Reklama na Facebooku - jak ją stworzyć krok po kroku

Reklama na Facebooku - jak ją stworzyć krok po kroku

Dodano 25 maja 2017

Reklama na Facebooku działa – słyszał to prawie każdy. Ale kiedy próbujesz zrobić taką reklamę samodzielnie to efekty są zerowe… Pierwszy krok do dobrej reklamy to wykonanie jej z pomocą tzw. menedżera reklam. Został on zaprojektowany przez Facebooka specjalnie do tego, aby tworzyć profesjonalne i skutecznie działające reklamy. Być może znasz już tego menedżera, ale jego zaawansowany wygląd mógł odstraszyć. Postaram się tu pokazać jak krok po kroku wykonać pierwszą reklamę. Dalej będzie już z górki.

Nie pokażę tutaj, jak tworzyć grafiki czy teksty do tych reklam. One są oczywiście bardzo ważne. Ale wpis na ten temat na pewno pojawi się tutaj w przyszłości. Na ten moment chcę wyjaśnić funkcjonalności menedżera reklam. Będziemy też korzystać z bezpłatnych zdjęć do reklam, które oferuje Facebook. Jak sam się niedawno przekonałem – reklama stworzona z ich użyciem przyniosła bardzo dobre rezultaty. Więc niech Cię nie odstraszają darmowe, proste zdjęcia.

Reklama na Facebooku – wersja video

Dla tych, którzy wolą obejrzeć, niż przeczytać przygotowałem wersję video, którą można obejrzeć poniżej.

Tworzymy nową kampanię

Na początek uruchamiamy oczywiście menedżera reklam, który znajdziesz pod tym linkiem: https://www.facebook.com/adsmanager. Po wejściu zobaczysz ekran, podobny do tego, jaki umieszczam na poniższym screenie. Piszę podobny, bo Facebook bardzo szybko się zmienia. Ten poradnik tworzę w maju 2017, ale już za miesiąc może to wszystko wyglądać nieco inaczej.

Reklama na Facebooku - menedżer reklam

Na górze menedżera widzisz trzy zakładki: Kampanie, Zestawy reklam i Reklamy. W tej chwili interesuje nas ta pierwsza. Należy więc kliknąć na zakładkę Kampanie. W kolejnym kroku – tuż pod nazwą zakładki Kampanie widzisz przycisk „Utwórz kampanię” – kliknij go. Pojawi się okienko, jak na screenie poniżej.

Tworzenie nowej kampanii reklamowej na Facebooku

Co robimy dalej? Już wyjaśniam kolejne pola :)

Reklama na Facebooku – parametry kampanii

1. Utwórz nową kampanię / Użyj istniejącej kampanii – zostawiamy tą pierwszą opcję – w końcu tworzymy przecież nową kampanię,

2. Nazwa kampanii – tutaj wprowadzamy unikalną nazwę – niech to będzie na przykład nazwa strony i cel tej kampanii. Czyli, jeśli tworzymy kampanię dla biura projektowego, to wpiszmy tutaj: „BP – ruch”. BP to oczywiście skrót od biuro projektowe. Do tej nazwy możesz też dodać dzisiejszą datę, np. 25-05-2017, dzięki temu szybciej się połapiesz w przypadku wielu równocześnie prowadzonych kampanii.

3. Typ zakupu – na ten moment mamy do wyboru tylko wartość Aukcja – więc zostawiamy tak, jak jest.

4. Cel kampanii – to tak naprawdę najważniejsza rzecz, jaką musisz wybrać. Możesz wybrać tylko jedną z opcji. Na przykład jeśli chcesz aby ludzie lubili Twój fanpage, wybierasz „Polubienia strony”, jeśli chcesz aby wchodzili na Twoją stronę, wybierasz „Ruch” (jak w naszym przypadku), a jeśli mają to być konwersje, to wybierasz właśnie „Konwersje”. Dlaczego to takie ważne? Facebook zna swoich użytkowników, na podstawie wszystkich zebranych danych. Wie, którzy z nich klikają przycisk „like”, a którzy nie robię tego prawie wcale. Wie, którzy przechodzą na strony, a którzy tego nie robią itd. Facebook więc chce Ci pomóc i wyświetlić Twoją reklamę najlepszym odbiorcom.

5. Utwórz nowy reklam zestaw – tutaj ustawiamy na „Pomiń zestaw”, będziemy go tworzyć za chwilę krok po kroku

6. Utwórz nową reklamę – tutaj ustawiamy na „Pomiń reklamę”. Reklamę będziemy tworzyć w kolejnych punktach, krok po kroku.

Brawo Ty! Kampania została właśnie utworzona. Możemy więc przejść do kroku kolejnego.

Tworzymy zestaw reklam

Będąc jeszcze w zakładce „Kampanie”, widzisz że Twoja nowa kampania pojawiła się na liście. W pierwszej kolumnie tabeli zaznacz checkboxem (zobacz na screenie poniżej) Twoją kampanię – dzięki temu w kolejnych krokach będziesz widzieć tylko zestawy reklam i reklamy związane właśnie z nią.

Kampanie reklamowe na FB

Teraz możesz przejść już do zakładki „Zestawy reklam” i podobnie, jak w przypadku powyżej, klikamy na przycisk „Utwórz zestaw reklam”. Wyskoczyło kolejne okienko, w którym ustawimy właściwości zestawu reklam.

Tworzenie zestawu reklam na Facebooku

Kolejne pola należy wypełnić następująco:

1. Użyj istniejącej kampanii – w okienku wybieramy utworzoną w poprzednim kroku kampanię.

2. Utwórz nowy zestaw reklam – tutaj wpisujesz nazwę swojego zestawu reklam. Jeśli chodzi o mnie, to kreuję nazwy na zasadzie tego, w jaki sposób będą dobierani jej odbiorcy. Można na przykład dobierać odbiorców na zasadzie zainteresowań, albo na zasadzie stworzenia grupy odbiorców podobnych do tych, których już mamy w swojej bazie kontaktowej, mogą to być też osoby, które już wcześniej odwiedziły naszą stronę. W tym przykładzie oprę się na zainteresowaniach. Więc nazwa mojego zestawu reklam będzie brzmiała: „BP – ruch – zainteresowania”.

3. Pomiń reklamę – reklamę utworzymy sobie poniżej krok po kroku, więc tutaj nie musisz niczego ustawiać.

4. Klikamy przycisk „Utwórz”. Teraz pokazało się kolejne okienko, gdzie będziemy precyzować odbiorców tego zestawu reklam (zobacz na screenie poniżej).

Cena reklamy na Facebooku

Cena reklamy na Facebooku

Przechodzimy do sekcji „Budżet i harmonogram”. Jak zwykle omówię kolejne pola tego formularza.

1. Budżet – cenę a właściwie kwotę, jaką chcesz wydać ustalasz samodzielnie. Osobiście preferuję korzystanie z budżetu dziennego, ale jeśli masz określoną kwotę, którą chcesz wydać, to wybierz opcję budżetu całkowitego i podaj kwotę, jaką masz do wydania. W przypadku budżetu dziennego, rozpoczynam od kwoty 5 zł dziennie. Jest to wystarczająca kwota aby zauważyć rezultaty i ew. podwyższyć ją.

2. Data rozpoczęcia i zakończenia – Tutaj sprawa jest prosta – ustawiasz sobie dzień rozpoczęcia i zakończenia emisji reklam z tego zestawu. Ja ustawiam na cały następny miesiąc.

Reklama na Facebooku – targetowanie

W kolejnej sekcji wybieramy grupę odbiorców. Kolejne pola wyglądają tu następująco:

1. Grupa niestandardowych odbiorców – to pole omijamy w tej chwili. To dość obszerny temat i zostanie on omówione w innych artykułach na blogu.

2. Lokalizacje – jeśli prowadzisz biznes stacjonarny i chcesz aby Twoja reklama na Facebooku docierała jedynie do osób z Twojej miejscowości, to właśnie tutaj będziemy ją definiować. Możesz oczywiście trafiać do wszystkich w całym kraju. Dla naszego przykładu wybieram „Osoby mieszkające w tej lokalizacji”. Usuwam domyślnie wstawioną całą Polskę, wybieram „Uwzględnij” i wpisuję tutaj nazwę miasta: Gorzów Wielkopolski oraz wszystkie osoby mieszkające w promieniu 40 km od Gorzowa. W tym samym miejscu możesz też wykluczyć pewne lokalizacje ze swoich reklam. Zamiast ustawienia opcji „Uwzględnij” wybierz po prostu „Wyklucz”

3. Wiek – tutaj sprawa jest prosta. Zakładam, że projektem domu będą zainteresowane osoby młode, więc ustawiam tutaj 25 – 35 lat.

4. Płeć – wybieram wszyscy. Ale na przykład jeśli prowadzisz salon piękności, to wybierzesz kobiety itd.

5. Języki – tutaj wybieramy język, w którym porozumiewa się odbiorca – ustawiam na „polski”

6. Szczegółowe opcje targetowania – tutaj zaczyna się cała zabawa, bowiem mamy do wyboru całe mnóstwo informacji o użytkownikach Facebooka. O tym jak targetować odbiorców reklam pisałem już w kilku innych wpisach na blogu. Linki do nich znajdziesz na końcu tego artykułu. Tutaj dla przykładu wybieram zainteresowania „Dom i ogród”. Dalej pod polem zainteresowań widzisz dwa niebieskie linki: „Wyklucz użytkowników” i „Zawęź grupę odbiorców”. Wybieram tą drugą opcję, bo chcę, aby osoby, do których trafiam interesowały się zarówno kategorią Dom i ogród jak i remontami, a nie jednym lub drugim. W okienko wpisuję więc „Remonty”.

Gdzie wyświetli się Twoja reklama na Facebooku?

W kolejnej sekcji zdefiniujesz umiejscowienie reklamy. To bardzo ważne i nie należy pomijać tego kroku. Tutaj z dostępnych opcji wybierz „Edytuj umiejscowienia” i dalej:

1. Typy urządzeń – pozostawiam bez zmian – „wszystkie”

2. Platformy – tutaj ustawiamy gdzie konkretnie reklama ma się pokazywać. Rozwiń opcję Facebook i odznacz „prawą kolumnę”. Pozostaw tylko „Kanały aktualności” i „informacje ekspresowe”. Z mojego, ale też innych specjalistów, doświadczenia wynika, że reklamy umieszczone w prawej kolumnie działają słabiej. Rozwiń też Instagram i pousuwaj wszystkie zaznaczenia. Nie chcemy aby reklama pokazywała się na Instagramie. Od tego jest system reklamowy Instagrama.

W sekcji optymalizacja zostawiamy w naszym przypadku opcję zalecaną, czyli kliknięcia linku. W celu kampanii chodzi przecież o to, aby jak najwięcej osób kliknęło link i przeszło na stronę internetową firmy.

Gotowe – mamy utworzoną nową kampanię oraz zestaw reklam. Na deser zostaje nam utworzenie samej reklamy.

Reklama na FB – krok 1

Na górze edytora otwieramy zakładkę „Reklamy” (zrzut poniżej) a następnie klikamy przycisk „Utwórz reklamę”.

Reklamy na Facebooku

Podobnie jak w poprzednim artykule omówię poniżej wszystkie pola pierwszego formularza.

1. Użyj istniejącej kampanii – tutaj wybieramy kampanię, którą stworzyliśmy, czyli: „BP – ruch”.

2. Użyj istniejącego zestawu reklam – tutaj również wybieramy zestaw, który utworzyliśmy w poprzednim artykule, czyli: „BP – ruch – zainteresowania”.

3. Utwórz nową reklamę – tutaj wpisz nazwę swojej reklamy. Ja wpisałem: „BP – ruch – zainteresowania – artykuł najczęściej wybierane projekty”. W tym przykładzie zakładam, że został przeze mnie napisany artykuł o tym, jakie projekty domów najczęściej wybierali Polacy w minionym roku. Do tego artykułu będzie kierował link w reklamie.

4. Kliknij przycisk „Utwórz” – reklama została utworzona.

Dlaczego kieruję ruch na artykuł a nie bezpośrednio do oferty? Chcę na początek ocieplić swój wizerunek wśród odbiorców reklamy, czyli przyszłych Klientów. Dopiero później, jak już polubią moją firmę, będę kierować do nich reklamy z konkretnymi ofertami.

Reklama na FB – krok 2

Mamy już gotowy trzon reklamy, czas więc na doprecyzowanie szczegółów. Otworzyło nam się okno edycji szczegółów reklamy (jak na screenie poniżej). Czas zatem na omówienie kolejnych pól, jakie mamy tu do dyspozycji.

Nowa reklama na Facebooku

Rozpoczynamy od sekcji „Miejsce Docelowe”, która znajduje się w lewej części formularza. Tutaj widzisz tylko jedno pole, które nas w tej chwili interesuje: „Strona na Facebooku” – wybierz swój fanpage, który ma być powiązany z reklamą.

Kolejna sekcja, którą należy wypełnić nosi tytuł „Utwórz reklamę / Użyj istniejącego posta”. Możesz skorzystać z istniejącego posta, który był już wcześniej dodany na fanpage – wtedy wybierasz tą drugą opcję. Teraz zajmujemy się jednak tworzeniem nowej reklamy, gdzie mamy następujące pola do wypełnienia.

Obraz reklamy – to co przyciąga wzrok

1. Reklama z obrazem lub filmem / Reklama z wieloma obrazami lub filmami w karuzeli (zalecane) – według Facebooka lepiej oceniane przez użytkowników są przede wszystkim filmy. Jeśli na ten moment takich nie posiadasz, to pomyśl o tym w przyszłości. Użytkownicy lubią je oglądać – zwłaszcza te zabawne. Lubią też oglądać zdjęcia, dlatego Facebook proponuje dodanie kilku zdjęć do reklamy i wyświetlenie ich w formie karuzeli. Zobacz ile obrazków lub filmów jesteś w stanie przygotować – możesz dodać je w formie karuzeli lub każdy z nich jako reklama z pojedynczym obrazkiem – sprawdzisz wtedy, który z obrazków jest bardziej skuteczny wśród Twojej grupy docelowej.

2. W zależności od tego, co zostało wybrane przez Ciebie w punkcie 1 musisz teraz dodać zdjęcie lub film do swojej reklamy. Ja wybieram zdjęcie. W zależności od tego czy chcesz dodać film czy zdjęcie widzisz podpowiedź Facebooka co do parametrów, jakie powinien spełniać plik – takie jak rozdzielczość, format pliku, jakość czy długość trwania. Widzisz też, że obraz nie powinien być przesłonięty obrazem, bo będzie po prostu nieskuteczny.

3. Ponieważ wybrałem, że moja reklama ma być oparta o zdjęcie, to dalej klikam przycisk „Wybierz obraz”. W okienku, które się pojawiło (screen poniżej), mogę załadować wcześniej przygotowany obraz ze swojego komputera, mogę też wybrać spośród obrazków, które wgrałem wcześniej lub wybrać bezpłatnie z banku zdjęć. Klikam tą ostatnią opcję i szukam obrazków na hasło „dom”. Wybieram ulubiony i potwierdzam

Reklama na FB - darmowe zdjęcia

4. Adres URL witryny internetowej – ponieważ moja reklama na Facebooku ma na celu zdobycie ruchu na stronie i chcę aby użytkownicy odwiedzili stronę z artykułem o projektach domów, to tutaj wklejam bezpośredni link do tego artykułu. Menedżer reklam wczyta sobie z podanego adresu wszystkie dane i wypełni nimi domyślnie reklamę, ale trzeba to zmienić.

Ważna sprawa: napisy w reklamie

5. Wyświetlany link (opcjonalnie) – jeśli link do strony jest długi możesz tu podać po prostu adres strony głównej. Ten link będzie tylko wyświetlany, po kliknięciu użytkownicy będą przekierowani na adres z punktu powyżej.

6. Tekst – drugie po obrazku najważniejsze pole reklamy. Ma on zachęcić do przejścia na stronę. Wpisuję tam: „Planujesz budowę domu? Sprawdź jakie projekty domów wybierali Polacy w roku 2016”.

7. Nagłówek – kolejne bardzo ważne pole. Ja wpisuję tu: „Marzysz o nowym domu?”.

8. Opis linku w aktualnościach – to pole nie jest obowiązkowe i wyświetla się tylko w postach na komputerach. Nie widać ich w aplikacji ani w wersji mobilnej. Ja wpisuję tutaj: „Przeanalizowaliśmy setki projektów i wybraliśmy propozycje na rok 2017”.

9. Wezwanie do działania – to przycisk, jaki zobaczy odbiorca reklamy na samym jej dole. Jest tu kilkanaście różnych wersji do wyboru, takich jak: Zarezerwuj teraz, Pobierz, Kup teraz. Ja wybieram: „Więcej informacji”, bo moim celem jest aby odbiorca dowiedział się więcej na ten temat.

Aby reklama na Facebooku była jeszcze lepsza

Na tym właściwie można zakończyć. Proponuję jednak podłączenie piksela Facebooka w sekcji Monitorowanie. Dzięki pixelowi Twoja reklama na Facebooku będzie jeszcze bardziej skuteczna, bo możesz zdobywać informacje o wszystkich użytkownikach, którzy odwiedzili Twoją stronę. A w następnych reklamach skierować do nich ofertę, w moim przypadku, projektowania domu. O pixelu przeczytasz więcej w innych artykułach na tym blogu. Część z nich została podlinkowana na samym końcu tego wpisu.

Nadszedł czas na publikację reklamy zgodnie z ustawieniami, jakie zostały poczynione. W prawym górnym narożniku menedżera reklam jest zielony przycisk „Przejrzyj zmiany”. Kliknij go. W okienku widać teraz wszystko co stworzyliśmy. Należy kliknąć przycisk „Zastosuj” i nasze reklamy zostaną uruchomione.

Gotowa reklama na Facebooku

Twoja reklama na Facebooku jest już gotowa!

Brawo! Twoja reklama na Facebooku została właśnie profesjonalnie utworzona za pomocą menedżera reklam. Zdaję sobie sprawę, że przez formę przekazu jaką wybrałem – czyli tekst + obrazki może być ona nie dla wszystkich czytelna. Ale na samej górze jest też dostępna wersja w postaci filmu instruktażowego krok po kroku. I ta forma będzie prawdopodobnie bardziej przystępna, przynajmniej dla niektórych z Was.

Jak zwykle zapraszam Cię do pozostawienia komentarza na temat Twoich przygód związanych z tworzeniem reklam na Facebooku. Czekam też na Wasz wiadomości. Tymczasem mogę Ci życzyć powodzenia w efektach Twoich reklam!

Przewodnik po Facebooku

Ebook Twoja firma na Facebooku Ten artykuł zawiera tylko część wiedzy i tego, co można osiągnąć za pomocą Facebooka oraz narzędzi, które ten serwis oferuje.

Więcej z nich znajdziesz w ebooku pt.: „Twoja firma na Facebooku – przewodnik totalny”.

Uszeregowałem w nim wszystko o czym pisałem już na tym blogu, poukładałem w całość i oddaję do Twojej dyspozycji. Wszystko po to, by dużo łatwiej się korzystało z całego tego ogromu wiedzy.

Ale to nie wszystko. Bo w ebooku znajdziesz też mnóstwo przykładów, m.in. szczegółowe omówienie reklam, które stosuję, wraz z rezultatami jakie osiągnęły.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

   

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.