy ogień idą trzy pola: nazwa Twojego sklepu, adres email orz hasło. Następnie należy wypełnić też kilka informacji pomocniczych, które mają na celu poznanie Twoich preferencji a dzięki temu w przyszłości lepszą obsługę sklepu.

Po zatwierdzeniu wszystkich pól formularza Twój sklep zostanie stworzony. Trwa to niespełna minutę. I tak naprawdę już w tej chwili masz wszystko, co potrzeba. Warto teraz jednak ten sklep nieco udoskonalić i spersonalizować.

Z lewej strony panelu administracyjnego widzisz menu, które podobne jest do menu w WordPressie. To stąd będziesz poruszać się po kolejnych opcjach i administrować sklepem.

Zacznij od wyglądu.

Wygląd Twojego sklepu internetowego

Z lewego menu wybierz opcję „wygląd sklepu”. Po jego wyborze widzisz ekran składający się z dwóch części. Na górze ekranu jest Twój obecny, domyślny szablon. Poniżej możesz dokonać zmiany i wybrać jeden z innych, gotowych szablonów.

Na początek zatem wybierz sobie jeden z gotowych szablonów, klikając w przycisk „więcej szablonów” w dolnej części ekranu.

Do wyboru masz szablony darmowe oraz płatne (maksymalna kwota w chwili obecnej to 269 zł). Zdecydowanie więcej jest jednak szablonów darmowych i właśnie taki polecam Ci na początek. Szablon możesz zmienić w każdej chwili.

Po najechaniu kursorem myszy na wybrany szablon widzisz dwie opcje - „szczegóły” oraz „demo”. Zobaczysz tu jak wygląda szablon sklepu w praktyce – na żywo. W momencie, gdy znajdziesz już odpowiadający Tobie szablon, wystarczy kliknąć przycisk „wybieram ten szablon”.

Szablonów być może nie ma zbyt dużo. Ale to tak wygląda na pierwszy rzut oka. Przede wszystkim są to szablony proste i przejrzyste, dzięki czemu Klientom łatwiej i przyjemniej będzie się kupowało. Poza tym wszystkie sklepy internetowe wyglądają bardzo podobnie – mają z góry narzucony układ. Dodatkowo, po wyborze szablonu możesz go dowolnie konfigurować, zmieniając np. kolory czy czcionki.

Po wyborze szablonu dla Twojego sklepu, wracasz do ekranu, który widzisz też na screenie powyżej. Na górze widzisz wybrany przez siebie szablon. Teraz możesz go dowolnie dostosować pod swój sklep. Wystarczy kliknąć w przycisk „dostosuj szablon”.

Teraz na swoim ekranie widzisz podgląd tworzonego sklepu oraz menu obrazkowe z prawej strony. Z poziomu tego menu możesz teraz dostosować szablon sklepu. Dla wszystkich szablonów opcje są niemal identycznie. W zależności od wyboru możesz mieć do dyspozycji kilka dodatkowych ustawień. Zobacz, jak wygląda to u mnie.

Z poziomu prawego menu mogę edytować przewijające się zdjęcia na sliderze (wykorzystuję do tego darmowe zdjęcia z www.pixabay.com), swoje logo, czcionki, kolorystykę, ale też np. to czy sklep ma pokazywać wyszukiwarkę lub ile produktów wyświetlać na stronie.

Większość z tych opcji możesz zostawić według domyślnych ustawień. Ktoś kto projektuje szablony i w ogóle sklepy internetowe wie, w jaki sposób powinny być one stworzone, by zachęcały do zakupu. W Twoich rękach tak naprawdę zostaje wgranie logo oraz produktów i możesz sprzedawać :)

Wszystkie zmiany zapisujesz, klikając w niebieską ikonkę z „ptaszkiem”, na samym dole prawego menu obrazkowego. Do panelu wracasz natomiast poprzez kliknięcie ikonki z literką „S” na samej górze tego menu.

Dodawanie produktów do sklepu

Aby dodać nowy produkt do swojego sklepu, z lewego menu wybierz pozycję „produkty”, a następnie na nowym ekranie pojawi się przycisk „dodaj nowy produkt” lub „+ produkt”.

Formularz dodawania nowego produktu do sklepu jest bardzo intuicyjny. W zasadzie wszystkie pola są doskonale opisane i wyglądają następująco: nazwa produktu, jego opis, zdjęcia, widoczność (czy ma być pokazywany w sklepie, czy też ukryty), nr katalogowy (to może być Twój wewnętrzny numer, po którym poznasz, który to produkt; może to być też np. kod kreskowy produktu), cena i podatek vat.

Dalej do dyspozycji są opcje zaawansowane. Nie pomijaj ich, bo tutaj też należy ustawić kilka bardzo ważnych kwestii. Pierwsza z tych kwestii to stany magazynowe. Tu wpisujesz, ile sztuk danego produktu masz na stanie i czy pozwalasz dokonywać zakupu, gdy stan magazynowy wynosi 0. Zalecam Ci brak takiej możliwości. Później może się okazać, że ktoś zamówi mimo zerowego stanu a Ty będziesz mieć problem z zakupem takiego produktu u producenta.

Kolejna ważna rzecz w opisie produktu to waga i rozmiary. Uzupełnij te pola, bo to nie tylko informacja dla kupujących. Na przykład waga będzie potrzebna w momencie wyliczania kosztu wysyłki. Wtedy waga wszystkich produktów w koszyku jest sumowana i na tej podstawie Klient widzi koszt wysyłki, który wcześniej ustalisz. Ustawienia kosztów wysyłki będą jeszcze omówione w dalszej części tego tekstu.

W kolejnym kroku ustalasz, czy produkt jest elektroniczny (np. kurs internetowy, ebook), czy też fizyczny (np. buty).

W polu tagi wpisujesz słowa, po których Twój produkt może zostać znaleziony w wyszukiwarce. W dalszej kolejności możesz też ustawić kategorie, kolekcje, producenta oraz opcje związane z SEO.

Po uzupełnieniu całości, zapisujesz formularz i gotowe. Zajęło to może kilka minut. W ten sposób dodajesz kolejne produkty. Produkty, jak już wspomniałem, możesz grupować w kategorie lub kolekcje. Zobacz na screenie poniżej. Na samej górze ekranu widzisz przyciski: lista produktów, kategorie, kolekcje, producenci. Klikając w nie, możesz dodać nowe kategorie czy kolekcje.

Jak widzisz na powyższym screenie, pierwsze buty w moim sklepie mają 3 warianty. Dla produktów możesz ustawiać opcje wyboru przy zakupie. Może to być np. rozmiar, kolory itd. No i właśnie dla moich butów ustawiłem sobie różne ich rozmiary.

Jak ustawić takie warianty? Wystarczy wejść w edycję produktu i w prawym górnym narożniku, w okienku „warianty” kliknąć przycisk „edytuj”. Zaznaczyłem ten przycisk na screenie poniżej.

Dalej klikasz w 3 kropeczki (zaznaczone poniżej) i wybierasz opcję „zarządzaj wariantami”.

Teraz widzisz już okno dodawania opcji do wyboru. Wybierasz czy ma to być rozmiar, kolor, czy też inny parametr do wyboru, a następnie jego kolejne opcje. Jak widzisz poniżej, w ten sposób dodałem do buta rozmiary 36, 37 i 38.

Regulamin, polityka prywatności... w sklepie internetowym

Jak pewnie wiesz, każdy sklep internetowy powinien posiadać swój regulamin, ale też inne podstrony takie jak polityka prywatności, kontakt itd.

Aby dodać podstrony do swojego sklepu, z lewego menu wybierz pozycję „strony i blogi” a następnie „strony”.

Jak widzisz, przykładowe podstrony masz już dodane. Wystarczy wejść w ich edycję i dokonać zmian, wpisując chociażby swoje dane.

Domyślnie masz też dodaną politykę prywatności. Sklep wygenerował ją dla Ciebie. Korzystając z Shoplo, w ramach pakietu możesz też otrzymać gotowy regulamin. W innym przypadku należy stworzyć go samodzielnie lub skorzystać z pomocy prawnika (wzory regulaminów znajdziesz np. na blogu www.prakreacja.pl).

Dodawanie podstron jest jeszcze prostsze, jak dodawanie produktów. Wystarczy kliknąć niebieski przycisk „+ strona”. W formularzu wystarczy podać tytuł podstrony, adres url (w większości przypadku możesz wpisać tam to samo co w polu tytułu, tylko nie używaj polskich znaków, a spacje zastąp np. myślnikiem), treść podstrony oraz ustawienia SEO.

Aby wyświetlić dodane podstrony w menu sklepu, wróć teraz w menu głównym do opcji „wygląd sklepu”, a na samej górze ekranu wybierz opcję „nawigacja” (screen poniżej).

W tym miejscu możesz przypisywać nowe pozycje do menu nawigacyjnego sklepu, np. menu głównego na górze, czy też menu w stopce. Przy odpowiednim menu nawigacyjnym, z prawej strony nazwy, kliknij przycisk „dodaj link”, a następnie wypełnij krótki formularz, w którym podasz nazwę nowej pozycji w menu oraz do czego ma ona prowadzić po kliknięciu, np. do konkretnej strony, do kategorii a może do konkretnego produktu.

Ważne ustawienia sklepu internetowego

Jesteś już prawie na końcu drogi do stworzenia własnego sklepu internetowego. Jest jeszcze kilka ważnych ustawień do skonfigurowania. Z lewego menu wybierz zatem pozycję „ustawienia”.

Numer konta, statystyki, pixel Facebooka itd.

Dalej z menu „ustawienia” wybierz podpozycję „ogólne”. Przejdź od razu do pola nazwa banku i numer konta bankowego. Numer tego konta będzie pokazywał się w wiadomościach wysyłanych przez sklep do Klientów po dokonaniu zakupu. Zaznacz też, czy wystawiasz faktury VAT do zakupu, czy też nie.

Kolejna rzecz na tym ekranie, to statystyki. Warto podpiąć tutaj darmowe statystyki Google Analytics, które założysz sobie pod adresem www.analytics.google.com Należy tu założyć konto i wygenerować kod statystyk oraz ich identyfikator. O tym, jak zrobić to krok po kroku dowiesz się już bezpośrednio z pomocy Shoplo, pod linkiem: https://support.shoplo.com/hc/pl/articles/115001130784-Google-Analytics

Mam nadzieję, że nie muszę mówić tu o korzyściach wynikających ze zbierania statystyk. Dzięki temu wiesz nie tylko ile osób było na Twojej stronie i kiedy, ale też po odpowiedniej konfiguracji dowiesz się kto dokonał zakupów, ile takich osób było i jakie źródło reklamy sklepu działało w tej kwestii najlepiej.

W ustawieniach ogólnych wkleisz też kod odpowiedzialny za gromadzenie danych przez Pixel Facebooka w Twoim sklepie. Dzięki tym danym możesz chociażby skorzystać z tzw. remarketingu i spowodować, aby Klienci wracali do Twojego sklepu. O tym, jak korzystać z Pixela FB pisałem w artykule pt.: „Co to jest Facebook Pixel, jak wstawić go na stronę i jak z niego korzystać?”. Szczegółową instrukcję, jak krok po kroku podpiąć pixel w Shoplo znajdziesz pod linkiem: https://support.shoplo.com/hc/pl/articles/115001128724

Opcje dostawy produktów

Jak już ktoś zamówi produkty w Twoim nowym sklepie, to trzeba je jakoś dostarczyć. Klient musi mieć możliwość wyboru spośród opcji dostawy, jakie mu udostępnisz. Wybierz z menu „ustawienia” opcję „dostawy”.

Na ekranie widzisz kilka sposobów, których możesz użyć w sklepie. Jest to odbiór osobisty, punkty odbioru, Kraj oraz Świat. Dla każdego z tych sposobów możesz dokonać odpowiednich ustawień.

Powiedzmy, że mój sklep będzie wysyłał paczki kurierem tylko na terenie Polski. Wybieram zatem opcję „Kraj – Polska” i klikam przy nim przycisk „+ sposób dostawy”.

W formularzu, jaki widzisz należy teraz uzupełnić nazwę Twojego dostawcy, np. „Kurier Poczta Polska”, ustawić status na „włączony”, czyli dostępny do wyboru przez Klientów. Możesz też zaznaczyć, czy ten sposób dostawy ma być domyślny czy też nie.

Dalej widzisz pole rodzaj opłaty. Możesz użyć opcji „opłata stała”, w momencie kiedy masz identyczną stawkę za wysyłkę niezależnie od tego co będzie wysyłane. Ale możesz też wybrać tutaj opcję, że cena wysyłki jest zależna od jego wagi i wtedy wpisujesz np. waga od 0 do 5 kg – 15 zł. Możesz też uzależnić cenę wysyłki od ceny zakupionych produktów. Opcja ta jest warta wykorzystania, gdy np. chcesz objąć wysyłkę jakimś dodatkowym ubezpieczeniem.

Na sam koniec zaznaczasz, jakie płatności mają być dostępne przy danym sposobie wysyłki. Tutaj np. zaznaczasz, że paczka wysyłana za pobraniem ma droższą opłatę za wysyłkę, niż paczka, którą Klient opłaca jeszcze przed jej wysłaniem. Przejdźmy zatem do sposobów płatności.

Sposoby płatności w sklepie online

Z lewego menu wybierz pozycję „ustawienia” a następnie „płatności”. W tym miejscu możesz skorzystać z gotowych sposobów płatności (operatorów online) lub też dodać swój własny sposób (czyli np. płatność na Twoje konto lub płatność za pobraniem).

Zacznijmy od płatności online. Kliknij zatem na przycisk „zobacz listę dostępnych sposobów”. Na liście, którą zobaczysz znajduje się w tej chwili kilku operatorów płatności online. Wybór operatora należy do Ciebie. Twój wybór powinien opierać się przede wszystkim na kwocie prowizji pobieraną przez operatora od każdej płatności ale też na tym, jakie banki obsługuje. Ja korzystam z Dotpay, ale równie mocno polecam Ci płatności Tpay.

Pamiętaj, że z wybranym operatorem musisz podpisać umowę. I tutaj z pomocą przychodzi samo Shoplo, które udostępniło swoje płatności online, we współpracy z Blue Media. Blue Media to firma, która zajmuje się np. doładowaniami telefonów. Wybierając płatności Shoplo wystarczy tylko wypełnić formularz, który zobaczysz po kliknięciu przycisku „aktywuj”.

Własna domena sklepu

Zakładając sklep w powyższy sposób, otrzymasz darmowy adres sklepu w postaci www.nazwatwojegosklepu.shoplo.com. Na pewno nie jest to zbyt przyjazny adres, dlatego moja rada to zakup własnej domeny. Możesz do tego wykorzystać chociażby ofertę firmy LH (www.malawiejskafirma.pl/hosting). W promocji możesz mieć tam domenę na pierwszy rok nawet za darmo.

W Shoplo natomiast przejdź do menu „ustawienia” i dalej „domeny”. Widzisz tutaj już na liście nazwę tej swojej subdomeny ale możesz dodać też własną. W tym celu kliknij przycisk „+ domena” w prawym górnym narożniku ekranu. W formularzu wystarczy podać nazwę wykupionej domeny, np. twojsklep.pl i zaznaczyć, że ma to być domena główna sklepu.

Po zapisaniu zmian, na żółtym polu (screen poniżej) widzisz komunikat o tym, jak w LH przekierować swoją domenę aby pokazywała na Twój nowy sklep internetowy.

Powiadomienia o zakupach

Po dokonaniu zakupów w sklepie Ty, ale też Twoi Klienci będą otrzymywać powiadomienia. Powiadomienia skierowane do Ciebie o tym, że ktoś dokonał zakupu, dokonał wpłaty, o tym że ktoś się w sklepie zarejestrował albo, że masz niskie stany magazynowe ustawisz w menu „ustawienia” i dalej „powiadomienia”.

Natomiast maile wysyłane do Klientów ustawisz w menu „ustawienia” i dalej wybierając opcję „szablony e-mail”.

Masz tutaj dwa domyślnie skonfigurowane szablony. Możesz oczywiście je edytować (a nawet musisz to zrobić). Zobacz jak to wygląda na przykładzie dodawania nowego szablonu (edycja jest identyczna).

Kliknij w niebieski przycisk „+ szablon email” w prawym górnym narożniku ekranu. Formularz składa się z kilku prostych pól, takich jak nazwa szablonu (np. ktoś dokonał wpłaty), tytułu maila (ten tytuł widzi Klient w swojej poczcie, np. „dziękujemy za dokonanie wpłaty”) i dalej jest już treść wiadomości. W treści możesz korzystać z gotowych zmiennych, do których link widzisz pod polem treści.

Na sam koniec ustawiasz, w jakiej sytuacji dany mail ma być wysłany. Kliknij zatem przycisk „wybierz akcję” i dalej jedną z dostępnych opcji. Ja wybieram opcję „potwierdzenie dokonania płatności”.

Gotowe! Dokładnie w ten sam sposób dodajesz (lub edytujesz) szablony dla kolejnych wiadomości, jakie chcesz, aby były wysyłane automatycznie w momencie wystąpienia wybranego zdarzenia.

Twój sklep jest już utworzony!

Tak – Twój sklep jest już gotowy do działania. Masz wszystko. Wygląd, produkty, wysyłkę, płatności itd. Wszystko własnoręcznie skonfigurowane. Teraz należy tylko uruchomić sklep i przyciągnąć do niego Klientów (o tym drugim znajdziesz na blogu sporo artykułów).

A jak ostatecznie uruchomić sklep?

Na górze ekranu widzisz pasek z napisem, podobnym do tego na obrazku poniżej.

Kliknij teraz w przycisk „przejdź do pełnej wersji”. Na ekranie widzisz plany do wyboru. Najtańszy plan za używanie sklepu kosztuje 49 zł miesięcznie. Nie musisz więc płacić za cały rok z góry i nie są to opłaty w wysokości, jakich oczekują agencje.

Ja polecam Ci natomiast pakiet „Advanced” za 179 zł miesięcznie. Dlatego, że jest w nim dość sporo opcji, które znacznie pozwolą Ci na zwiększenie liczby zamówień w sklepie, chociażby odzyskiwanie utraconych koszyków czy też raporty. W tym pakiecie masz też pakiet rabatów na ogromny zestaw narzędzi przydatnych w sprzedaży online.

Ostatecznie nie chodzi o to, aby te 49 czy też 179 zł traktować jako koszt. To ma być inwestycja. Ty w tym sklepie chcesz przecież zarabiać dużo większe kwoty i nie martwić się o te opłaty. Co najważniejsze, jak już wspominałem – nie musisz płacić za cały rok z góry, a tym bardziej kilku tysięcy agencji, która dla Ciebie by taki sklep stworzyła.

Zresztą już po pierwszym miesiącu a maksymalnie po dwóch – trzech Twój sklep zostanie zweryfikowany przez rynek i jest to dość niska kwota za taką usługę. Jeśli się okaże, że masz Klientów, to na pewno te koszty nie będą przerażające.

Gratulacje! Mam nadzieję, że sklep jest stworzony. Jeśli natomiast masz z tym jakiekolwiek problemy lub pytania, to napisz do mnie na pawel@malawiejskafirma.pl – chętnie pomogę w każdej możliwej kwestii.

Mogę też sklep stworzyć i skonfigurować za Ciebie. Ty zajmiesz się jedynie sprzedażą. Jeśli potrzebujesz takiej usługi, również się odezwij :)

Tutaj zamówisz sklep

PAWEŁ, ZRÓB ZA MNIE TEN SKLEP

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

#mała firma  #reklama  #sklep internetowy  #tutorial  #krok po kroku  #strona internetowa  

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

   

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.