Jak zwiększyć sprzedaż na święta Bożego Narodzenia 2018?

Jak zwiększyć sprzedaż na święta Bożego Narodzenia 2018?

Dodano 25 września 2018

W chwili, kiedy publikuję ten artykuł do świąt Bożego Narodzenia zostało jeszcze sporo czasu. Całe 3 miesiące! Jeśli jednak myślisz poważnie o zwiększeniu sprzedaży w czasie Bożego Narodzenia to nie odkładaj tego na ostatnią chwilę!

Według różnego rodzaju raportów, wydatki na święta rosną z roku na rok. I nie chodzi tylko o zakupy online. Każdy z nas liczy się z większymi wydatkami w tym okresie. Ale dla firm to okazja to zwiększenia sprzedaży.

Planując świąteczne działania dużo wcześniej, masz szansę przede wszystkim dobrze je zaplanować ale też przygotować i wykonać w całości.

W grudniu, a nawet w listopadzie może być już za późno.

W ciągu najbliższych tygodni pojawi się tu jeszcze kilka materiałów na ten temat. Ten jest jednym z nich i pierwszym krokiem w Twoich przygotowaniach.

Sprzedaż w okresie świątecznym to nie tylko prezenty

Przed Bożym Narodzeniem sprzedają się nie tylko prezenty. Owszem, to jeden z głównych celów, które zaprzątają nasze myśli w tym okresie. Nie oznacza to jednak, że tylko branże, które sprzedają rzeczy nadające się na prezent mogą zwiększyć sprzedaż w okresie świąt.

Święta to poza prezentami także rodzinne wyjazdy ale też duże zakupy spożywcze lub zamawianie gotowych dań. Ale znów, nie oznacza to, że tylko branża turystyczna, hotelarska i gastronomiczna mogą w okresie Bożego Narodzenia skorzystać bardziej niż inni.

Każda! Dosłownie każda branża może ten okres wykorzystać. W czasie świąt dużo chętniej otwieramy swe portfele i dużo bardziej przyjaźnie nastawiamy się do zakupów.

Więc nawet jeśli jesteś firmą, której produkty lub usługi nie kojarzą się ze świętami, możesz to wykorzystać. Moja branża jest mało związana ze świętami i raczej nikt nie kupuje sobie nowej strony www czy usług marketingowych z okazji świąt. A mimo to, chcę ten bożonarodzeniowy okres wykorzystać :)

Po prostu każdy powód jest dobry do urządzenia promocji. Gorzej jest, gdy promocję urządza się bez powodu. I nie chodzi tu tylko o obniżkę cen.

Mogę urządzić np. akcję „Kup prezent na święta dla swojej firmy – podaruj jej nową stronę www”. Dodatkiem do takiej opcji będzie prezent ode mnie, dla zamawiającego. Ale już taki bardziej kojarzący się ze świętami. Dopiszę więc w ofercie, że każdy kto dokona zamówienia do 24 grudnia otrzyma w prezencie np. power bank.

No dobra, ale ja oferuję usługi i produkty elektroniczne, gdzie marża to praktycznie czysty zysk. Co ma zrobić firma, która sprzedaje towary z bardzo niską marżą i chce na tym coś zarobić. A tak jest w typowo świątecznych i prezentowych branżach, jak zabawki czy sprzęt rtv.

Firma nie może przecież w nieskończoność obniżać ceny. I na pewno nie dołoży nagle gratisów typu power bank. Nie dołoży też smyczy ani kubka, bo na to niewielu się kupujących się skusi.

Ale taka firma może odwrócić model. Czyli sprzedaje produkty fizyczne a gratis dodaje produkty cyfrowe.

Na przykład firma sprzedająca sprzęt agd, może dołożyć do każdego sprzedanego przed świętami ekspresu do kawy, zestaw przepisów na różnego rodzaju (świąteczne) kawy. Takie przepisy mogą być dostępne online, po wpisaniu odpowiedniego kodu. A koszt ich wytworzenia jest niski.

A firma sprzedająca typowo świąteczne przedmioty – zabawki? To samo! Do każdego sprzedanego przed Bożym Narodzeniem prezentu, może dołożyć zestaw świątecznych (i nie tylko) gier i zabaw dla całej rodziny, dostępnych online.

Sprzedaż w święta Bożego Narodzenia – analiza

Jeśli działasz już w swojej branży od ponad roku, to wiesz, co sprzedawało się najlepiej rok temu. Świąteczna sprzedaż zaczyna się zazwyczaj w drugiej połowie listopada, nasilając się w grudniu. Aczkolwiek są też osoby, które kupują prezenty w październiku (tak – jest to bardzo mały procent). Przyznam się szczerze, że jeden z prezentów kupiłem już na początku września.

Jeśli masz więc taką możliwość, to sprawdź, co sprzedawało się u Ciebie najlepiej od połowy listopada do końca grudnia ubiegłego roku. To może być właśnie to, co sprzeda się i teraz. A jeśli moda na tamte produkty (lub usługi) już minęła to na pewno pojawiły się już jej następstwa, które łatwiej jest Ci wyłapać, działając w branży.

Jeśli natomiast działasz krócej niż rok i nie masz jeszcze na swoim koncie doświadczeń z ubiegłorocznej sprzedaży w okresie świąt to czeka Cię nieco więcej pracy i... loterii.

Po pierwsze, postaw na towary i usługi, które do tej pory sprzedawały się wybitnie. Niech będą one kołem zamachowym całej świątecznej kampanii.

Po drugie, stwórz pakiety. Daj szansę sprzedać się rzadziej kupowanym produktom i usługom. Taki pakiet to też dobry powód do urządzenia promocji. W pakiecie możesz też połączyć przedmiot, który mocno kojarzy się ze świętami z tym, który nie kojarzy się z nimi wcale.

Zwiększenie sprzedaży w Boże Narodzenie – ważne terminy

Boże Narodzenie to nie tylko dni od 24 do 26 grudnia. Wtedy jest już trochę za późno :) Ale o tym za chwilę.

Takim dniem, w którym rozpoczyna się sezon świątecznych zakupów, w USA od lat jest Czarny Piątek. W 2018 roku przypada on na 23 listopada. Jest to dzień po Święcie Dziękczynienia. Mówi się, że przed erą internetu, właśnie tego dnia, po uroczystym wcinaniu indyka, rodzice albo dziadkowie siadali z dziećmi i przeglądali wspólnie świąteczne katalogi różnych domów handlowych. Dzieci mogły w nich zaznaczać prezenty, które chciały dostać na gwiazdkę.

To zupełnie normalne. Ludzie w listopadzie myśleli jeszcze bardziej o Dniu Dziękczynienia a jeszcze nie o Bożym Narodzeniu.

W Polsce od kilku lat można zaobserwować podobne zjawisko i rozpoczęcie świątecznego sezonu właśnie w okolicach Black Friday. A Czarny Piątek kojarzy się najbardziej z dużymi promocjami i przedsprzedażami. Ja również w tym okresie planuję dość mocną kampanię :)

Ale Black Friday to nie wszystko. Bo od tego dnia do świąt jest jeszcze sporo innych okazji sprzedażowych:

  • 23 listopada 2018Black Friday – start sezonu świątecznych zakupów – przedsprzedaże i promocje
  • 26 listopada 2018Cyber Monday – kontynuacja Czarnego Piątku; często promocje trwają cały weekend
  • 5 grudnia 2018Dzień Darmowej Dostawy – od 8 lat akcja szeroko rozwija się w Polsce; jeśli prowadzisz sklep online to nie możesz pominąć tego dnia w swoim kalendarzu świątecznych promocji
  • 6 grudnia 2018Mikołajki – tego dnia, w imieniny Mikołaja również obdarowujemy się prezentami; jeśli chcesz sprzedawać więcej z okazji tego dnia, swoje akcje zaplanuj przynajmniej na 5 grudnia, bo mało kto będzie czekał z zakupem prezentów do ostatniej chwili
  • 18 grudnia 2018tydzień przed świętami – według statystyk firmy Gemius, tego dnia następuje kumulacja świątecznych zakupów; przygotuj się na wzmożony ruch w tym czasie; jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, możesz w tym okresie wydłużyć godziny pracy

 

Jak widzisz, masz kilka ciekawych terminów, a co za tym idzie powodów do zwiększenia świątecznej sprzedaży. Każda z nich w odstępstwie tygodnia lub dwóch. Kiedy zostawisz wszystko na ostatnią chwilę, trudno będzie się do nich przygotować. Wtedy zostaw sobie moce przerobowe na obsługę sprzedaży!

Święta, święta i po świętach – jak zwiększyć sprzedaż po Bożym Narodzeniu?

W punkcie powyżej napisałem, że moment kulminacyjny przedświątecznej sprzedaży to okolice 18. grudnia. Cały tydzień po tym dniu rezerwujemy sobie na inne obowiązki związane ze świętami. Nikt nie lubi też czekać z zakupami do ostatniej chwili. Poza tym, zamawiając online, do tego dnia, sklepy dają jeszcze gwarancję dostawy towaru przed świętami.

Ale jest też sposób na to, by wykorzystać okres od 18 do 24. grudnia oraz po 24. grudnia. Jeśli sprzedajesz online i nie możesz już dać gwarancji dostawy do świąt to jest właśnie moment, kiedy możesz postawić na sprzedaż kart upominkowych. Taką kartę z zadeklarowaną kwotą do wydania możesz wysłać mailem i nie jest do tego potrzebny żaden kurier. A więc po 18. grudnia postaw na promowanie tychże kart upominkowych.

A te karty, będą realizowane... po 24. grudnia a dokładnie po 26. To też okres gorących wyprzedaży, które trwają aż do lutego. I również na ten czas należy się przygotować. Prawdopodobnie nawet bardziej niż na sprzedaż przed świętami. Ale przecież nie same karty upominkowe wręczamy i otrzymujemy. Jest to też gotówka, która w większości przypadków także zostanie wydana zaraz po świętach.

Co jeszcze ma do siebie okres poświątecznych wyprzedaży? To, że w tym czasie jeszcze bardziej można zwyciężyć w branżach, które z Bożym Narodzeniem i zimą nie kojarzą się w ogóle. Podobno w tym okresie bardzo rośnie sprzedaż strojów kąpielowych i to mimo tego, że do lata jest jeszcze bardzo daleko.

Zwiększenie świątecznej sprzedaży przez kanały internetowe

Bycie w internecie to jeszcze nie jest konieczność czy już must have? Bycie to za mało. Bo sama wizytówka z informacją, że Twoja firma istnieje i kontaktem nie wystarczy. Bardzo dużo firm nadal odpuszcza sobie jakiekolwiek bycie w internecie.

Prawda jest jednak taka, że te firmy, które pojawią się tam odpowiednio wcześniej przed innymi z branży, mogą wypracować tam sobie wyższą pozycję. A wypracowanie tej pozycji już teraz może trwać lata. Co w takim razie będzie później?

Zrobiłbym to metodą małych kroków. Jeśli masz już stronę w internecie to jesteś krok do przodu. Jeśli nie, to w artykule pt.: „Jak zrobić stronę internetową w WordPress krok po kroku w 30 minut (bez programowania)?”, pokazuję jak to zrobić samodzielnie.

Strona www to dobry punkt wyjścia do całej masy kolejnych działań.

Po pierwsze blog. Jeśli nadal się nad nim zastanawiasz, to myślę że okres sprzedaży świątecznej może być doskonałym momentem na jego uruchomienie. A pierwszy wpis może być poradnikiem prezentowym, zawierającym produkty, które posiadasz.

Po drugie oferta. Nie ma się już co łudzić. Kiedy czegoś szukamy, to zaczynamy od internetu. I tam wpisujemy „pomysł na prezent na boże narodzenie” i dalej „dla mamy”, „dla taty”, „dla babci”, „dla 5-latka”, „dla nastolatki” itd. Zgadza się? Tak na marginesie: to mogą być tytuły dla Twoich świątecznych, blogowych artykułów.

Ale w tym punkcie chodzi też o to, aby zamieścić Twoją ofertę, najlepiej w całości, na tej stronie www. Podziel całość na kategorie tematyczne, a w okresie świątecznym np. na kategorie o nazwach: prezenty do 50 zł, do 100 zł, 500 zł itd.

Kiedy potencjalny Klient już wie co masz, to nawet bez możliwości zakupu online, wie że może do Ciebie przyjść, bo widzi, co masz w sprzedaży.

Wiem, że mając ofertę składającą się z kilkuset produktów może być ciężko z wykonalnością tego zadania. Ale stąd już tylko krok aby umożliwić zakup już wprowadzonych produktów przez internet.

A to dopiero początek

To, co wypisałem wyżej to dopiero początek. W zasadzie to tylko sprawy organizacyjne (a właściwie tylko ich część), które warto opanować przed rozpoczęciem sprzedaży na Boże Narodzenie.

Do ogarnięcia jest znacznie więcej i wymieniłem tu może 2% działań :)

Ale nie chcę Cię straszyć. Kiedy opanujesz organizację, będziesz mieć punkt wyjścia. A dzięki temu dużo łatwiej będzie przeprowadzić już właściwe kampanie, które ujrzy świat.

Jak już wspomniałem, cała świąteczna seria, będzie składała się z kilku artykułów. Pojawią się też nagrania video oraz obszerny ebook, który być może zmieni się jeszcze w spory kurs zwiększania sprzedaży, na przykładzie świąt. Będzie on dostępny pod koniec października.

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o tym wszystkim, koniecznie zapisz się na mój newsletter. Możesz to zrobić, zjeżdżając na sam dół strony. W gratisie otrzymasz ebooka pt.: „Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, aby przychodzili do Ciebie sami”.

Możesz też po prostu zostać fanem bloga na Facebooku (jeśli jeszcze nim nie jesteś). Zrobisz to pod tym linkiem: https://www.facebook.com/malawiejskafirma/ Wszelkie informacje w tej tematyce będą pokazywały się również tam.

W tym artykule to już wszystko. Jeśli Ci się podobało, udostępnij go swoim znajomym albo zostaw lajka lub komentarz. A jeśli masz pytania, to możesz je zostawić na przykład w komentarzach poniżej. Na pewno odpowiem na każdy z nich!

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

   

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.