Promocja lokalnego sklepu – praktyczne wskazówki

Dodano 27 lutego 2017

Jeśli prowadzisz sklepik w małym miasteczku lub na wsi, niezależnie od tego czy jest to osiedlowy sklepik spożywczy, sklep z ciuchami czy obuwiem czy jeszcze inny, to dobrze że tu jesteś. Poniżej opisuję kilka przydatnych wskazówek na temat promocji Twojej firmy.

Na wstępie napiszę coś, co może wydać się Tobie dość przewrotne. Opowiem głównie o działaniach, które możesz wykonać w internecie. Możesz zapytać: „Jak to, mały wiejski sklepik chcesz promować w internecie? To bez sensu. Wszyscy mnie tu znają!” A ja odpowiadam: Skoro tak jest, to dlaczego tutaj jesteś? Skoro Twój biznes idzie dobrze i nie szukasz dla niego nowych sposobów promocji to chyba najpierw muszę Cię przekonać, albo przynajmniej spróbować, że warto.

Szukamy w internecie!

Zdziwisz się, ale najlepsze efekty promocji w internecie odczuwają właśnie małe, lokalne firmy. To właśnie dla nich powstały takie portale jak Facebook, na których mogą się promować skutecznie. Jak często widzisz w swoim otoczeniu osoby wpatrzone w swój telefon. One w większości przypadków przeglądają Facebooka lub w innych portalach społecznościowych – szukają czegoś lub zabijają tam swój czas. Spowoduj, żeby znaleźli tam właśnie Ciebie i to Ty zabierz im trochę tego czasu.

Kolejna rzecz: w momencie kiedy planujesz jakieś zakupy – np. ubrania, to gdzie rozpoczynasz poszukiwania? Być może są to jakieś sprawdzone (reklamowane) sklepy internetowe. Być może są to portale ogłoszeniowe typu OLX lub (najczęściej) Allegro. Często znajdujemy ofertę z drugiego końca Polski. Nie wiemy po prostu, że pod nosem mamy sklep, który oferuje nam ten sam towar, za tą samą cenę (lub niższą) od ręki.

To samo dotyczy sklepów sprzedających żywność. Już teraz możemy zamawiać zakupy z dostawą do domu, np. ze sklepów Tesco, Piotr i Paweł czy BDSklep. Oni wszyscy dostarczają żywność. Przez internet zamówimy też jedzenie ze sklepów ze zdrową żywnością (nawet jajka czy świeże warzywa). Kilka miesięcy temu dla jednego z producentów wyrobów mlecznych współtworzyłem nawet sklep internetowy, w którym można kupić mleko, jogurty czy sery.

Słowem: musisz tam być! Im szybciej tym lepiej! Pozwól się znaleźć!

Zacznijmy od Facebooka

Najprostszym sposobem jest zaczęcie od portalu Facebook. Ten portal skupia około 15 milionów Polaków. To spora rzesza użytkowników i potencjalnych Klientów. Zacznij od utworzenia tzw. fanpage. Nie promuj się na koncie osobistym – ono służy to kontaktów z rodziną i znajomymi. Swój fanpage stworzysz pod tym linkiem: https://www.facebook.com/pages/create.

  1. W pierwszym kroku wybieramy rodzaj swojej działalności. Najlepiej jeśli w tym miejscu wybierzemy opcję „Lokalna firma”.
  2. W następnym kroku wybieramy kategorię swojej działalności – wybierz taką, która najbardziej pasuje do Twojej firmy.
  3. Wypełnij też kolejne pola, o które prosi Facebook. Pozwoli to na łatwiejsze znalezienie Ciebie przez Twoich Klientów.
  4. Gratulacje! Twój fanpage został właśnie utworzony! Teraz możesz uzupełnić go o tzw. zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle. Możesz np. zrobić zdjęcie swojego sklepu z zewnątrz i wstawić logo (jeśli takie masz).
  5. Następnie zacznij uzupełniać swój fanpage. Zacznij wrzucać zdjęcia i oferty.

 
No dobrze, ale co konkretnie wrzucać na Facebooka – zapytasz. Najlepiej, jeśli ustalisz sobie pewien schemat. Zaplanuj sobie, że nowe informacje będziesz dodawać 5 razy w tygodniu – np. w poniedziałki, wtorki i czwartki w godzinach popołudniowych oraz w weekendy w godzinach porannych. Duże zakupy robimy zazwyczaj w soboty. Zatem w piątek wieczorem napisz na swoim Facebooku o promocjach i nowościach jakie zaoferujesz w weekend. Przypomnij o tym również rano w sobotę oraz niedzielę (jeśli masz w ten dzień czynne).

W ciągu tygodnia zaplanuj posty, które zbudują relację między Tobą (Twoim sklepem) a Klientami. Jeśli prowadzisz sklep spożywczy możesz dodawać np. przepisy na ciekawe dania, które można zrobić z wykorzystaniem zakupionych u Ciebie produktów. Jeśli prowadzisz sklep obuwniczy lub odzieżowy – dodawaj przykładowe stylizacje – np. związane z porą roku. Możesz też dodawać zdjęcia swoje lub swoich pracowników, podczas pracy. Ciekawym rozwiązaniem jest też dodawanie krótkich filmików.

Na początku można wykonywać zdjęcia samodzielnie. Z czasem jednak warto zainwestować w fotografa. Być może masz znajomego, który robi dobre zdjęcia. Wykonaj je raz na miesiąc – dzięki temu będziesz mieć gotowy materiał zdjęciowy na najbliższe tygodnie i nie musisz się tym martwić. Również swoje posty na facebooku możesz zaplanować z wyprzedzeniem.

A co z Instagramem?

Instagram to również bardzo dobra propozycja. Jest to portal oparty głównie o dodawanie zdjęć. Do każdego zdjęcia można dodać krótki podpis. Zwłaszcza jeśli prowadzisz biznes sklepowy, wykorzystaj do swojej promocji właśnie Instagram. Dodawaj tam zdjęcia nowych kolekcji – butów, ubrań czy aktualnie promowanych produktów.

Jeśli chodzi o Instagram to bardzo dużą rolę spełniają tu tzw. hashtagi. To słówka, poprzedzone znakiem #, dzięki którym opisujemy to, co znajduje się na zdjęciu. Jeśli masz zdjęcie z butami, dodaj np. hashtagi: #shoes #heels #shoeporn #fashion #prettygirl itd. Dzięki temu Twoje zdjęcie, a co za tym idzie, także Ciebie i Twoją firmę znajdą inni użytkownicy Instagrama.

Zarówno na Facebooku, jak i Instagramie możesz dodatkowo (płatnie) promować swoje zdjęcia i treści na tych portalach. Dzięki temu trafisz do nowych osób. Portale te umożliwiają szereg opcji dotarcia do Twojej idealnej grupy docelowej. Możesz więc wyświetlić swoją reklamę tylko tym osobom, które ona zainteresuje. Np. będą to osoby z Twojego miasta i najbliższej okolicy, w wieku 25-45 lat, kobiety, które lubią modę, ubrania itd. Dzięki temu Twoja reklama nie trafi do przypadkowych osób, jak to miałoby miejsce w momencie umieszczenia reklamy w lokalnej gazecie czy ulotkach, które trafiają do losowych osób na ulicy.

Mapy Google

Korzystasz czasami z map Google? Są dostępne zarówno na komputerze oraz m.in. jako nawigacja w telefonach. Na mapach są pozaznaczane różne miejsca, także firmy. Możesz tam też umieścić informację o swoim sklepie. Jeśli masz już konto google, np. skrzynkę pocztową na gmail.com, to sprawa jest prosta. Jeśli nie, to przejdź na www.gmail.com i załóż tam swoją skrzynkę pocztową.

Następnie przejdź na stronę: https://business.google.com/manage/#/list i dodaj tam informacje o swoim sklepie. Możesz wskazać jego położenie, opis, godziny otwarcia. Możesz też dodać zdjęcie z zewnątrz i wewnątrz. Podróżujący łatwiej znajdą Twój sklep, poruszając się w okolicy.

Przede wszystkim własna strona www

Bezwzględnie musisz jednak pomyśleć o własnej stronie internetowej. To tam powinny trafiać zainteresowane osoby. Wyobraź sobie, że nagle Facebook zostaje zamknięty i przestaje działać – co wtedy? W swoich działaniach na portalach społecznościowych powinniśmy starać się zachęcić użytkowników przede wszystkim do wejścia na naszą stronę internetową.

Jak już Klienci trafią na stronę, należy ich czymś zainteresować. Oczywiście możesz tam prezentować te same informacje, które trafiają na fanpage. Ale możesz dodać coś więcej. Stwórz własną wirtualną gazetkę – taką samą jakie są w Biedronce czy Tesco. Raz na jakiś czas wytypuj promocyjne produkty i stwórz prostą gazetkę. Oczywiście możesz też zlecić jej stworzenie profesjonalnej firmie i uwierz mi – nie będzie to olbrzymi koszt a efekt na pewno Cię zadziwi. Taką gazetkę możesz umieścić na własnej stronie, na portalach społecznościowych ale także wydrukować i rozdawać – to też nie jest już tak dużym kosztem jak myślisz.

Na swojej stronie możesz mieć też bloga, na którym podzielisz się ze swoimi Klientami ciekawostkami, na których się znasz, a które mogą ich zainteresować. Dzięki temu poznają w Tobie eksperta. Poproś odwiedzających o to, aby zostawili swój adres email. Na ten adres będziesz wysyłać np. cotygodniowe informacje o nowościach w ofercie lub ciekawostkach na blogu. Skoro już wydajemy pieniądze na stworzenie strony internetowej, to wykorzystajmy ją maksymalnie. Nie zostawiajmy jej tak, jak była stworzona. Aktualizujmy ją – niech strona żyje!

Najważniejsze to mieć plan

Nie działaj po omacku. Dobry plan to podstawa! Zaplanuj swoje działania (nawet bez konkretnych szczegółów) na pewien okres do przodu. Może to być miesiąc, kwartał lub pół roku. Optymalnie jeśli będzie to rok do przodu. Zaplanuj sobie budżet, który chcesz poświęcić na promocję w tym okresie. Na przykład niech to będzie 10 tysięcy rocznie. Wszystkie swoje działania wykonuj regularnie, bez przerw, tak aby odbiorcy poczuli pewność i konsekwencję.

W kolejnych krokach zaplanuj kalendarz promocji na ten rok. W styczniu mamy Dzień Babci i Dziadka – wymyśl ciekawą ofertę z tej okazji. W lutym są walentynki a w marcu lub kwietniu Wielkanoc i tak dalej. Możesz mieć ich znacznie więcej. Bez dobrego planu nie zapanujesz nad tym wszystkim. Dobry plan pomoże Ci utrzymać kontrolę nad Twoją firmą. Nie ignoruj tego.

Poniżej możesz pobrać przykładowy kalendarz działań na cały rok. Pobierz go i wydrukuj. Dopisz swoje propozycje i realizuj go!

Tutaj pobierzesz plik

Plan działań promocyjnych [PDF]

Jeśli chcesz stworzyć taki plan, rozpocząć działania promocyjne, ale nie masz na to zupełnie pomysłu – napisz do mnie. Chętnie pomogę. Jeśli uważasz, że któremuś z Twoich znajomych przydadzą się powyższe informacje – podziel się z nim tym artykułem. Będę wdzięczny również za każdy komentarz, lajka i udostępnienie na Facebooku! Do zobaczenia w następnym artykule :)

P.S. Informacji o swojej ofercie nie zapomnij też zamieścić w witrynie swojego sklepu!

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

#reklama  #mała firma  #strona internetowa  #facebook  #instagram  

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się poniżej aby otrzymywać informacje o nowych artykułach. Twój email pozostanie tylko w mojej bazie. Nie wysyłam spamu.

DARMOWY EBOOK

Pobierz darmowy ebook
GDZIE SĄ MOI KLIENCI?
Czyli jak zdobywać Klientów prowadząc lokalny biznes?

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.