Jak dobrze wykonać stronę internetową, która sprzedaje?

Jak dobrze wykonać stronę internetową, która sprzedaje?

Dodano 30 maja 2017

Stworzenie strony internetowej to jedno, ale sprawienie aby sprzedawała to już kompletnie inne zadanie do wykonania, z którego nie wszyscy właściciele ale też twórcy stron zdają sobie sprawę. Tak – twórcy również. Między innymi stąd biorą się różnice w cenie za wykonanie strony internetowej. Możesz mieć stronę wykonaną za kilkaset złotych przez studenta, ucznia pobliskiego liceum, albo swojego siostrzeńca, który zna się na komputerach. Zaoszczędzisz, ale tak naprawdę nic nie zyskasz, bo strona nie będzie przynosiła efektów.

Po drugiej stronie są duże agencje interaktywne, które specjalizują się w tworzeniu witryn internetowych. Przeprowadzą z Tobą wywiad, badania, następnie przedstawią skrupulatny plan i wdrożą go w życie. Taka usługa może kosztować kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Można? Oczywiście i na pewno będzie lepiej niż w pierwszym rozwiązaniu. Ale to są dwa skrajne przypadki. Jak zwykle prawda leży gdzieś pośrodku.

A pośrodku są mniejsze agencje, które mają wiedzę, mają zasoby i są w stanie przygotować niemal równie dobre strony internetowe jak duże agencje. Tak naprawdę jeśli zechcesz i będziesz się kierować odpowiednimi wytycznymi, to jesteś w stanie przygotować stronę internetową w całości samodzielnie. Wystarczy tylko chcieć i poświęcić na to odpowiednią ilość czasu. Pytanie tylko czy nie lepiej oddać to jednak specjalistom i samemu zająć się tym co najważniejsze – czyli swoją firmą, swoimi Klientami i swoimi produktami?

Kiedy strona internetowa jest gotowa?

Wiele osób sugeruje się właśnie tymi badaniami i ogólnym planem przedstawionym przez dużą agencję. Jest plan i wiemy do czego dążymy. Jeśli plan będzie zrealizowany w całości, to znaczy że strona jest już gotowa. Ale czy to prawda? Absolutnie nie!

Twoja strona nigdy nie będzie gotowa na 100%!

A jeśli stwierdzisz, że jest gotowa, to możesz już zamykać swoją firmę. Niemal zawsze staram się tak to zakomunikować również Klientom, dla których pracuję. Praca nad stroną będzie trwała cały czas. Opowiem na bardzo prostym przykładzie. Często zdarza się, że firmy stawiają sobie proste rozwiązania. Prosta strona, składająca się z 4-5 zakładek, takich jak strona główna, o firmie, oferta, referencje i kontakt. Później kierują (o ile w ogóle to robią, bo niestety 90% firm tego nie robi) na stronę reklamę i dziwią się, że nie działa. Że nie ma efektów, czyli nowych Klientów, sprzedaży i w efekcie zarobków.

Owszem – skuteczna strona internetowa również może się składać z 5 zakładek. Ba, może to być również prosta strona typu onepage – czyli bez podstron, gdzie klikając w nazwy zakładek przesuwamy się jedynie w dół strony.

Jaka jest więc tajemnica sukcesu takich stron? Każda z nich ma dodatkowo swoje zaplecze, którego możesz nie widzieć na pierwszy rzut oka. Mogą to być tzw. landing page, strony z formularzami, a także artykuły, zawierające wiedzę na temat Twoich produktów, branży i najczęstszych problemów, z jakimi borykają się Twoi Klienci.

Jak pracować nad stroną?

Nad stroną musisz pracować ciągle. Zacznijmy od pozyskiwania ruchu. Jeśli w pierwszym tygodniu po uruchomieniu strony, trafi na nią zaledwie 10 użytkowników, to znaczy że musisz nad tym popracować. Wykonaj plan działań i go realizuj. Załóż sobie, że w kolejnym tygodniu na stronie pojawi się 20 osób, a w jeszcze następnym będzie ich 50, później 100, 200 itd. Możesz to zrobić na wiele sposobów.

Przede wszystkim musisz skierować reklamę na swoją stronę. Zacznij od jednego sposobu reklamy. Mogą to być na przykład ulotki. Sprawdź, jaki przynoszą efekt. Czy więcej osób wchodzi na stronę, czy jednak nie jest tak kolorowo. W następnej kolejności postaw na reklamę w lokalnej gazecie. Prawdopodobnie też nie przyniesie to oczekiwanych efektów. Dlaczego? Bo ludziom nie chce się przepisywać adresu Twojej strony do przeglądarki. Musisz się mocno postarać swoją reklamą aby osiągnąć ten cel.

Dużo łatwiej jest reklamować się w internecie – zarówno na lokalnych portalach internetowych jak i w mediach społecznościowych, np. na Facebooku. Przygotuj reklamę, wybierz odpowiednią grupę docelową i startuj. Jeśli masz jeszcze jakiś inny pomysł na ściągnięcie ruchu na stronę – zrealizuj go. Na koniec sprawdź, która forma reklamy przyniosła najlepszy efekt i ją kontynuuj. Z pozostałych możesz nie rezygnować, ale zmniejsz wydatki na formy, które przynoszą mniejszy efekt. Warto pozyskiwać Klientów z różnych źródeł – wtedy wiesz, że nagle wszystkie z nich nie wyschną.

Jeśli chodzi o reklamę, to możesz jeszcze przetestować, zmiany w każdej z tych form. Być może lepiej zadziałają reklamy w kolorze czerwonym a nie białym. Albo odwrotnie. Sprawdź też różne zdjęcia i hasła reklamowe umieszczone na tych materiałach. Może się okazać, że będą one mniej i bardziej skuteczne. No dobrze - pierwszy etap pracy nad stroną, która teoretycznie była już ukończona, mamy za sobą. Czas na kolejny etap.

Optymalizuj stronę

Kiedy już osiągniesz odpowiedni poziom wejść na stronę, a najlepiej, jeśli będzie to robione równolegle – pracuj też nad jej optymalizacją. Obserwuj zachowanie Klientów na swojej stronie. Możesz to sprawdzić chociażby za pomocą takich narzędzi jak Google Analytics. Bardzo dobrze do tego celu nadaje się również Hotjar, który nagrywa wszystko co robią użytkownicy na stronie a następnie możesz obejrzeć taki film.

Zdobytą w ten sposób wiedzę wykorzystaj do wprowadzenia zmian na stronie. Być może użytkownicy po wejściu nie wiedzą co mają tam zrobić. Celem dla Ciebie powinien stać się kontakt, a później sprzedaż. Wszystkie drogi powinny więc prowadzić do zakładki kontakt, gdzie znajdą się adres email, numer telefonu czy formularz kontaktowy.

Na początek sprawdź ilu użytkowników w ogóle wchodzi do zakładki kontakt. Postaraj się, aby tych osób przybywało. Możesz na przykład na końcu każdej zakładki umieścić link do zakładki kontaktowej. Np. na podstronie oferta może być to tzw. wezwanie do akcji: „Zainteresowała Cię nasza oferta? Potrzebujesz więcej informacji? Skontaktuj się z nami!”. Natomiast w zakładce referencje będzie to: „Jeśli również chcesz z nami współpracować, skontaktuj się z nami!”. Tylko tyle i aż tyle. Odpowiednio wyeksponowany, ale nie nachalny przycisk tego typu potrafi zdziałać bardzo dużo.

A jeśli już skierowałeś użytkowników do zakładki kontakt, to daj im tyle możliwości do nawiązania rozmowy, ile tylko potrafisz. Tak jak już wspomniałem – może to być podany numer telefonu, adres email lub formularz kontaktowy. Możesz również wstawić chat z Twoim pracownikiem lub bezpośrednio z Tobą. Może to być odnośnik do każdej innej formy kontaktu. Pamiętaj jednak, że musi być ona wygodna dla Twojego Klienta a nie dla Ciebie. Jeśli będziesz kazał się rejestrować i wypełniać dziesiątki pól w formularzu, to nie zadziała!

Tak samo możesz zoptymalizować każdą inną podstronę. Sprawdź na przykład zakładkę z ofertą. Być może wystarczy ułożyć ją w nieco inny sposób, dodać unikalną wartość, zmienić opis, a przyniesie on o wiele lepszy efekt.

Co z wyglądem strony?

Wygląd oczywiście ma znaczenie. Niektórzy twierdzą, że nie. Uważają, że nawet biała strona, z czarnym tekstem wystarczy. Pod warunkiem, że będzie to tekst o wysokiej jakości. To oczywiście prawda. Osobiście widziałem kilka takich stron, które przynosiły ogromne zyski. Ale trzeba się bardzo mocno postarać, żeby tak było.

Podczas pracy nad stroną, możesz oczywiście przetestować taki wariant minimalistyczny. Ale przetestuj też inne pomysły. Możesz użyć dużych, pięknych zdjęć i wykresów. Mogą one być również narysowane odręcznie. Testuj różne warianty haseł marketingowych. Sprawdzaj kolory przycisków, tekstu a nawet tła. Zmieniaj położenie przycisków, zdjęć i tekstów względem siebie. Wariantów jest nieskończone mnóstwo. Sprawdź, który w Twoim przypadku zadziała najlepiej.

Zatrzymaj odwiedzających na dłużej

Wzoruj się na największych. Zobacz jak działa Facebook czy YouTube. Chcą zatrzymać nas jak najdłużej. Przewijasz, przewijasz, klikasz i zostajesz jeszcze kilka minut. Po czym znów przewijasz i znajdujesz coś interesującego. I znowu zostajesz na kolejne minuty. Prawda?

Twoim zadaniem jest więc tworzenie większej ilości wartościowych materiałów i wstawiania ich na Twoją stronę. Mogą to być artykuły, np. w formie firmowego bloga. Mogą to być porady, mogą to być krótkie filmy. Wszystko, co zainteresuje obecnych i przyszłych Klientów, zatrzyma użytkowników na dłużej na stronie, i ostatecznie zmieni ich w kupujących.

Jak już te materiały powstaną, to czas aby stworzyć kolejne i kolejne. Publikuj regularnie. Jeśli tak się stanie, to wyprzedzisz konkurencję, która tego nie robi prawda? I komu zaufają ludzie? Ale, ale... jak już stworzysz materiał, to nie osiadaj na laurach. Po jakimś czasie wróć do niego, przejrzyj i zobacz co jest warte poprawy lub uzupełnienia. Następnie dodaj nową wartość do starego artykułu i pozwól, żeby jeszcze lepiej pracował dla Ciebie i Twojej firmy.

Teraz już wiesz na czym to polega?

Nie myśl, tak jak większość przedsiębiorców. Strona jest zrobiona, zapłacone i możemy robić coś kolejnego. To tak nie działa. To jak droga na skróty. Wielcy guru wmawiają Ci, że możesz zarabiać tysiące lub nawet miliony w jedną noc, w tydzień lub miesiąc. To nie prawda. Nie słuchaj takich bredni. Im szybciej je odrzucisz, tym lepiej dla Ciebie i Twojej firmy. Zasuwaj! Stworzenie nowej strony raz na 5 lat to już przeszłość. Zapomnij o takim rozwiązaniu. W XXI wieku musisz nad nią pracować ciągle.

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu już wiesz skąd się bierze cena strony internetowej. I dlaczego nie warto korzystać z tanich rozwiązań. Specjaliści, którzy się choć trochę znają, powiedzą Ci o tym wszystkim. Powiedzą, że stworzenie strony to nie wszystko i, że trzeba jeszcze nad nią ciągle pracować.

Jeśli uważasz, że Twoja strona internetowa nie działa, nie przynosi rezultatu, zostaw poniżej link do niej. Wpisz też swoje dane kontaktowe, dzięki temu będę mógł się do Ciebie odezwać. Przejrzę stronę i podpowiem, jak możesz uzyskać z niej większy efekt. Co poprawić w pierwszej kolejności, jak ściągnąć tam Klientów i podnieść sprzedaż.

 

 

Jak zwykle zapraszam też do komentowania i pisania maili. Odpowiem na każdy z nich :) Na koniec nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Ci doprowadzenia stanu Twojej strony do tego, aby działała tak skutecznie, jak to tylko możliwe.

Prezent

Na koniec w prezencie przygotowałem dla Ciebie listę kontrolną. Jeśli poszukujesz wykonawcy strony internetowej, sprawdź czy potrafi zapewnić Ci w standardzie wszystkie wymienione punkty. Jeśli nie wszystkie, to ile z nich potrafi zaspokoić bez naruszania Twojego biznesu. Powiem tylko, że tworząc strony dla swoich Klientów spełniam wszystkie punkty z tej listy. Listę pobierzesz poniżej w formie pliku PDF. Wydrukuj go i wykorzystaj przy rozmowie z każdą z agencji lub osób, które mogłyby dla Ciebie taką stronę wykonać. Mnie również możesz przepytać :)

Tutaj pobierzesz plik

Lista kontrolna - strona www [PDF]

Jeśli nie masz jeszcze w ogóle strony www lub chcesz ją stworzyć od nowa, i chcesz aby ktoś zainstalował Ci stronę (która będzie bazą do rozwoju, jaki opisałem powyżej), wykorzystując do tego WordPress, to skorzystaj z poniższego przycisku

Tutaj zamówisz stronę www

PAWEŁ, ZRÓB ZA MNIE STRONĘ

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

   

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.