Liga Mistrzów, czyli jak wykorzystać imprezy sportowe w promocji małej firmy

Liga Mistrzów, czyli jak wykorzystać imprezy sportowe w promocji małej firmy

Dodano 04 czerwca 2017

Wciąż jestem pod wrażeniem wczorajszego finału Ligi Mistrzów. Zresztą jak każdego innego finału tych rozgrywek w minionych latach i to niezależnie jakie drużyny brały w nim udział. Zresztą nie tylko piłka nożna. Także inne duże wydarzenia sportowe, takie jak chociażby popularne w Polsce skoki narciarskie, siatkówka czy turnieje KSW. W Stanach Zjednoczonych takim ogromnym wydarzeniem jest finał ligi futbolu amerykańskiego, czyli Super Bowl. To świetnie przygotowane widowiska nie tylko pod względem sportowym ale i marketingowym.

Wokół areny reklamy dużych sponsorów. Mnóstwo chętnych firm na pojawienie się w każdym bloku reklamowym podczas transmisji z takich zawodów. Ale czy takie wydarzenia to tylko okazja do promocji dużych firm? Małe i mikro przedsiębiorstwa również mogą na nich skorzystać. I nie mówię tu tylko o pubach czy barach, do których można przyciągnąć Klientów na transmisję, zwiększając dzięki temu sprzedaż. Jak jeszcze można wykorzystać wydarzenia sportowe do promocji własnej, małej firmy? Czytaj dalej:)

Bardzo ważne zasady

Na samym początku przedstawię najważniejsze zasady. Mianowicie to, czego nie możesz wykorzytstać. Jeśli chcesz wykorzystywać w marketingu swojej firmy duże wydarzenia sportowe a nie jesteś ich oficjalnym sponsorem, to również nie możesz bezpośrednio posługiwać się nazwą wydarzenia. Jest to zastrzeżone. Nazwy takie jak Euro 2016, World Cup 2018, Super Bowl czy Igrzyska Olimpijskie są zastrzeżone dla organizatorów i ich sponsorów.

Ale to jeszcze nie wszystko. Podczas jednego komunikatu reklamowego nie możesz połączyć takich nazw jak złoto, srebro, brąz, medal, zwycięstwo, igrzyska, olimpiada, olimpijczyk itd. To tak naprawdę słowa codziennego użytku, ale użyte w kontekście powodują, że ich odbiorca natychmiast skojarzy je z imprezą, do której nawiązujesz.

I kolejna uwaga – jeśli nie zapłacisz organizatorom, to nie wykorzystuj ich oficjalnych zdjęć czy logotypów. Powiem więcej. Na imprezach takich jak Euro, jeśli uda Ci się zrobić zdjęcie samodzielnie podczas meczu, to również nie możesz go wykorzystać. Za to również może spotkać Cię kara.

Ale okazuje się, że kara może spotkać także sportowców. Jeśli udostępnisz zdjęcie z Igrzysk Olimpijskich, na którym będzie wizerunek medalisty i wykorzystasz w nim własny komunikat marketingowy, to ten sportowiec może zostać nawet zdyskwalifikowany.

Możesz zatem wykorzystać fakt, że imprezy się odbywają, ale bez użycia ich oficjalnych nazw. Jak zatem to zrobić? Można na przykład wykorzystać emocje towarzyszące sportowi. Można też wykorzystać elementy graficzne, np. zdjęcia z elementami wybranej dyscypliny.

Obierz inną strategię

Okazuje się, że nie możesz wykorzystać wielu rzeczy. Nadal jednak możesz na tego typu imprezach skorzystać. Wystarczy odrobina kreatywności i organizacji wokół tego tematu.

1. Real Time Marketing

Możesz wykorzystać np. tzw. real time marketing na Facebooku, czyli marketing czasu rzeczywistego. Trudno szybko to zrobić podczas wydarzenia sportowego, bo są one dość dynamiczne. Możesz natomiast przewidzieć wszystko, co może się tam wydarzyć. Przygotuj zatem wcześniej posty na Facebooka, które możesz stopniowo wrzucać podczas trwania imprezy w zależności od tego co będzie się działo na arenie.

Co powinny zawierać takie posty? Mogą to być obrazki, mogą być tylko teksty, może też być zdjęcie połączone z tekstem lub video. W komunikacie wykorzystaj wizerunek związany z Twoją firmą lub z dyscypliną sportu – np. zdjęcie boiska piłkarskiego, samej piłki lub czegoś co najbardziej identyfikuje Twoją firmę – jakiś główny produkt. Natomiast tekst powinien sprytnie nawiązywać i do wydarzenia i do Twojej firmy.

I konkretny przykład. Jeśli wczoraj był finał Ligi Mistrzów, to możesz wcześniej przygotować kilka obrazków. Kolejne obrazki będą wyglądać następująco:

  • obrazek 1: GOOL – za pierwszego gola otrzymasz 5% rabatu na zakupy w naszym sklepie dokonane przez najbliższe 3 dni
  • obrazek 2: GOOL – mamy już dwa gole, podwajamy rabat i teraz kupujesz już 10% taniej
  • obrazek 3: GOOL – trzecie gol, to już 15% obniżki na nasze produkty
  • itd.

Dokładnie to samo można zrobić także w trakcie Mistrzostw Świata w skokach narciarskich, Turnieju Czterech Skoczni, Igrzysk i każdej innej imprezy.

2. Sponsoring lokalnej drużyny

Najprościej można wykorzystać sport do promocji swojego biznesu poprzez sponsorowanie lokalnej drużyny lub wydarzenia. Jest to związane jednak z przeznaczeniem pewnych funduszy na ten cel. Jednak tylko to nie wystarczy. Aby takie wsparcie miało swój wynik, musisz także pojawić się na takim wydarzeniu. Przygotuj coś w zanadrzu. Może to być wydarzenie towarzyszące, konkursy dla widzów, które odbędą się w przerwie. Wykorzystaj maksymalnie dostępne możliwości.

3. Własne wydarzenie

W przeddzień dużej imprezy lub na kilka godzin przed pierwszym gwizdkiem zorganizuj własne wydarzenie. Wybierz taki sposób jego organizacji, który najlepiej trafi do Twoich obecny Klientów, ale też do osób, które mogą nimi zostać. Jeśli chcesz trafić do dzieci, to zorganizuj dla nich turniej. Może się on odbyć zarówno na boisku jak i w pomieszczeniu – wtedy zagrajcie w elektroniczną wersję gry – np. w FIFĘ. Pamiętaj jednak, że to rodzice płacą za Twoje produkty, nawet jeśli ich odbiorcą są dzieci. Niech więc Twój turniej będzie zespołowy. Ojcowie grają w jednej ekipie z dziećmi.

4. Kupony promocyjne

Wyprodukuj serię kuponów promocyjnych nawiązujących swoją nazwą do zbliżającego się wydarzenia sportowego. Niech to będą kupony tylko na zakup jednego z produktów, albo ważne pod warunkiem wydania minimalnej kwoty na zakupy. Spowoduje to wzrost wartości każdego z zamówień. Mogą to być zarówno kupony drukowane rozdawane wcześniej w sklepie jak i elektroniczne – rozpowrzechnione na Facebooku a także na lokalnych portalach. Pamiętaj o tym, żeby nagłośnić całą sprawę. Wykorzystaj do tego wszystkie narzędzia, jakie tylko możesz. Zarówno te darmowe, jak i płatne. Wszystko zależy od Twojego budżetu. Pamiętaj jednak, że im więcej włożysz, tym więcej możesz wyciągnąć.

5. Upiecz chleb

Widzisz obrazek na górze tego artykułu. Chleb w kształcie piłki nożnej. Możesz wykonać serię takiego chleba nie tylko jeśli prowadzisz lokalną piekarnię. W każdej innej firmie wykorzystasz taki pomysł. Jeśli sprzedajesz meble lub prowadzisz inny sklep, to zamów taki chleb w piekarni i przekazuj go w prezencie swoim Klientom. Możesz też po prostu kupić komplet prawdziwych piłek i rozdawać Klientom. Aczkolwiek te chlebowe zrobią wększe wrażenie.

Chleb to tylko przykład. Pomyśl, który z Twoich produktów można łatwo przerobić, tak aby nawiązywał do wydarzenia sportowego, jakie chcesz wykorzystać do swojej promocji.

6. Zorganizuj konkurs

Sport to rywalizacja, a rywalizacja to również konkursy. Zorganizuj więc własny konkurs, który ściągnie do Ciebie Klientów. Pamiętaj jednak aby nie rozwlekać ich w czasie. Wiem, że pokusa jest duża. Myślisz, że wtedy ludzie będą dłużej o nim opowiadać. Ale to nie jest prawda. Zamiast tego jest znudzenie. Konkurs powinien trwać maksymalnie 10 dni. Tak samo jak w sporcie, odbiorcy konkursu będą oczekiwać emocji i szybkiego tempa.

Popularne są oczywiście konkursy na Facebooku i na pewno tam musisz zamieścić o nim komunikat. Możesz też cały konkurs tam przeprowadzić. Ja proponuję jednak ściągnąć Klientów do siebie. Lajki na Fejsie są fajne, ale to nie wszystko. Co będzie, jeśli Facebook postanowi zamknąć firmę, albo chociażby zablokować Twoje konto. Korzystaj z tego, z czego tylko możesz tu i teraz. Nie myśl w tej chwili o przyszłości.

Wykorzystaj Facebooka jedynie do tego, aby ściągnąć publikę do swojej firmy, do swojego sklepu lub na stronę internetową. One są tylko i wyłącznie Twoje. Facebook ich nie zamknie. A relacje tak stworzone, relacje osobiste pozostaną trwałe na dłużej i przyniosą lepszy efekt. Przy okazji konkursu zbieraj od jego uczestników adresy email lub numery telefonów. Dzięki temu będziesz mógł ich informować nie tylko o wynikach tego konkursu, ale również o tych następnych, które zorganizujesz. Ale najważniejsze będziesz mógł się do nich odezwać na ten telefon lub email z konkretną ofertą, czyli wykorzystać je w późniejszej sprzedaży.

Podsumowanie

Podsumowując, organizuj promocje w swojej firmie, które będą powiązane z jakimś wydarzeniem. Nie musi to być tylko sport. Mogą to być np. urodziny Twoje, albo urodziny Twojej firmy. Możesz też zorganizować akcję promocyjną z okazji narodzin Twojego dziecka, albo jeszcze innej. Ważne, aby to wydarzenie wywoływało pozytywne emocje. Dużo łatwiej jest wtedy reklamować swoje produkty niż bez okazji.

A Ty jakie masz pomysły na marketing sportowy swojej Firmy? Masz już z tym doświadczenie? Podziel się nim w komentarzach. Jeśli masz pytania lub pomsyły, które trzeba by zweryfikować, tak aby nie łamały praw organizatorów – również napisz. Jak zawsze czekam także na wasze maile.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

   

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.