9 lekcji marketingu od psychopatów

9 lekcji marketingu od psychopatów

Dodano 13 lipca 2017

Wiem, że tytuł tego artykułu wywołał u Ciebie jakieś uczucie. Być może jest to złość, frustracja, śmiech, zdziwienie albo jeszcze coś innego. Tytuł ten miał przede wszystkim zachęcić Cię do kliknięcia. Nie mam na celu nikogo tutaj wyśmiewać. Psychopaci urodzili się takimi, jakimi są. Nikt nie dawał im prawa wyboru.

A w artykule rzeczywiście znajdziesz opis różnych cech charakteru, które często spotykane są właśnie u osób mających różnego rodzaju schorzenia psychiczne. Jakiś czas temu natrafiłem w sieci na artykuł, opowiadający o tym, jakie z tych cech charakteru warto wykorzystać w codziennej pracy nad własną firmą. A wpływają one m.in. na poprawę promocji i sprzedaży.

Analizując różnego rodzaju schorzenia możesz znaleźć w nich nie tylko zachowania występujące w zachowaniu Twoich Klientów, ale też Twoje zachowania.

Psychopaci to osoby, które nie odczuwają emocji, lub robią to w znikomym stopniu. Zamiast tego starają się je udawać. Mają za to nad wyraz duże poczucie własnej wartości. Wszystkich tych cech używają do manipulowania innymi osobami. Nie znają skruchy, winy czy empatii i ciągle szukają nowych bodźców.

Szacuje się, że 1 na 100 osób to właśnie psychopata. Na pewno masz zatem niejedną taką osobę w swoim otoczeniu, ale nawet o tym nie wiesz. Większość z nich nie jest osobami znanymi z telewizji, mordercami czy gwałcicielami. Są zupełnym przeciwieństwem kreowanych przez media osób. Często bardzo mili i czarujący. Potrafią znaleźć słaby punkt drugiej osoby, zaledwie w ciągu kilku minut a następnie manipulować tą osobą.

Być może zdarzyło Ci się kiedyś poznać kogoś, spotkać pierwszy raz. Towarzyszyło temu spotkaniu uczucie, że już skądś się znacie, świetnie się dogadujecie i macie dużo wspólnego. Kojarzysz taki moment? Możliwe, że było to prawdziwe uczucie, ale bardzo możliwe, że tą osobą był psychopata.

Nie chcę Cię oczywiście nakłaniać do takich zachowań. Nie zamieniaj się w psychopatę i nie wykorzystuj jego zachowań aby manipulować potencjalnymi Klientami po to, aby zostawili u Ciebie pieniądze.

Zamiast tego przeanalizuj wszystkie cechy charakteru opisane poniżej. Są to cechy, które pomagają wpływać na inne osoby. Dodatkowo, będąc w stanie rozpoznawać te zachowania, to Ty będziesz w stanie bronić w przypadku, gdy będą wykorzystywane przeciwko Tobie.

1. Schlebianie

Schlebianie to nie tylko prawienie komplementów, o której na pewno myślisz. Komplementy to tylko mała część tego zachowania. Psychopaci poznają Ciebie od strony, w której czujesz się niepewnie. Następnie wykorzystują tą wiedzę i próbują Cię oswoić, pocieszyć, dać rozwiązanie trapiącego Cię problemu. To sprawia, że coraz bardziej ich lubisz i zaczynasz postępować zgodnie z ich sugestiami.

Podobnie jest w reklamach. Zostaje w nich przedstawiony pewien problem, często wyolbrzymiony. Sprawia to, że odczuwasz jeszcze bardziej ten ból u siebie. Następnie podawane jest jego perfekcyjne rozwiązanie. Na przykład tłuste talerze, które bardzo trudno domyć i perfekcyjny płyn do naczyń, który w łatwy sposób pomoże Ci się pozbyć tego bólu.

2. Przysługi i prezenty

Osoby psychopatyczne potrafią zrobić coś dla Ciebie, nawet gdy tego nie oczekujesz i nie chcesz. Rodzi się wtedy w Tobie poczucie zobowiązania i odpłaty. Łatwiej jest mu przekonać Ciebie, aby coś dla niego zrobić.

To samo dzieje się w marketingu. Na przykład rozdajesz gratisy lub gadżety. Powoduje to, że obdarowywane osoby chcą jeszcze bardziej Cię poznać i odwdzięczyć się.

3. Fałszywa intymność

Psychopaci potrafią udawać fałszywe zainteresowanie. Będą wypytywać Cię o Twoje hobby, zainteresowania, ulubioną muzykę czy rodzinę. Następnie opowiedzą Ci o swoim sekrecie (fałszywym), co zbuduje między Wami poczucie większej intymności. W ten sposób stara się zostać Twoim najlepszym przyjacielem. Wie, że teraz Ty odwdzięczysz się tym samym i podzielisz się z nim swoim największym sekretem (prawdziwym).

Podobne techniki możesz zauważyć w kreacjach reklamowych. Firma, która się reklamuje, pokazuje swój sekret wraz ze szczegółami. Wszystko to ubrane w historię, dzięki której poznajesz całą drogę i wszystkie przeciwności losu aż do szczęśliwego zakończenia.

4. Fałszywe oczekiwania

Psychopaci potrafią obrócić stan wydarzeń w taki sposób, żeby wszystko szło po ich myśli i oczekiwaniach, zanim jeszcze Ty zdążysz pomyśleć. Nie zadadzą Ci pytania, czy chcesz pójść na kolację. Zamiast tego, oświadczą po prostu to w formie „Zjedzmy kolację dziś o 19 w tej włoskiej knajpie na rogu”. Nie zadajesz więc sobie trudu, aby pomyśleć czy w ogóle chcesz tam pójść, ale od razu podejmujesz działania.

Tak samo jest w technikach wykorzystywanych przez sprzedawców. Starają się tak poprowadzić komunikację, aby Klient znalazł się od razu na ścieżce zakupowej.

5. Ciche zabiegi

Psychopaci potrafią owinąć sobie inne osoby wokół palca. Robią to poprzez wykonywanie dla Ciebie, a właściwie za Ciebie, po cichu pewnych zadań. Jeśli zauważy, że chcesz się odwdzięczyć w postaci prezentu lub zwrotnego dobrego uczynku, to już Cię zdobył.

Jak można to zachowanie wykorzystać pozytywnie w marketingu? Działaj po cichu i niezauważalnie. Tak, aby Klient miał poczucie, jakby w ogóle Ciebie nie było. Praca wykonana prawidłowo, a Klient zadowolony. Czego chcieć więcej.

6. Zadawanie dużej liczby pytań

Na początek psychopata prosi swoją ofiarę o jakąś dużą przysługę. Ofiara się nie zgadza i po chwili czuje się z tym źle. Następnym razem, kiedy psychopata poprosi o zdecydowanie mniejszą przysługę, ofiara zgadza się bez namysłu, starając się naprawić wcześniejsze zachowanie. Psychopacie oczywiście od początku chodziło o ten drugi cel.

Oparte o ten sposób zachowania metody w marketingu należą do jednych z najbardziej skutecznych. Powiedzmy, że na początek oferujesz osobiste lekcje gry na gitarze za 10000 zł rocznie. Niewielu będzie chętnych na taki zakup. Wtedy możesz zaoferować lekcje gry na gitarze w postaci nagrań filmowych, w cenie 1000 zł za całość. Chętnych może być zdecydowanie więcej.

7. Fałszywa równowaga

Wykorzystując to zachowanie, psychopata stara się udowodnić Twoją winę. I może mu się to udać, mimo tego, że wina i poniesiona za to kara nie są równoważne. Na przykład może kazać Ci skoczyć z mostu, a jak nie to jesteś głupi. Na pierwszy rzut oka widać, że wina i kara nie są sobie równoważne. Co innego, gdyby kazał skoczyć Ci z mostu, aby ratować tonącą w rzece osobę.

Jeśli chodzi o wykorzystanie tej metody w marketingu, to być może znasz takie lub podobne przykłady: „Nie jesteś prawdziwym facetem, bo nie jeździsz tym konkretnym samochodem”, Nie jesteś prawdziwym facetem, bo nie pijesz tego napoju” itd.

8. Fałszywa normalność

Psychopata próbuje Ci wmówić, że dane zachowanie jest normalne. Na przykład, że wszyscy biorą narkotyki, albo że wszyscy są przeciwko wybranej partii politycznej.

W reklamach można zauważyć to najczęściej w formie obrazów tłumów biegnących do sklepu po wymarzony model telefonu lub komputera.

9. Spełnienie potrzeb emocjonalnych

Psychopaci dadzą Ci to, co chcesz otrzymać i powiedzą Ci to, co chcesz usłyszeć. Znajdą potrzebę, która się w Tobie znajduje a następnie jej rozwiązanie, które są w stanie Tobie zapewnić.

Oczywiście technika ta znajduje się w repertuarze marketerów. Dokładnie w ten sam sposób, jak opisany powyżej. Starają się zapewnić rozwiązanie bieżących problemów i bolączek Klientów.

Podsumowanie

Jak więc widzisz, bardzo wiele technik wykorzystywanych w reklamie jest wspólnych z metodami używanymi przez psychopatów. Chodzi o pewnego rodzaju namawianie i manipulowanie drugą osobą. Oby w przypadku marketingu było to wykorzystywane w dobrych intencjach. Zatem jeśli wykorzystasz powyższe zachowania w dobrym celu, rób to dalej. Natomiast wiedz, że jeśli będziesz to robić w złej wierze, to szybko wszystko odwróci się przeciwko Tobie.

Potwierdza się natomiast myśl, która przewinęła się przez tego bloga już co najmniej w kilku artykułach. Szukaj inspiracji i pomysłów w różnych miejscach. Nie tylko praca jest ich źródłem, ale także wyjazdy na wakacje, wyjścia do kina czy wspólne spotkania z rodziną.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

#mała firma  #reklama  #strategia  #marketing  

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

 

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.