Jak reklamować swoją firmę, mając więcej czasu niż pieniędzy?

Jak reklamować swoją firmę, mając więcej czasu niż pieniędzy?

Jak reklamować swoją firmę, mając więcej czasu niż pieniędzy?

Dodano 16 maja 2017

Mam nadzieję, że ten wpis zadowoli wszystkich, którzy bardzo chcieliby wypromować swoją młodą firmę, ale jest jeden problem – nie mają pieniędzy na reklamę. Mają za to wolny czas, który są w stanie przeznaczyć na ten proces. Prawda jest taka, że bez jakiejkolwiek promocji raczej się nie uda. Zakasaj więc rękawy i do pracy :)

Na samym początku mojej przygody z własną firmą miałem dokładnie tak samo. Nie było w moim budżecie pieniędzy na reklamę. Mimo, że zajmuję się tworzeniem reklam dla innych, to nie robiłem tego dla siebie. Wiedząc jak bardzo jest to ważne. Ale nie miałem też... czasu, na to żeby się tym zajmować. Byłem zbyt pochłonięty zleceniami i szukaniem Klientów na krótką metę. Zabijałem się od środka. Musiałem więc wyprodukować więcej czasu. I uwierz mi – jeśli naprawdę chcesz - jest to możliwe!

Początkowo na reklamowanie własnej marki poświęcałem jeden dzień w tygodniu – zazwyczaj było to kilka godzin w piątkowy wieczór. Niestety takie działania nie przynosiły zbyt dużych efektów. Dlatego zacząłem pracować nad własną firmą systematycznie - codziennie przez 1 – 2 godziny.

Strona internetowa – zrób samodzielnie

Dlaczego stron internetowa jest Ci potrzebna, skoro masz profil firmy na Facebooku czy innym portalu? A czy masz pojęcie co by się stało z wszystkimi Twoimi fanami i lajkami, jak Facebook zamknie swoją stronę (to raczej mało prawdopodobne) albo ludzie zaczną stamtąd odchodzić (jak to było w przypadku portalu Nasza Klasa) albo po prostu zmieni się polityka tego portalu i będziemy musieli płacić za to, aby nasze posty docierały do kogokolwiek? Dlatego tak ważne jest budowanie własnej strony internetowej i budowanie ruchu wokół niej. Tego nikt Ci nie zabierze.

I ponownie zabijam swoją firmę, bo między innymi tworzeniem stron internetowych się zajmuję. Ale prawda jest taka, że każdy z nas może to zrobić samodzielnie. Nie musisz mieć super strony od samego początku. Ważne jest aby znalazły się tam wszystkie potrzebne informacje, podane w czytelny sposób. Musisz się jednak liczyć z pewnymi wydatkami. Wydatek numer 1 to hosting (czyli miejsce na serwerze w internecie gdzie będą przechowywane pliki Twojej strony). Wydatek numer 2 to domena (czyli Twój adres internetowy np. www.twojafirma.pl).

Te dwa wspomniane wydatki obciążą Twój portfel o niecałe 100 zł (hosting za 79 zł i domenę za 9.90) i masz problem z głowy na cały rok. Na początek mogę Ci zaproponować zakup hostingu i domeny w lh.pl (link afiliacyjny) na warunkach jak w poprzednim zdaniu.

Na tych serwerach dostępne są gotowe instalatory różnych aplikacji – między innymi WordPressa. Wszystko wykonasz więc samodzielnie, bez znajomości htmla i innych języków programowania, w maksymalnie godzinę czasu. Nie kupuj żadnego szablonu do Wordpressa. Tak jak napisałem wyżej – korzystaj z darmowych. Na tym etapie nie skupiaj się na wyglądzie. Na to przyjdzie czas. A jeśli będziesz mieć z tym jakikolwiek problem – napisz – pomogę. Jeśli uzbiera się więcej chętnych osób, mogę zrobić krótkie szkolenie krok po kroku. Tak! Musisz się tego nauczyć, ale przecież masz na to czas a nie masz pieniędzy na programistę i grafika.

Możesz skorzystać też z różnego rodzaju kreatorów stron online, takich jak 1and1.pl, wsieci.pro albo wix.com. W tego rodzaju aplikacjach możesz wybierać spośród różnorakich dostępnych szablonów. Większość z nich ma jednak znaczne ograniczenia – jak np. limit liczby podstron, jakie możesz umieścić w menu. Na takie ograniczenia absolutnie się nie zgadzaj. Musisz tworzyć nowe podstrony – jak najczęściej, ale o tym w dalszej części.

Ruch na stronie

No dobra, ale sama strona to nie wszystko. Jeśli nikt nie będzie na nią zaglądał, to nadal nic nie zarobisz. Czas na jej promocję. Jak to zrobić nie mając na to finansów? Możesz ten ruch wygenerować samodzielnie. Nie zapłacisz za to pieniędzmi a swoim czasem i energią. Teraz oczywiście nie masz pojęcia, jak to zrobić. Ale ja też nie miałem. Nie wiedziałem jak wykorzystywać social media, jak wykorzystywać pozycjonowanie content marketing czy email marketing. Musiałem się tego wszystkiego nauczyć. Ale da się to zrobić.

Zanim te wszystkie działania zaczną przynosić efekty – tak samo jak w moim przypadku – na początku posiłkowałem się zleceniami, wykonywanymi dla rodziny czy znajomych, a następnie z polecenia. Trafiałem do osób, które już prowadziły lokalne firmy i to dla nich wykonywałem pierwsze zlecenia. To jest najprostszy sposób na to, aby zacząć. Ale aby nie obudzić się z ręką w nocniku, w międzyczasie musisz zaplanować sposób działania w przyszłości – jak już skończą się znajomi.

Jak więc sprowadzić ludzi na utworzoną już stronę bez konieczności płacenia za ruch? Sposób numer 1 to content marketing. Spójrz na mojego bloga – to jest właśnie content marketing. Blog to jedna z najprostszych form dla tej metody. Ale to nie musi wcale być blog. Możesz też nagrywać video albo podcasty w formie audio. Tak stworzone filmy możesz przecież za darmo umieszczać na YouTube lub innej platformie i linkować do swojej strony www.

Najważniejszą zasadą w content marketingu jest treść o pewnej wartości. Jeśli szukasz w internecie sposobów na darmową promocję Twojej firmy, to między innymi w tym artykule próbuję dać Ci wartościowe informacje na ten temat. Być masz właśnie dlatego tutaj jesteś. Wiesz o tym artykule z wyszukiwarki albo z mojego Facebooka. Ale czytasz ten artykuł i jesteś już w tym miejscu – chyba ma on dla Ciebie wartość.

Uważasz, że w Twojej firmie nie ma tematu na pisanie artykułów albo nagrywanie filmów? Błąd. W 99% branż jest to możliwe. Możesz pisać o nowych technologiach, które wprowadzasz do firmy. Możesz pisać o przykładach wykorzystania produktów, jakie oferujesz albo o rozwiązaniach konkretnych problemów krok po kroku – z wykorzystaniem Twoich produktów. Wykorzystaj wszystko co ma związek z Twoją branżą i daje jakąkolwiek wartość Twoim przyszłym Klientom. Nie wciskaj w tych materiałach swoich ofert. Postaw jedynie na wartościową treść.

Pamiętaj aby wszystko co wytworzysz umieścić na swojej stronie internetowej, w postaci oddzielnych podstron lub artykułów. Dlatego wcześniej zaznaczyłem, aby uważać na oferty tanich kreatorów stron internetowych, które mają ograniczenia co do liczby podstron. Tak przygotowane materiały musisz teraz zareklamować. Jeśli Twoja treść będzie dobra, to pojawi się wysoko w Google. Tak samo w przypadku filmów – pojawią się one w propozycjach na YouTube. Udzielaj się na Facebooku, Twitterze, Instagramie – udostępniaj tam informacje o tym, co zamieszczasz na swojej stronie. Jeśli materiał, jaki wytworzysz będzie wartościowy, to użytkownicy tych portalach zaczną je udostępniać i lajkować. Chcesz tego, prawda?

Wykorzystaj maila

Jeśli myślisz, że w czasie, kiedy korzystamy z portali internetowych, nikt już nie wysyła maili, to grubo się mylisz. Cały czas używamy ich przecież do składania zamówień w sklepach internetowych. Żeby zarejestrować swoje konto na Facebooku czy Snapchacie – musisz podać maila. Każdy go ma. Zacznij więc zbierać adresy email od wszystkich, którzy odwiedzają Twoją stronę.

Zobacz pod tym artykułem znajduje się formularz gdzie możesz zostawić swojego maila, jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowych artykułach. Zbieram je w postaci listy i wysyłam do Was informacje o nowościach na stronie. Tej listy nikt mi nie zabierze. Zawsze będę mógł z niej skorzystać.

Kiedy już stworzysz swoją stronę opartą o WordPressa możesz skorzystać z wielu gotowych wtyczek i integracji. Między innymi będą to wtyczki, które pozwolą Ci na zbieranie i wysyłkę maili. Mogę Ci polecić jedną z tych platform do email marketingu.

  • GetResponse - od 50 zł / mc - Uwaga! Jeśli klikniesz w ten link i założysz konto, to w zamian uzyskasz 100 zł od GetResponse. Oznacza to, że możesz mieć nawet 2 dodatkowe miesiące tego narzędzia za darmo.
  • FreshMail – za darmo do 500 odbiorców
  • MailChimp – za darmo dla nowych firm (system jest w języku angielskim)
  • ActiveCampaign – od 9$ / mc (system jest w języku angielskim)

Możesz też wysyłać wszystkie maile ręcznie, ale uważaj aby Twoje masowo wiadomości nie stały się spamem.

To prawdziwy maraton

Proces, który opisałem powyżej to zaledwie kilka kroków. Ale tak naprawdę to prawdziwy maraton. Jeśli myślisz, że zbudujesz swoją firmę jako sprinter, to się mylisz. Pamiętaj o przemyślanej strategii na cały bieg, o dostosowywaniu tempa, o warunkach zewnętrznych i o wielu innych czynnikach, które będą się w czasie tego maratonu wielokrotnie zmieniać.

Całą tą mozolną pracę wynagrodzą Ci pierwsze zamówienia, maile z podziękowaniami od osób, które trafią na Twoją stronę a wiedza tam zdobyta będzie dla nich przydatna. I gwarantuję Ci, że wszystkie te działania przyniosą efekt. Nie poddawaj się!

Jeszcze raz przypominam – jeśli będziesz mieć jakiekolwiek problemy z materiałem, jaki tu przedstawiłem – podziel się tym w komentarzach lub napisz do mnie maila. Będę też wdzięczny za wszelkie udostępnienia tego artykułu :)

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

#reklama  #facebook  #content marketing  #email marketing  #darmowa reklama  #strona internetowa  

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

   

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.