Black Friday 2018 – jak przygotować do niego swoją firmę

Black Friday 2018 – jak przygotować do niego swoją firmę

Dodano 09 października 2018

Black Friday, a później Cyber Monday to kolejne dni przed świętami, w które możesz zwiększyć sprzedaż. Jak przygotować na to firmę pod względem organizacji i marketingu? O tym właśnie przeczytasz w poniższym artykule.

A jest to kolejny artykuł ze sporej serii materiałów, w których staram się podpowiedzieć jak zwiększyć sprzedaż w Twojej firmie w okresie przedświątecznym. Te materiały pokazują się tutaj, na blogu, w formie artykułów. Ale są to też maile, które wysyłam oraz posty, które publikuję na social mediach. Zwieńczeniem wszystkiego będzie kurs internetowy pt.: „Magia Świątecznego Marketingu”, który ukaże się już 21 października 2018.

Aby być na bieżąco z tym wszystkim, wystarczy zapisać się np. na mój newsletter. Zrobisz to pobierając ebooka pt.: „Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, aby przychodzili do Ciebie sami”, klikając w TEN LINK.

Jak przyciągnąć Klientów w czasie świąt?
Zostań mistrzem świątecznego marketingu!

Co roku to samo!

Duże sieci, markety i centra handlowe wytaczają najcięższe działa. Wszędzie mnóstwo ludzi, robiących zakupy i kupujących świąteczne prezenty. Cudowna atmosfera, muzyka i światła.

A w centrum uwagi Święty Mikołaj, który siedzi na środku, czekając na odwiedziny dzieci. Dla każdego z nich ma drobny, słodki podarunek.

Ty natomiast zastanawiasz się, jak odkroić kawałek tego świątecznego tortu zakupowego i cieszyć się z wielu Klientów w tym okresie.

Jeśli w tym roku chcesz podjąć rękawicę i zawalczyć o swoją firmę, to zapoznaj się z kursem "Magia Świątecznego Marketingu"!

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

A teraz przechodzę już do Black Friday.

Black Friday – czy to sztuczna okazja?

Black Friday, to czwarty piątek listopada. W 2018 roku będzie to dokładnie 23 listopada. Zaraz po nim następuje kolejna podobna okazja sprzedażowa o nazwie Cyber Monday. A w środku, zwłaszcza w USA, obchodzona jest jeszcze Sobota Małych Firm. Ten ostatni dzień jest mniej popularny ale też ma na celu zwiększenie sprzedaży.

O co w tych trzech świętach chodzi? Wymyślili to oczywiście Amerykanie. Black Friday to następny dzień po ich Święcie Dziękczynienia. Do tego czasu nie myślą oni o Bożym Narodzeniu, bo skupiają się na święcie kojarzonym u nas z jedzeniem olbrzymiego indyka. Kiedy napięcie z tym świętem opada, zabierają się za przygotowania do kolejnej okazji – Bożego Narodzenia.

A Cyber Monday? W związku z tym, że poczynając od czwartku (Dzień Dziękczynienia), Amerykanie mają długi weekend, to często po tym całym świętowaniu i objadaniu się indykiem, robią sobie wolne jeszcze w poniedziałek. Żeby zabić nudę, udają się np. do centrów handlowych na zakupy. No jak sprzedawcy mają tego nie wykorzystać? Zaczęli organizować w ten dzień różnego rodzaju promocje.

I myli się ten kto powie, że na pewno Black Friday przynosi faktyczne zwiększenie sprzedaży, a Cyber Monday to tylko mały dodatek. Wręcz przeciwnie. Z danych po ubiegłorocznym Black Friday i Cyber Monday, wynika, że sprzedaż w każdym z tych dni jest niemal identycznie wysoka.

Black Friday – od czego zacząć?

Nie wiem, kiedy czytasz ten artykuł, ale w chwili, kiedy go publikuję jest jeszcze prawie 7 tygodni do Black Friday. Dużo, mało? Za chwilę, w trakcie czytania się przekonasz. Piszę o tym wcześniej, bo sporo osób myśli, że wystarczy sobie zaplanować promocję tydzień albo co gorsza 2 dni wcześniej, obniżyć ceny i będzie ok.

Ale tak prosto nie jest...

Im więcej czasu poświęcisz na przygotowania, tym później spokojniej przebiegnie sama promocja. Nie będzie niepotrzebnych nerwów i stresu. A przede wszystkim, już po zakończeniu promocji, unikniesz stwierdzenia, że to wszystko nie miało sensu, że był mały odzew i że nie warto się w to bawić.

Warto a nawet trzeba.

To od czego zacząć? Ważne są dwa następujące zadania.

1. Black Friday – ustal cele i sposób ich zmierzenia

Pierwszy i najważniejszy cel to sprzedaż, a konkretnie liczba Klientów w stosunku do wszystkich przewijających się przez Twoją stronę www, sklep, firmę. Kiedy masz ustaloną budżet kampanii, możesz go łatwo podzielić i ustalić ilu Klientów powinno być pozyskanych za te pieniądze. Czyli ile złotych możesz wydać na pozyskanie jednego Klienta.

Ten cel możesz też mierzyć w inny sposób. Zamiast liczby Klientów, liczbę pieniędzy, którą powinni zostawić. Konkretnie chodzi o średnią wartość zamówienia. Kiedy już Klient przyjdzie po zakupy, możesz mu zaproponować dokupienie kolejnego produktu lub usługi.

Przez to zwiększa wartość pojedynczego zamówienia, a co za tym idzie również średnia wartość zamówień wszystkich Klientów.

Oczywiście nie każdy zechce dokupić coś jeszcze. Ale co powiesz, kiedy będzie to aż połowa ze wszystkich Klientów?

Dzięki temu, możesz zrobić dwie rzeczy. Z Twojego budżetu, wydać więcej na pozyskanie jednego Klienta, niż to było na początku zaplanowane i zrealizować ten sam cel ostateczny. Lub też mocno się trzymać tego, aby koszt pozyskania jednego Klienta był taki sam i zwiększyć tym samym jeszcze bardziej realizację zaplanowanego celu.

Po drugie, możesz też mierzyć to, ile osób poleca Cię dalej, np. swoim znajomym. Sporo osób wrzuca np. zdjęcia zakupionych przedmiotów na swoje social media. Sprawdzaj to przez takie narzędzia jak Brand24 albo SentiOne.

Im więcej osób o Twojej firmie mówi, tym bardziej informacja o Twojej promocji się roznosi. Możesz więc zachęcać swoich Klientów do tego. Możesz też ich zachęcać do zostawiania komentarzy i opinii na Twoim fanpejdżu.

Po trzecie, mierz jak dużo osób przewija się przez Twoją stronę www, sklep, firmę. Jeśli robisz kampanię i jest ona promowana, to musisz zauważyć w pierwszej kolejności wzrost liczby tych osób, które się po prostu nią zainteresowały.

To bardzo ważny i pierwszy wskaźnik, na który warto zwrócić uwagę. Jeśli Twoja reklama jest do niczego, to nie zauważysz wzrostu liczby tych osób. Jeśli reklama jest super, to liczba odwiedzających wzrośnie.

Jeśli liczba odwiedzających wzrośnie i dodatkowo kupują u Ciebie produkty w promocji to jest bardzo, bardzo dobrze. A jeśli liczba osób odwiedzających jest duża, ale nie przekłada się to na sprzedaż, to znaczy że prawdopodobnie Twoja oferta jest nieciekawa i wymaga szybkiej poprawy.

Czwarta wskazówka to mierzenie liczby osób, które już są Twoimi Klientami i teraz wrócili z okazji promocji. O wiele łatwiej jest to robić dokładnie, kiedy prowadzisz sklep internetowy.

Sprzedając bezpośrednio przez internet jesteś w stanie zmierzyć jeszcze większą liczbę rzeczy, takich jak np. porzucone koszyki. Czyli ktoś coś dodał do koszyka, ale ostatecznie nie złożył zamówienia. Analizując dane ze sklepu online, warto jest je też podzielić ze względu na rodzaj urządzenia, na którym przeglądali Twoją stronę Klienci. Mianowicie czy robili to z komputera, tabletu, czy telefonu i jaki był efekt na każdym z tych urządzeń.

2. Black Friday – planowanie

O tym, że planowanie z wyprzedzeniem jest ważne już wspomniałem. Ale dlaczego tak jest? Za chwilę i na ten problem postaram się odpowiedzieć.

Przede wszystkim sporo osób wie, że jest coś takiego jak Black Friday, ale już dużo mniej wie, że jest też Cyber Monday i że można połączyć te dni w jeden długi ciąg. A warto i o tym też pisałem wyżej, bo Cyber Monday dorównuje Czarnemu Piątkowi poziomem sprzedaży. Więc to jest już pierwsza rzecz – zaplanowanie terminu promocji. I to tyczy się każdej promocji. Nie tylko Black Friday.

Odpowiednia ilość czasu przed startem pozwoli na zorganizowanie takich spraw jak chociażby:

  • wykonanie dodatkowych zdjęć produktów, realizacji usług, które przydadzą się podczas akcji promocyjnej;
  • przygotowanie osobnej podstrony na Twojej witrynie www, na której zaprezentujesz swoją promocyjną ofertę;
  • przygotowanie treści, zdjęć i ew. filmików z informacjami o promocji, do wstawienia na social media oraz do wysyłki mailem;
  • przygotowanie ewentualnych kodów rabatowych i sposobu ich dystrybucji;
  • możesz też przygotować dodatkową ofertę dla pierwszych osób, które wezmą udział w promocji (np. przez pierwszy dzień albo przez pierwsze 5 godzin i dodatkowo te osoby nagrodzić);
  • zaplanuj też, co zrobisz ze spóźnialskimi, którzy odezwą się do Ciebie dzień po zakończeniu promocji i będą prosić o to, żeby nadal skorzystać z okazji, jakie były wcześniej;
  • jeśli współpracujesz z partnerami, którzy polecają Twoje produkty lub usługi, poinformuj ich dużo wcześniej o organizowanej promocji, tak aby i oni mogli poinformować swoich Klientów.

 

Black Friday – na przygotowanie potrzeba czasu

Poza takimi sprawami, jakie opisałem powyżej warto skupić się też skupić na szczegółach. Na co bym postawił na Twoim miejscu? Już mówię.

Z roku na rok, coraz bardziej „obchodzimy” w Polsce Black Friday. Coraz więcej osób szuka tego dnia okazji i promocji w Google. Warto sprawić, żeby i Twoja oferta tam się znalazła.

Stwórz artykuł pt.: „Black Friday 2018 w Wągrowcu” (a konkretnie zamiast Wągrowca, niech to będzie teren, na którym Ty działasz). Idąc dalej, możesz zanurzyć się w konkretną branżę i napisać np. artykuł pt.: „Black Friday 2018 – zabawki dla dzieci” itd. To oczywiście tylko przykłady.

Taki artykuł możesz opublikować na swoim blogu lub jako zakładkę na stronie www (jeśli nie masz wyodrębnionego bloga). Możesz też wysłać do lokalnych portali internetowych z prośbą o opublikowanie (może być to płatne działanie).

Artykuł na ten temat warto napisać wcześniej, tak aby miał on odpowiednią ilość czasu na wysokie zaindeksowanie się w Google, kiedy ktoś będzie szukał promocji z okazji Black Friday. Siłą rzeczy trzeba to zrobić wcześniej.

Wcześniej należy też pomyśleć o reklamie w prasie i innych mediach, tak aby odpowiednio wcześniej zarezerwować sobie miejsce.

Jeśli myślisz o tym, żeby w swojej promocji wykorzystać blogerów lub influencerów, to również należy pomyśleć o tym wcześniej. Wcześniej musisz nawiązać kontakt z taką osobą, ustalić wszystkie szczegóły, zaplanować działania, sprawdzić je pod kątem merytorycznym i odpowiednio wcześnie zatwierdzić ich emisję.

Wszystkie kluczowe daty zaznacz w kalendarzu, na tablicy lub po prostu na kartce papieru. Zapisz, do kiedy należy zrealizować poszczególne działania, tak aby zdążyć ze wszystkim na czas. Zaznacz tam też, czy wszystko jesteś w stanie przygotować samodzielnie czy też ktoś będzie musiał Ci w tym pomóc. Pamiętaj, aby zlecać takie zewnętrzne zadania dużo wcześniej. W końcu nie tylko Ty organizujesz promocję.

Na sam koniec, kilka dni przed startem promocji pamiętaj o sprawdzeniu wszystkiego jeszcze raz. Nie po to wkładasz teraz tyle pracy, żeby przed Black Friday okazało się, że coś jest niedopracowane. Na przykład jeśli prowadzisz sklep internetowy to sprawdź, czy na pewno wszystko działa, czy można składać bez problemu zamówienia i czy kody rabatowe działają!

Black Friday – checklista

I jeszcze tak na koniec artykułu, ostatni punkt. Checklista, czyli lista zadań do wykonania przed i w trakcie promocji. Nie tylko tej z okazji Black Friday, ale także każdej innej promocji, jaką będziesz organizować.

1. Ustal ceny promocyjne

Żeby nie błądzić i nie kombinować w trakcie samej promocji (bo np. coś nie idzie), ustal sobie dużo wcześniej promocyjne ceny swoich produktów i usług.

Najprościej jest zrobić tabelkę w excelu, gdzie będą wypisane wszystkie Twoje produkty, ich ceny standardowe oraz ceny promocyjne podczas Black Friday. Umieść tam też datę obowiązywania danej przeceny, np. jeden konkretny dzień (w Black Friday 50% a w Cyber Monday 30%) lub zakres dni (cały weekend).

Jeśli uzyskanie danej ceny promocyjnej wymaga posiadania kodu rabatowego, również to uwzględnij, umieszczając w tabelce ten kod.

2. Najgorszy możliwy przypadek

Masz scenariusz na najgorszy możliwy przypadek? Warto go mieć nie tylko w przypadku promocji. Na przykład co będzie jeśli kurier przestanie odbierać paczki, bo nie będzie się wyrabiać. Czy masz jakieś alternatywne rozwiązanie?

3. Zatowarowanie

Czy masz wystarczającą ilość produktów na stanie? W końcu po to jest ta promocja, żeby sprzedać więcej w krótkim czasie. Lepiej, żeby nie zabrakło produktów czy też materiałów potrzebnych do wykonania zamówionych usług.

Zastanów się, jak możesz się na okoliczność ogromnego zainteresowania zabezpieczyć. Czy możesz dogadać się z dostawcą na ewentualne zamówienie kolejnej partii towaru?

4. Przygotowanie grafik

Kiedy na podstawie planu (pierwszy punkt checklisty), wiesz już co, kiedy, za ile i w jaki sposób będziesz promować, możesz przygotować odpowiednie grafiki. To mogą być obrazki do postów na social media ale też ewentualne projekty graficzne do wydruku ulotek albo plakatów.

Postaraj się nie używać zdjęć producentów na tych towarów, które oferujesz w promocji. Polecam Ci zrobienie swoich własnych zdjęć. Mogą być wykonane w świątecznych aranżacjach. Niech wyróżniają się spośród tłumu takich samych zdjęć konkurencji.

5. Przygotowanie reklam

To co masz opracowane na podstawie punktu numer 4, wykorzystaj teraz w punkcie numer 5. Na bazie grafik przygotuj swoje reklamy. Jeśli chcesz reklamować się w social media, np. na Facebooku, to przygotuj teksty, które wyświetlą się przy grafikach. Niech tekst nawiązuje do produktu, ale przede wszystkim do grupy docelowej, do której jest skierowany.

O tym, jak stworzyć reklamę na social mediach, pisałem w artykułach:

 

W okresie od Black Friday do świąt, ceny reklam na pewno wzrosną, bo wzrośnie też liczba reklamodawców. Ale też ludzie w tym czasie o wiele chętniej w te reklamy klikają, bo i tak chcą wydać swoje pieniądze.

6. Przygotowanie maili promocyjnych

Poza tekstami do reklam, warto też dużo wcześniej przygotować treść wysyłanych w trakcie Black Friday mailingów.

Ale pamiętaj, wysyłaj mailing tylko do osób, które wcześniej wyraziły na to zgodę. Nie kupuj baz z listami adresów email przypadkowych osób. Wysyłając spam, nie sprawisz, że Klienci pokochają Twoją ofertę.

Niech osoby zapisane na Twój newsletter odczują z tego korzyść. Poinformuj ich dokładnie o promocji nawet kilka dni wcześniej, niż uruchomisz całą kampanię. Możesz też przygotować specjalną okazję tylko dla nich.

Poza informacją o starcie promocji, wyślij też w Cyber Monday maila o tym, że promocja dobiega końca.

Poza tym, jeśli Twoja kampania z okazji Black Friday będzie trwała od piątku do poniedziałku, czyli łącznie 4 dni, to na każdy z tych dni możesz przygotować inną promocję, np. innego produktu i każdego dnia wysyłać informację na ten temat do odbiorców newslettera.

O tym, jak założyć sobie newsletter na stronie, napisałem w artykule pt.: „Jak zrobić newsletter – na stronie, blogu, w sklepie internetowym”.

7. Sprawdź czy wszystko działa

Jeśli prowadzisz sprzedaż online to, przed startem promocji sprawdź czy wszystko działa. Czy można bez problemu złożyć zamówienie? Czy kody rabatowe działają?

Dobrze jest też porozmawiać z firmą, w której posiadasz serwer swojej strony www. Chodzi o to, czy wzmożony ruch na stronie www nie spowoduje zawieszeń w jej działaniu.

Sprawdź też wersję mobilną swojej strony www. Czy wszystko wyświetla się prawidłowo? Czy bez problemu można złożyć zamówienie?

8. Drobne grafiki

Poza grafikami promującym produkty, które dostępne będą w promocjach, przygotuj też szereg mniejszych grafik dotyczących Black Friday, które umieścisz na swojej stronie www. Niech każdy, kto wejdzie na Twoją stronę wie, że coś się tutaj dzieje.

9. Informuj wcześniej

O tym, że będzie jakaś akcja promocyjna, zacznij informować dużo wcześniej. Zwłaszcza stałych Klientów. Niech wiedzą, że coś się szykuje.

Takie działanie ma na celu kilka zadań do spełnienia. Przede wszystkim taki stały Klient nie będzie żałował, że kupił coś wcześniej, co później będzie w promocji. Po drugie, pozwolisz Klientowi przygotować się na wydatek, bo być może musi on wcześniej zaplanować go w swoim budżecie.

Takie działanie ma też na celu pobudzać Klientów i sprawiać, że nie będą mogli się doczekać dnia, w którym ruszy promocja.

10. Przygotuj pixel Facebooka

Pixel FB pozwala na zbieranie danych o osobach, które odwiedzają Twoją stronę www. To może być Twoja karta przetargowa w bardzo wielu sytuacjach. Jednak, żeby takie dane były do wykorzystania podczas Black Friday, to muszą zostać zebrane dużo wcześniej. I między innymi już teraz pokazał się ten artykuł.

O tym, jak zainstalować pixel Facebooka na swojej stronie przeczytasz w artykule pt.: „Co to jest Facebook Pixel, jak wstawić go na stronę i jak z niego korzystać?”.

11. Remarketing

Dane zebrane przez pixel, możesz wykorzystać w remarketingu. Dzięki remarketingowi kierujesz reklamę do osób, które już Cię znają i były na Twojej stronie www. A to sprawia, że i Twoja akcja promocyjna ma dużo większe szanse powodzenia.

Na bazie osób, zebranych przez pixel FB możesz też stworzyć tzw. grupę lookalike, czyli osób podobnych do tych, które były już na Twojej stronie. Podobnych, czyli mających podobne potrzeby, więc jest duże prawdopodobieństwo, że zostaną Twoimi Klientami.

O remarketingu więcej przeczytasz w artykule pt.: „Remarketing na Facebooku, czyli jak przypomnieć się Klientom – 6 przykładów”.

12. Licznik

Promocja z okazji Black Friday będzie miała ograniczony czas. Możesz więc poinformować Klientów o upływających minutach. Na przykład w swoim sklepie internetowym albo na specjalnej podstronie mówiącej o całej promocji, umieścić licznik.

Jeśli chcesz taki stworzyć możesz to zrobić za pomocą narzędzia o nazwie beTimes (www.malawiejskafirma.pl/licznik). Poniżej zamieszczam video, w którym pokazuję, jak samodzielnie stworzyć sobie taki licznik. Możesz go umieścić samodzielnie praktycznie w każdym systemie do zarządzania stronami www (lub sklepami), który umożliwia wklejanie kodu HTML.

13. Obsługa Klienta

Jeśli mocno będziesz promować swoją akcję i zainteresuje się nią duża ilość osób, to możesz się też spodziewać dużej liczby pytań. Warto przygotować się na taką okoliczność.

Zacznij od umieszczenia odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania na swojej stronie www, w widocznym miejscu. To na pewno zmniejszy liczbę telefonów i maili. Aktualizuj taką listę na bieżąco, jak tylko zauważysz, że jakieś pytanie często się powtarza.

Jeśli masz odpowiedź na takie pytanie na swojej liście, a ktoś i tak wyśle Ci pytanie mailem, możesz po prostu wkleić w wiadomości zwrotnej, gotową odpowiedź.

Możesz też użyć czata lub zachęcić do kontaktu przez Messenegera. Tam również w prosty sposób możesz wkleić gotowe odpowiedzi.

14. Analizuj wyniki

No i na koniec analiza tego wszystkiego co się wydarzyło. Analizować swoją kampanię możesz też w jej trakcie. To dzięki analizie wiesz, czy cele (na przykład czy koszt pozyskania Klienta) postawione sobie w tej kampanii zostały osiągnięte.

O wiele łatwiej robi się to w internecie mając do dyspozycji odpowiednie narzędzia. Jeśli używasz reklam na Facebooku, to całe zestawienie masz podane na tacy, w menadżerze reklam. Do analizy możesz też wykorzystać Google Analytics. O tym jak to zrobić, pisałem w artykule pt.: „Google Analytics Twoim nowym sprzedawcą – jak go skonfigurować do tego celu?”.

Dane wyciągnięte w ten sposób możesz wykorzystać przy kolejnej kampanii.

Black Friday – to nie wszystko

Dotarliśmy do końca. Trochę się rozpisałem :) Checklista miała być tylko dodatkiem a okazała się połową artykułu (a i tak uwzględniłem tam tylko najważniejsze wg mnie elementy)... No ale to tylko z chęci niesienia Tobie pomocy!

Widzisz teraz jak dużo tych tematów jest i jak wiele z nich wymaga wcześniejszego podjęcia działań. Nie ma możliwości, żeby kampania przygotowywana na ostatnią chwilę przyniosła skutek.

Jeśli będziesz mieć jakiekolwiek pytania lub wątpliwości w poruszanym zakresie, pisz śmiało. Możesz np. zostawić komentarz poniżej. Chętnie odpowiem :)

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

   

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.