Sporo osób próbuje znaleźć niszę na siłę. Szukają, sprawdzają, testują a później zmieniają. I tak w kółko. Koniec końców w ogóle jej nie znajdują. Zawsze jednak nasz produkt powinien posiadać pewną niszę. Powinien posiadać konkretną, sprecyzowaną grupę docelowych odbiorców. Nie możesz sprzedawać wszystkiego i wszystkim. Pamiętaj – zawsze możesz zmienić swoją niszę. Jestem niemal pewien, że w ciągu swojego życia zrobisz to na pewno przynajmniej raz.

Jeśli chodzi o mnie to w chwili obecnej również działam w zupełnie innej niszy, niż wtedy, gdy zaczynałem przygodę z prowadzeniem własnej firmy. Po prostu – jeśli coś według Ciebie nie będzie działać – zmień to i nie bój się niczego. Po co brnąć w coś, czego nie lubisz i co nie przynosi korzyści ani Tobie, ani Twoim Klientom. Zacznij od nowa. Ucz się na własnych błędach. Doświadczenie, które zdobywasz w obecnej niszy, zaprocentuje również w przyszłości.

W tym artykule przedstawiam kilka sposobów i technik na to, jak taką niszę można znaleźć. Zatem – jak znaleźć niszę dla swojego biznesu? Podczas jej wyboru musisz pamiętać o dwóch bardzo ważnych rzeczach.

Pierwsza z nich to Ty a druga to Twoi Klienci.

Zacznijmy od Ciebie :)

Wybrana przez Ciebie ścieżka musi być czymś co lubisz. Wielu trenerów biznesowych i rozwoju osobistego mówi o tym, żeby swoją największą pasję zamienić w biznes i to na niej zarabiać. Inni mówią o tym, aby wybrać niszę bazującą na największym problemie, z którym się borykasz. Na znalezieniu jego rozwiązania i dzielenia się tym rozwiązaniem z innymi, którzy również mają taki sam problem.

Każda z tych wersji wiąże się z kilkoma latami prób i zdobywania doświadczeń. Ze znalezieniem i wykorzystaniem ich w odpowiednim czasie i w odpowiednim miejscu. Przez te kilka lat będziesz trochę pod presją. Będziesz poświęcać na swoją pasję lub problem jeszcze więcej czasu niż do tej pory. Będziesz pisać na ten temat, czytać, uczyć się i działać. Czy tak duża styczność z tymi rzeczami nie zabije pasji i chęci rozwiązania problemu? Może stać się to dla Ciebie nudne.

Czas na Twoich Klientów

Przejdźmy zatem do drugiej części, czyli do osób, którym będziesz sprzedawać swoje produkty lub usługi. Będą to osoby, borykające się z problemem, takim samym jak Ty. Sztuczka polega na tym, że nie musisz mieć go rozwiązanego już na starcie.

Ale jaki powinien być problem, którego rozwiązanie zaoferujesz? To oczywiście nie może być błahostka. Zajmij się rozwiązaniem naprawdę poważnego problemu. Problemu, z którego zwalczeniem ludzie mają ogromne problemy. Boją się go i walczą z nim. Przykładem takiego problemu może być na przykład zbyt duża waga i chęć zrzucenia zbędnych kilogramów. Osoba chcąca schudnąć jest do tego zmuszona ze względów zdrowotnych.

Jeśli uda się Tobie znaleźć rozwiązanie takiego problemu, to wszyscy zainteresowani Cię pokochają. A właściwie to pokochają Twój produkt. Będą go kupować i polecać innych.

Trzy typy problemów

Problemy, które możesz rozwiązywać za pomocą swoich produktów można podzielić na 3 grupy:

  • Zdrowie i dobre samopoczucie
  • Pieniądze i zarabianie
  • Miłość i związki

Do każdej z tych trzech grup możesz podejść na różny sposób. Np. w grupie „Zdrowie i dobre samopoczucie” można zaoferować produkty związane z różnego rodzaju chorobami, mogą to być produkty typu SPA, itp. W grupie „Miłość i związki” możesz oferować rozwiązania zarówno pomagające w nawiązywaniu kontaktów i budowaniu relacji, jak i walczenia z ich negatywnymi skutkami, takimi jak oszustwa matrymonialne. Podobnie w grupie „Pieniądze i zarabianie”. Możesz tu zaoferować zarówno metody na rozwiązanie problemów związanych z ich zarabianiem jak i wydawaniem czy inwestowaniem, podpowiadając jak zrobić to mądrze i dobrze.

Kop głębiej

To co zostało wymienione w punkcie powyżej, to tak naprawdę tylko wierzchołek góry lodowej. Aby znaleźć swoją docelową niszę musisz kopać dalej w głąb.

Wejdź w te problemy jeszcze głębiej, czyli nawiązując do jednego z powyższych przykładów możesz pomagać zarabiać więcej osobom pracującym na etacie lub osobom prowadzącym własne firmy. Dalej wchodzisz jeszcze głębiej w temat i pomagasz zarabiać więcej osobom prowadzącym własne firmy w branży gastronomicznej. I jeszcze głębiej – prowadzącym firmy gastronomiczne w postaci Food Trucków. I to właśnie może być Twoja nisza. Możesz oczywiście zgłębić ją jeszcze bardziej.

Na podstawie tak sprecyzowanej niszy, jesteś w stanie odpowiadać na konkretne problemy danej grupy docelowej. Dzięki temu wiesz z jakim komunikatem trafiać do Twoich odbiorców. Jaki komunikat sprawi na nich największe wrażenia. Wiesz, jakich informacji oczekują te osoby i w końcu wiesz, jakich produktów potrzebują. Na co są skłonni wydać swoje pieniądze i właśnie to możesz im zaoferować.

Takie zawężenie tematyczne powoduje, że budujesz sobie wizerunek eksperta w danej niszy. Wcale nie jest Ci potrzebna rozbudowana oferta, która zaspokoi potrzeby raz zdobytego Klienta na kilka następnych lat. Skoncentruj się na jednym problemie, ale zrób to najlepiej jak tylko można.

W czym masz doświadczenie?

Jeśli nadal trudno znaleźć Ci własną niszę, to proponuję, wykonaj następujące ćwiczenie. Na kartce papieru spisz wszystkie rzeczy, z którymi masz styczność i doświadczenie. Niech będą to rzeczy poznane w ciągu ostatnich 5, 10 lub 20 lat Twojego życia. Umiejętności, które są coś warte.

Nie przejmuj się, że jesteś tuż po szkole i dopiero zaczynasz dorosłe życie. Masz doświadczenie. Umiesz przygotowywać się do egzaminów. Umiesz cieszyć się życiem i korzystać z niego. Pokaż innym, którzy mają z tym problemy, jak zrobić to dobrze. To wszystko są przecież umiejętności, które można nabyć. Być może dla Ciebie wydaje się to proste. Uważasz, że przecież wszyscy to potrafią. Wcale tak nie jest. Coś co dla Ciebie jest proste, dla innych może być bardzo skomplikowaną umiejętnością. Zapisz to na swojej liście umiejętności.

Sprawdź rynek na swoją niszę

Masz już gotową listę? To teraz krok drugi. Wejdź na stronę dobrej księgarni internetowej. Może to być strona Empiku albo Matrasa. Przejrzyj kategorie książek, które są powiązane z Twoimi umiejętnościami zapisanymi na liście. Wejdź głębiej w te kategorie i jeszcze głębiej – w podkategorie. Zobacz, które z nich pokrywają się z Twoimi umiejętnościami. Widzisz – powstają książki na ten temat. Więc ta wiedza i umiejętności są bardzo dużo warte. Inni ludzie są skłonni za nie zapłacić. To znaczy, że istnieje rynek i zapotrzebowanie na produkty z tej tematyki. To właśnie może być Twoja nisza.

Jeśli na Twojej liście znalazły się jednak umiejętności dość unikalne, to być może rynek nie jest jeszcze na nie gotowy. Oczywiście to bardzo dobrze, że je masz. Zapewne w przyszłości pojawi się na nie większe zapotrzebowanie. W chwili obecnej może się jednak okazać, że edukacja rynku zajmie zbyt dużo czasu, a Tobie jako początkującemu przedsiębiorcy potrzebny jest przepływ gotówki. Musisz zarabiać.

Kolejny sposób na sprawdzenie swojej niszy to oczywiście wyszukiwarka internetowa. Skorzystaj z Google. Wpisz w wyszukiwarkę frazę kluczową, która najbardziej pasuje do wybranej niszy, do umiejętności, które masz zapisane na swojej liście. Możesz na przykład wpisać „kurs malowania obrazów”. Jeśli na tak sformułowane zapytanie oprócz wyników organicznych pojawią się również reklamy, to znaczy że ktoś inny już działa w tej niszy. To dobrze. Ponieważ jest już rynek na tego rodzaju produkty. Jeśli reklamy się nie pojawiają, może to oznaczać że nie ma jeszcze chętnych na tego typu rozwiązania.

Jeśli podczas czytania tego tekstu pojawiły się u Ciebie jakiekolwiek pytania – pisz w komentarzach tutaj lub na Facebooku. Możesz też napisać do mnie maila. Na pewno odpowiem w postaci wiadomości lub kolejnego artykułu na ten temat. Aby dowiedzieć się, kiedy taki artykuł się pojawi, zostaw swoje dane w formularzu poniżej. W zamian otrzymasz ebook pt. „Gdzie są moi Klienci?”.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay