Facebook sam podpowiada jak targetować Twoich Klientów

Facebook sam podpowiada jak targetować Twoich Klientów

Dodano 14 lipca 2017

Dawno nie było tu żadnego artykułu na temat reklam w Facebooku. Jakiś czas temu pisałem o możliwościach wyszukiwania grupy docelowej poprzez Audience Insights. Dzisiaj podzielę się z Tobą alternatywą dla tego narzędzia. Według mnie działa ono znacznie lepiej w tym względzie niż Audience Insights. I znów wszystko na tacy podaje nam sam Facebook. Nie musisz korzystać z żadnych zewnętrznych aplikacji. Wszystko, co pokażę poniżej będzie opierało się o Power Editora.

W poprzednim artykule (który możesz przeczytać TUTAJ), pisałem o tym, jak dotrzeć do Twoich odbiorców poprzez zawężanie ich zainteresowań. Dzisiaj poznasz sposób, który działa bardzo podobnie. Być może część z Was już ten mechanizm zna. Ci z Was, którzy jeszcze go nie poznali, na pewno wyniosą z tego wpisu cenną lekcję.

Zmiana zasad

Dlaczego postanowiłem pokazać coś nowego, mimo że poprzedni sposób również przynosi bardzo dobre efekty? Przede wszystkim zdaniem wielu znawców Facebooka, Audience Insights nie działa tak, jakby wszyscy tego chcieli. Twierdzą też, że Facebook nie rozwija już tego narzędzia. Ja się absolutnie z tym nie zgadzam. Co jakiś czas widzę tam zmiany, a więc twierdzę, że Audience Insights jest wystarczająco dobry i nadal jest, może minimalnie, ale rozwijany. Niestety w wielu branżach jest tam dość trudno zawężać zainteresowania. Są one zbyt ogólne. Dlatego zdecydowałem się poszukać i pokazać alternatywę.

Facebook jednak cały czas się rozwija i co chwilę zmienia zasady gry. Coś co działało wczoraj, nie koniecznie będzie działać jutro. To, co poznasz poniżej, już za kilka miesięcy może w ogóle nie działać. Częściej jednak programiści tego portalu po prostu przenoszą pewne funkcjonalności w inne miejsce, ale nadal umożliwiają korzystanie z takich opcji.

Tworzymy nową reklamę

Przejdź zatem do Power Editora. Narzędzie to znajdziesz pod TYM linkiem. Zakładam, że to narzędzie nie jest Ci obce i masz już skonfigurowane swoje konto reklamowe. Zakładam też, że masz już za sobą stworzenie pierwszej kampanii, zestawu reklam i reklam właściwych. Jeśli nie to zapraszam Cię do dwóch artykułów, w których wyjaśniam wszystko krok po kroku. Przejdź do nich i wróć tutaj, kiedy będziesz na etapie tworzenia zestawu reklam (adset).

Linki do wspomnianych przed momentem artykułów:

 

Jak namierzyć odbiorców?

Kiedy jesteś na etapie tworzenia nowego zestawu reklam, to określasz do kogo mają być kierowane Twoje kreacje. Dzieje się to w sekcji „Szczegółowe targetowanie” (Detailed targeting). To tutaj określasz zainteresowania, czy też zachowania osób, do których chcesz dotrzeć. Skorzystaj w takim razie z opcji podpowiadania, jaką dostarcza w tym miejscu Power Editor.

Przede wszystkim wypisz przed sobą 30 różnych zainteresowań i zachowań, jakie mogą być charakterystyczne dla Twoich Klientów. Oznacza to, że warto w tym momencie uruchomić nawet 30 różnych zestawów reklam. Każdy z nich będzie kierowany do grupy o innych zainteresowaniach. Nie musisz wydawać na to wszystko fortuny. Zawęź swój budżet do 5 zł dziennie na każde z tych zainteresowań (przeczytaj artykuł „Reklama na Facebooku za 5 zł”).

Bardzo ważne jest aby tworzyć każdą reklamę do osób z jednym zainteresowaniem. Nie łącz zainteresowań w grupy. Po co masz wkładać w całą tą reklamę setki czy nawet tysiące złotych, jeśli nie wiesz czy grupa o danych zainteresowaniach w ogóle będzie Klikać w Twoje reklamy.

OK, mamy już wstępne założenia. Wracamy więc do tworzenia reklamy. W przykładzie, jakim posiłkowałem się w artykule na temat Audience Insights, opierałem się na tworzeniu reklam dla trenera personalnego i dietetyka. Zaczynałem zawężanie grupy docelowej od osób zainteresowanych Ewą Chodakowską. Teraz robię dokładnie tak samo. W polu zainteresowań targetowania szczegółowego wpisuję „Ewa Chodakowska”. Powiedzmy, że Ewa, to jedno z tych 30 zainteresowań, które mam zapisane na kartce.

Od razu po dodaniu zainteresowania do listy aktywny staje się przycisk „Sugestie” (Suggestions). Klikam go i wyskakuje mi lista podobnych zainteresowań. Wyskakuje też „Anna Lewandowska”. Nie chcę jednak targetować swoich reklam do osób, które lubią te dwie panie. Są to zbyt duże, a co za tym idzie zbyt ogólne grupy osób. Duża część z nich jest zapewne zainteresowana dietą czy treningiem, ale spora część śledzi je dlatego, że są celebrytkami.

Szukam więc dalej na liście sugestii i znajduję następujące pozycje, które mnie interesują:

  • Fitness and Wellness (7 mln osób)
  • Healthy Diet (760 tys osób)
  • Nutrition (3,3 mln osób)
  • Dieting (1,8 mln osób)
  • Women`s Health (magazine) (570 tys osób)
  • Shape (magazine) (570 tys osób)

 

Z pola zainteresowań usuwam teraz Ewę Chodakowską i sprawdzam kolejne 6 zainteresowań, jakie podpowiedział mi Facebook. Jak widzisz, częścią z nich zainteresowana jest znacznie mniejsza liczba osób niż Ewą Chodakowską (która ma 2 mln fanów). Podczas sprawdzania tych 6 dodatkowych zainteresowań, odnajduję również:

  • Women`s Health and Fitness Magazine
  • Health (magazine) (650 tys osób)
  • Women`s Fitness Magazine (1 tys osób)
  • Fitness (magazine) (10 tys osób)
  • Men`s Health (magazine) (500 tys osób)
  • Women`s Running Magazine (290 tys osób)
  • Health and Wellness
  • Physical excersise (3,4 mln osób)
  • Physical fitness (3,8 mln osób)
  • Weight loss (1,8 mln osób)
  • Fitness

 

Jak widzisz, z jednej Ewy Chodakowskiej, mam 17 nowych zainteresowań i jestem w stanie dotrzeć do tych osób ze swoją reklamą. Dodatkowo, jeśli zdecydujesz się na targetowanie ograniczone do lokalizacji miasta czy województwa, a nawet płci czy wieku, to może być ono jeszcze bardziej trafne i zawężone. Czasami jednak może się zdarzyć, że taka grupa będzie zbyt wąska.

Zauważ jednak, że nie wszystkie zainteresowania, jakie wyskoczą w podpowiedziach są warte Twojej uwagi. W podpowiedziach do Ewy Chodakowskiej, wystąpiły np. Maffashion, Martyna Wojciechowska, Red Lipstick Monster, Wnętrza ze smakiem itd. Potwierdza to tylko hipotezę, jaką postawiłem na początku, że Ewa Chodakowska dociera do zbyt ogólnej grupy docelowej. Lubi ją też sporo osób zainteresowanych modą, podróżami, motywacją itp.

Wchodząc głębiej w zainteresowania, podpowiedzi jakie zobaczysz są natomiast coraz bardziej związane z tematyką, którą drążysz. Jest tak w każdej branży. Podpowiedzi w Power Editorze są natomiast o wiele trafniej dobrane niż te w Audience Insights.

Podsumowanie

Jak widzisz poszukiwanie idealnych odbiorców Twoich reklam zabiera sporo czasu. Jeśli chcesz przeanalizować ich zainteresowania głęboko, to musisz się trochę poświęcić. Reklamowanie się na Facebooku to ie jest tylko zwykłe kliknięcie przycisku „Promuj Post”. Wtedy reklamy zazwyczaj nie działają tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Żeby reklamy przynosiły efekt trzeba się nieco bardziej postarać.

Mam nadzieję, że wiedza zawarta powyżej przyda Ci się w Twoich codziennych działaniach. Jeśli tak, to zostaw proszę komentarz lub udostępnij ten artykuł innym osobom, które również mogą czerpać z niego korzyści. Jak zwykle czekam też pod mailem na wszelkie pytania związane z powyższym tematem.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

#mała firma  #reklama  #facebook  #targetowanie  

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

 

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.