20 lekcji, jakie wyciągnąłem z ostatniej konferencji i które przydadzą się także Tobie

20 lekcji, jakie wyciągnąłem z ostatniej konferencji i które przydadzą się także Tobie

Dodano 29 maja 2017

W miniony weekend, po raz drugi, miałem okazję uczestniczyć w konferencji Blog Conference Poznań. Impreza skierowana jest do blogerów, ale wiedza, którą tam zdobyłem, jest na tyle uniwersalna, że można ją wykorzystać w każdym innym biznesie. Nie będę już przedłużał tego wstępu, zabieram się do konkretów.

1. Zacznij teraz, z tym co masz

Nie czekaj na idealny moment do uruchomienia firmy lub nowego pomysłu. Jeśli uważasz, że jest on dobry i masz przebadany rynek, to zaczynaj teraz, wykorzystując wszelkie możliwości jakie są w Twoim zasięgu. Jeśli chcesz wrzucać filmy na swój profil Facebook lub kanał YouTube, to zacznij teraz i rób to swoim telefonem. Nie musisz kompletować drogiego sprzętu: kamer, aparatów czy mikrofonów. Tym bardziej nie musisz wynajmować profesjonalnej ekipy do nagrywania i montażu. Wystarczy Twój telefon i wbudowany w niego mikrofon. Zobacz jaki będzie odbiór i kontynuuj. Z czasem przyjdzie moment na zakup lepszego sprzętu.

2. Zapytaj Klientów czego chcą

Kilka dni temu napisałem o tym artykuł, który pojawił się tutaj. Jak się okazuje, najczęściej nasze własne pomysły, zrobione tak jak nam się wydaje najlepiej, nie trafiają w potrzebę odbiorców. Jeśli masz pomysł na produkt lub usługę to skonsultuj ją z Twoimi obecnymi Klientami, znajomymi itd. Sprawdź czy będą zainteresowani Twoją ofertą. Być może wystarczą drobne modyfikacje, aby chętnych było więcej a być może wszystko będzie trzeba odwrócić o 180 stopni.

3. Wszystko co robisz ma wpływ na sprzedaż

Nie tylko Twoja reklama, marketing czy cechy produktów są ważne. Wszystko ma znaczenie. Twoje zachowanie, nie tylko w firmie ale także i poza nią ma olbrzymią wagę. Zwykła rozmowa z drugim człowiekiem, krótka rada, jakiej mu udzielisz, pomoc jaką od Ciebie uzyska... To wszystko poniesie się w świat i na tej podstawie ludzie wyrobią sobie opinię o Tobie. A jeśli zatrudniasz pracowników, to oni również mają olbrzymi wpływ na Twoją firmę. I to nie tylko w godzinach pracy ale także i poza nimi. Żadna, nawet największa, kampania reklamowa nie wywrze takiego wpływu na Twoich odbiorcach jak Ty.

4. Produkty, które robią Tobie reklamę, nawet jeśli na nich nie zarabiasz

Są takie produkty, które robią Ci ogromną reklamą, nawet jeśli na nich nie zarabiasz. To produkty oznaczone Twoim logo, które mogą pojawić się w różnych miejscach i ktoś inny je zauważy, a następnie zainteresuje się. Możesz sprzedawać ich tysiące a nawet miliony sztuk. Mimo tego, że marża będzie niższa, to wykonają swoją pracę i zachęcą nowych i obecnych Klientów do zakupu u Ciebie produktów droższych.

Kupujesz np. telefon za złotówkę i operator na nim nie zarabia. Zyskuje natomiast na abonamencie, jaki ściąga co miesiąc. Inny przykład to McDonalds. Możesz kupić samego hamburgera za 3,50 (którego zauważą inne osoby), a możesz też kupić cały zestaw. Okazuje się, że możesz nawet dopłacić, aby później zarobić. Jeśli np. posiadasz dystrybutorów, to zapłać im 200% prowizji za sprzedany produkt podstawowy. Wytworzy to relację między Wami. Taki dystrybutor będzie chętniej sprzedawać Twoje drogie produkty, na których tak naprawdę zarabiasz.

5. Pracujesz po to by zarabiać – z pasji nie wyżyjesz

Właśnie po to prowadzisz firmę – żeby zarabiać, móc zapewnić byt sobie i swojej rodzinie. Nie robisz tego dla pasji i po to, żeby zadowolić innych. Świetnie, jeśli uda Ci się połączyć i jedno i drugie. Powiedzmy jednak sobie szczerze – jeszcze w niewielu przypadkach tak jest. Jeśli firma nie będzie zarabiać to trzeba będzie ją zamknąć. Podziękowaniami i dobrymi reklamami, a także lajkami na Facebooku nie nakarmisz rodziny. Nie zabierzesz jej na wakacje. Już nie mówiąc o złym samopoczuciu, które Cię dopadnie.

6. Działaj etycznie, miej skrupuły

Pomyśl o tym co się stanie z Twoją firmą, jeśli zapomnisz o skrupułach. Na krótką metę może to wystarczy, ale budowanie firmy to maraton a nie sprint. W krótkim terminie być może zarobisz, ale już za moment okaże się, że musisz się zwinąć i tyle z Ciebie zostanie. Nie wciskaj ludziom kitu, słabej jakości produktów, bądź takich, które wywołują negatywne emocje.

7. Czy chciałbyś być swoim Klientem?

Ten punkt wiąże się ściśle z powyższym. Pomyśl czy sam chciałbyś być swoim Klientem. Zastanów się czy produkty i usługi, jakie oferujesz mają dla Ciebie jakąkolwiek wartość. Jeśli nie, to dlaczego oferujesz je innym osobom. Być może nie masz takiego problemu, który te produkty mogłyby rozwiązać. Ale gdyby takie problem się pojawił. Czy Twoje produkty byłyby pierwszym wyborem przy zakupie w Twojej sytuacji? Czy jesteś w stanie ponieść wszelkie konsekwencje i odpowiedzialność za ich działanie?

Pamiętaj – wielka moc, to wielka odpowiedzialność. Jeśli masz setki, a nawet tysiące Klientów, jeśli Twój fanpage lubią tysiące użytkowników, to masz dużą moc, a co za tym idzie na Twoich barkach spoczywa ogromna odpowiedzialność.

8. Dbaj o swoją reputację

Budujesz swoją firmę wokół własnej osoby – to Ty jesteś jej twarzą. Reputację masz tylko jedną. Jeśli coś pójdzie nie tak i ją stracisz, to bardzo trudno będzie ją odbudować. Ludzie są pamiętliwi i może się okazać, że jej odbudowanie będzie niemożliwe. Dlatego tak ważne jest pozostać sobą. Nie zakładaj maski w firmie, a wracając do domu, nie zdejmuj jej. Wszystko i tak wyjdzie na jaw. To też bardzo ważne z innego względu. Posiadając dobrą reputację i przyciągając do siebie Klientów, pójdą za tobą niezależnie od tego co zrobisz. Jeśli przyjdzie Ci do głowy stworzenie nowej firmy, to będziesz mieć już swoich wyznawców, fanów, wiernych Klientów, którzy kupią od Ciebie wszystko, bo wiedzą, że nie wciśniesz im kitu, bo masz dobrą reputację.

9. Myśl długoterminowo

To wątek, który przewijał się przez wiele prezentacji. Zresztą to też wątek, który przewinął się przez niejeden wpis na tym blogu. Budujesz swój biznes na lata. Nie po to poświęcasz setki albo tysiące godzin na początku działalność, pracując dzień i noc aby rozwinąć firmę, by zrobić to tylko na moment. To co robisz na początku swojej drogi, będzie miało ogromne znaczenie w przyszłości.

10. Buduj listę kontaktową

Buduj bazę kontaktów do swoich Klientów. Może to być tylko imię oraz numer telefonu, może to być również adres email. Oczywiście może to być szereg innych informacji, takich jak zainteresowania, wiek, płeć, miejsce zamieszkania, itp. itd. Zacznij jednak od podstaw. Prawdopodobnie masz już swój fanpage na Facebooku lub konta na innych portalach społecznościowych. Ale co się stanie jeśli Facebook zamknie portal? Stracisz całą swoją bazę! Jeśli chcesz zgłębić ten temat, to również znajdziesz kilka tekstów na tym blogu.

11. Dywersyfikuj źródła Klientów

Nie ograniczaj się do jednego źródła Klientów. Być może masz fanpage na Facebooku, z którego zdobywasz Klientów. Być może masz ich dzięki poleceniom i referencjom lub są to stali Klienci. A może z reklam w portalach internetowych albo prasie. A może są to ulotki albo banery na mieście? Niezależnie od tego, jak do Ciebie trafiają Klienci, zadbaj o to, by tych źródeł było jak najwięcej. Nie tylko po to, żeby mieć więcej Klientów (to oczywiście też). Ale po to, aby mieć zabezpieczenie, w przypadku gdy jedno z tych źródeł wygaśnie. Jeśli masz Klientów tylko z jednego źródła i ono nagle wygaśnie? Może to oznaczać Twój koniec...

12. Dbaj o jakość

W jednym z poprzednich punktów napisałem, żeby działać z tym co masz. Np. nagrywać filmy po prostu z telefonu. Dla jednych może to oznaczać słabszą jakość. Jednak niekoniecznie. Według speców od YouTuba nie tyle jakość video ma znaczenie, co jakość dźwięku. Jesteśmy bowiem w stanie wybaczyć i ew. domyślić się znaczenie obrazu, ale jeśli nie usłyszymy głosu z powodu jakichkolwiek zakłóceń, to nie będziemy zadowoleni. Zadbaj więc o jakość swojego przekazu – tego co masz do powiedzenia. Możesz mieć np. słabiej rozwiniętą graficznie stronę internetową, ale zadbaj o to, by treści, które się tam znajdują były jak najlepszej jakości.

13. Wpływaj na decyzje zakupowe

Kto jak nie Ty ma wpływać na to, czy Klienci od Ciebie kupią. Wpływaj na ich decyzje. Masz do tego szereg możliwości. Mogą to być różne formy reklamy i promocji, ale mogą to być też Twoje słowa. Możesz nimi zachęcić do zakupu, a możesz też zniechęcić. Możesz sprawić, że Klient wybierze droższy model albo kupi więcej niż jedną sztukę.

14. Działaj regularnie

Jakiś czas temu pisałem o tym na blogu. Cały artykuł możesz przeczytać tutaj. To według mnie jeden z fundamentów dobrego biznesu. Możesz działać w kierunku rozwoju swojej firmy codziennie, może to być raz w tygodniu, rzadziej raz w miesiącu. Ale rób to regularnie i zgodnie z wcześniej zaplanowanym schematem. Trzymaj się tego! Niech Cię nie odciągają różnego rodzaju lepsze rzeczy do robienia :) Zrezygnuj z oglądania seriali. Zaoszczędzoną godzinę poświęć swojej firmie.

15. Buduj rynek przed sprzedażą produktów

To kolejny punkt, który odnosi się do działania długoterminowego i działania według założonego planu. Zanim wypuścisz jakikolwiek produkt na rynek, poznaj jego odbiorców i przekonaj ich do siebie. Jeśli chcesz otworzyć sklep lub salon, to poznaj ludzi w okolicy. Zapytaj czy będą chętni korzystać z Twojej oferty. Być może trzeba ją udoskonalić. Ale przede wszystkim buduj swoją publikę, odbiorców, którzy za chwilę będą Twoimi Klientami. Możesz też działać na Facebooku. Tam, nawet na profilu prywatnym publikować materiały związane z tym, co będziesz robić zawodowo za miesiąc, rok lub za pięć lat.

16. Obserwuj zachowanie swoich Klientów

Możesz obserwować zachowanie swoich Klientów nie tylko na stronie internetowej. To, w jakie klikają linki, na jakie podstrony przechodzą lub to skąd do Ciebie trafiają. Dzięki temu możesz jeszcze lepiej zorganizować jej strukturę, dodać nowe linki lub artykuły. Możesz też dzięki temu zmienić położenie różnych elementów na stronie.

Obserwacje Klientów przeprowadzaj także w biznesie stacjonarnym. Jeśli prowadzisz sklep, to zobacz co robią Klienci. Do jakich półek podchodzą najczęściej, jakie produkty oglądają, ile czasu spędzają w sklepie itd.

17. Angażuj Klientów, będą ambasadorami Twojej firmy

Spraw aby to Klienci polecali Ciebie i Twoją firmę. Zrobisz to między innymi dzięki wskazówkom z punktu 3 i 4. Znów podam przykład sklepu, ale z pewnością dopasujesz sobie ten przykład do własnej branży. Przekaż swoim Klientom do zakupów torby bawełniane z logo swojego sklepu i trafnym hasłem reklamowym. Takie torby możesz też rozdać np. w salonie fryzjerskim czy kosmetycznym. Niech będą żywą, chodzącą reklamą Twojej firmy.

Tego rodzaju działania z powodzeniem przeprowadzisz też na Facebooku. Stwórz post, w postaci grafiki lub krótkiego filmiku, bez nachalnej reklamy swojej działalności. Coś zabawnego, co użytkownicy będą polecali między sobą. Coś, co rozniesie się wirusowo.

18. Włączaj się w dyskusje

Oczywiście nie w każde dyskusje. Włączaj się w te, które mogą być ważne z Twojego punktu widzenia. W te, do których możesz wnieść jakąś wartość. Przy pierwszym, drugim, czy dziesiątym razie tego nie zauważysz. Ale gdy już odbiorcy zauważą, że bardzo dobrze znasz się na temacie, to będą prosić Cię o wyrażenie Twojego zdania. Zyskujesz autorytet. Stąd już prosta droga do tego, aby stali się Twoimi Klientami. Być może nie będzie ona krótka, ale prostsza.

19. Bądź jak Michał Szafrański

Michał Szafrański, który nie występował na konferencji, chyba nawet go tam nie było fizycznie. Ale był wymieniony niemal w każdej prezentacji, podczas wielu wystąpień. Michał z bloga „Jak oszczędzać pieniądze?” zbudował sobie tak ogromny autorytet, zrobił tak dużo, że do tego przykładu odwołują się inni. Tymczasem startował zaledwie kilka lat temu. Michał stosuje się po prostu do tych wszystkich rad, które wymieniłem w tym artykule. I robi nawet więcej! No to chyba ma to jakiś wpływ na sukces :)

20. Zapi3#%alaj

Jeden z końcowych slajdów z prezentacji Michała Sadowskiego z Brand24. Bardzo wymowny. Nie trzeba nic dodawać. Trening czyni mistrza. A więc nie trzymam Cię tu dłużej – do roboty. Idź i zapi3#%alaj!

Chciałbym Cię zachęcić do udziału w różnego rodzaju targach i konferencjach. Zwłaszcza w tych, na których dowiesz się nowych rzeczy, jaki przydadzą Ci się w prowadzeniu Twojej firmy. Poznaj ludzi ze swojej branży. Potencjalnych odbiorców i dostawców. Współpracuj i działaj!

Jeśli chcesz się podzielić swoją radą lub przemyśleniami na powyższe tematy, to zapraszam do komentowania poniżej lub na Facebooku. Będę również wdzięczny za każde udostępnienie. Jeśli ktoś woli napisać prywatnie, to czekam na maile. Z chęcią odpowiem na każdy z nich.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Facebook.com/Blog Conference Poznań | Facebook.com/Wojtek Pigla

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

   

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.