Otwórz firmę w domu, ale najpierw zadaj sobie te 7 pytań

Otwórz firmę w domu, ale najpierw zadaj sobie te 7 pytań

Dodano 15 lipca 2017

Żyjemy w czasach, kiedy otworzyć firmę i działać na własny rachunek może każdy i tak naprawdę kiedy tylko chce. Do tego, żeby firma w ogóle wystartowała nie są potrzebne tak naprawdę żadne pieniądze. Możesz zacząć tu i teraz, z tym co masz pod ręką. Zyski zaczniesz osiągać nawet w ciągu pierwszego miesiąca. Ale daj sobie nawet cały kwartał, aby upewnić się w swoim przekonaniu, że warto to zrobić.

Jednym z czynników ułatwiających cały ten proces jest fakt, że dzięki internetowi możesz prowadzić swoją firmę we własnym mieszkaniu. Ja też w ten sposób zaczynałem i teraz nadal chętnie to robię. Nie musisz wynajmować drogiego lokalu w samym centrum miasta, aby ściągnąć do siebie Klientów. Ale lokalizacja to nie wszystko. Poniżej przygotowałem listę kilku pytań, które warto sobie zadać przed otworzeniem takiego biznesu.

1. Kim będą Twoi Klienci?

Możesz zacząć od wymyślenia tego, co będziesz sprzedawać, czyli jakie produkty i jakie usługi. Proponuję Ci jednak, aby zacząć od wymyślenia kto będzie Twoim Klientem. Kto będzie od Ciebie to wszystko kupował? To szczególnie ważne, kiedy prowadzisz firmę w zaciszu własnego domu. No, bo przecież Klienci nie będą tu przychodzić, nie będą chodzić po Twoim mieszkaniu. Na pewno tego nie chcesz. Nikt by nie chciał :)

Dopiero po ustaleniu tego, kto będzie u Ciebie kupował, możesz zastanowić się, z jakimi problemami borykają się te osoby i jak Ty za pomocą swojej wiedzy, umiejętności lub produktów jesteś w stanie je rozwiązać.

Więcej o tym, jak znaleźć swoich idealnych Klientów przeczytasz w artykule „Klient idealny – jak go rozpoznać?”.

2. Sprzedajesz produkty czy usługi?

Możesz oczywiście robić i jedno i drugie. Na początek jednak łatwiej dla Ciebie będzie, jak zaczniesz tylko od jednej z tych możliwości. Nie jesteś w stanie zadowolić wszystkich.

Kiedy zdecydujesz się na prowadzenie firmy usługowej, możesz tak naprawdę zacząć natychmiast. Pierwszym zadaniem, które na Ciebie czeka, jest jednak kompleksowe przygotowanie Twojej oferty. Zastanów się na czym będą polegać Twoje usługi i w jaki sposób będą one wykonywane. Musisz też zastanowić się nad cennikiem tych usług.

Jeśli zdecydujesz się na sprzedaż produktów, to kolejne pytanie brzmi: „Czy będziesz je produkować samodzielnie, czy będziesz odsprzedawać produkty innych?”. W pierwszym przypadku może minąć trochę czasu, zanim w pełni wszystko wyprodukujesz. W drugim zaś, możesz zacząć natychmiast po uzgodnieniu wszystkich szczegółów z dostawcą.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule „Co tak naprawdę jest Twoim produktem?”.

3. Jak stworzyć stronę internetową?

Nie wyobrażam sobie firmy działającej w domu, bez własnej strony internetowej. Tak, jak już napisałem wyżej, Klienci nie będą Cię odwiedzać w domu, a jakoś musisz do nich dotrzeć. Oczywiście możesz to robić np. poprzez portale społecznościowe. Według mnie jest to jednak strata pieniędzy. Dużo lepiej postawić na stworzenie własnej strony internetowej, a z Facebooka ściągać tylko na nią Klientów.

Wiesz już, kto będzie Twoim Klientem i wiesz już, co będziesz sprzedawać. Wiesz już zatem, jakie podstawowe elementy powinna strona zawierać. Nie musisz wcale wydawać grubych tysięcy na to wszystko. Tym bardziej, że zapewne ich nie posiadasz. Jeśli taki budżet posiadasz, to zgłoś się do osoby, która potrafi taką stronę wykonać. Jeśli nie, to też masz kilka rozwiązań.

Po pierwsze strony na abonament. Możesz mieć własną, w pełni funkcjonalną stronę już za kilkanaście złotych miesięcznie. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule „Strona internetowa na abonament czy opłacona w całości – zalety, wady, koszt”. Możesz też stronę wykonać zupełnie samodzielnie. Wystarczy wykupić serwer hostingowy, który posiada automatyczne instalatory stron. O tym, jak to zrobić przeczytasz w artykule „Jak reklamować swoją firmę, mając więcej czasu niż pieniędzy?”.

4. Jaki jest Twój budżet startowy?

Tak naprawdę możesz zacząć bez żadnych pieniędzy. Nawet serwer na stronę internetową możesz testować przez 14 dni za darmo, a być może w międzyczasie pojawią się pierwsze zyski, z których go opłacisz. Dobrze jednak by było, gdyby w Twoim budżecie znalazło się przynajmniej kilkaset złotych.

Zakładam, że masz już jakiś najzwyklejszy komputer lub chociażby telefon, dzięki któremu możesz korzystać z internetu. Nie potrzebujesz żadnych Maców, iPadów, czy iPhonów. Wystarczy to, czym dysponujesz na chwilę obecną.

Jeśli nie posiadasz pieniędzy to idź do normalnej pracy na jakiś czas i postaraj się odłożyć kilkaset złotych. W międzyczasie załóż stronę internetową i umieszczaj tam artykuły na tematy związane z Twoją działalnością. Pracuj wtedy, kiedy możesz, np. godzinę przed pracą, lub godzinę po pracy. Wykorzystaj każdą wolną chwilę. Swój budżet wykorzystaj na opłacenie strony internetowej i na pierwsze reklamy na Facebooku.

5. Czy masz miejsce do pracy?

Będziesz pracować oczywiście w swoim domu. Ale wydziel sobie tam miejsce, w którym będziesz tylko pracować. Usuń zbędne rozpraszacze. W tym miejscu możesz przetrzymywać tylko rzeczy, które są bezpośrednio związane z Twoją pracą. I odwrotnie – postaraj się, aby rzeczy związane z Twoją pracą nie błądziły po różnych częściach Twojego domu.

Wydzielone miejsce do pracy sprawi, że będzie ona bardziej komfortowa. Przekonaj domowników, aby starali się nie przeszkadzać Ci w momencie, kiedy się tam znajdujesz. Będzie to trudne zwłaszcza na początku. W końcu tradycyjnie, kiedy jesteś w domu żona, maż lub dzieci będą chcieli z Tobą porozmawiać lub będą prosić Cię o pomoc w jakiejś czynności. Ustalcie granice, kiedy jesteś w pracy a kiedy w domu. Ja zawsze powtarzam żonie, że teraz nie ma mnie w domu i jestem w pracy. Zachowuj się tak, jakby mnie nie było. Po prostu mnie nie ma.

6. Znasz się na Social Media?

Wróć do kroku pierwszego i zastanów się, na którym portalu społecznościowym możesz spotkać swoich Klientów. Gdzie może być ich najwięcej. Czy będzie to Facebook, czy może Google+, Twitter, Instagram, Snapchat albo LinkedIn? To wszystko zależy m.in. od wieku, ale też od produktów lub usług, jakie oferujesz. Młodsze pokolenia będą korzystać ze Snapchata lub Instagrama. Nieco starsze osoby raczej z Facebooka lub Twittera.

Zacznij od jednego portalu, na którym czujesz się najlepiej. Kiedy tylko pierwszy z nich zacznie działać stabilnie i regularnie, możesz pomyśleć o uruchomieniu kolejnego. Na każdym z nich załóż firmowe konto, np. fanpejdź na Facebooku. Udzielaj się jednak zarówno poprzez konto firmowe jak i prywatne.

Więcej o podbijaniu portali społecznościowych napisałem w artykule „10 prostych kroków do podbicia Facebooka przez Twoją firmę”.

7. Chcesz działać długoterminowo?

Nie zarobisz miliona w ciągu jednej nocy. Nie zarobisz go w kilka dni, tygodni ani nawet miesięcy. Aby to osiągnąć musisz przepracować całe lata. Ciężko, konsekwentnie, regularnie i z planem. Jeśli natomiast jesteś typem osoby, która szybko się zniechęca, to tym bardziej ciężko będzie Ci pracować w domu, w przypadku kiedy brak przychodów może być długotrwały.

Podsumowanie

Powyżej pokazałem Ci tylko ścieżkę i możliwości, jakie daje praca w domu. Przejdź do spisu treści, gdzie znajdziesz inne artykuły, które Ci w tym wszystkim pomogą. Najfajniejsze w tym wszystkim jest to, że nie musisz posiadać praktycznie żadnych pieniędzy na start. Wystarczy to, co już masz.

Jeśli jednak zdecydujesz się na taką drogę, to życzę Ci powodzenia. Poniżej w komentarzach możesz napisać, co Cię trapi, a co motywuje to wybrania takiej drogi. Jeśli nie chcesz pisać publicznie, to jak zwykle czekam na Twoją wiadomość pod mailem.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

#mała firma  #praca w domu  #organizacja  #planowanie  

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

 

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.