Piksel Facebooka - co to jest, jak wstawić go na stronę i z niego korzystać?

Piksel Facebooka - co to jest, jak wstawić go na stronę i z niego korzystać?

Dodano 06 czerwca 2017

W kilku wcześniejszych wpisach wspominałem o czymś takim jak piksel Facebooka. Dziś w końcu przyszedł czas, aby szerzej się nim zająć. W poniższym artykule znajdziesz więc informacje o tym, co to w ogóle jest Facebook pixel, ale także instrukcję, w jaki sposób można zainstalować go na stronie i jak wykorzystać aby jeszcze lepiej docierać do swoich Klientów.

Co to jest piksel Facebooka?

Jest to pewien system, który śledzi użytkowników Twojej strony, a którzy są jednocześnie zalogowani na swoje Facebookowe konto. Nie muszą jednocześnie w drugiej karcie przeglądarki mieć otwartego Facebooka. Wystarczy, że są aktualnie zalogowani a przeglądarka pamięta ich hasło.

Właśnie dzięki temu Facebook gromadzi o nas tak dużo informacji, nawet wtedy gdy tak naprawdę nie przebywamy na tym portalu. W bazie zapisują się wobec tego takie informacje o użytkownikach, jakie strony przeglądali, czy coś kupowali, czy korzystali z płatności online i wiele innych informacji, które trudno sobie teraz wyobrazić. Z tych danych korzysta nie tylko Facebook, ale i Ty możesz mieć do nich dostęp.

Nie jest to oczywiście dostęp bezpośredni. Nie możesz wejść do bazy danych i przeglądać wszystkich danych. Zresztą przeglądając ten zbiór ręcznie dość ciężko byłoby się połapać ze względu na ilość danych, jaka tam się znajduje. Facebook może nam udostępnić jednak te dane w pewien sposób, np. podczas wykupowania płatnych reklam na tym portalu. Ale bardziej szczegółowo będzie to opisane pod koniec tego wpisu.

Co jeszcze mogę powiedzieć, żeby zachęcić Cię do instalacji pixela na swojej stronie? Powiem Ci tylko, że Facebook i inne social media to jeden z pięciu elementów, na których bazuje ten blog oraz moje działania w internecie. Wszystkie pięć, bardziej szczegółowo omawiam w ebooku pt.: „Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, aby przychodzili do Ciebie sami”. Jeśli jeszcze go nie masz, kliknij TUTAJ, aby go pobrać.

Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami

Na blogu poruszam różne tematy, zagadnienia i pomysły na to, by Twoja firma mogła się rozwijać oraz pozyskiwać Klientów, jak choćby w tym artykule.

Jednak oś moich wszystkich działań (i mam nadzieję, że w przyszłości także Twoich), które prowadzą do tego rozwoju oparta jest na 5 punktach.

Te 5 punktów omawiam w krótkim darmowym szkoleniu pt.: "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami". Szkolenie dostępne jest też w formie PDF (także za darmo). Z tych 5 punktów wychodzą kolejne działania, które opisuję na blogu.

Aby otrzymać dostęp do szkolenia i ebooka, kliknij w link poniżej.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Podsumowując ten wstęp, ekran Twojego komputera, smartfona lub innego urządzenia składa się z malutkich kwadracików – pikseli. Jednocześnie widzisz ich na ekranie milion, dwa lub więcej. Ciężko będzie więc zauważyć ten jeden Facebookowy gołym okiem :) Zresztą nie o to chodzi. Można więc powiedzieć, że wynajmujesz Facebookowi jeden piksel ze swojej strony po to, aby w zamian otrzymać dane o osobach, które wchodzą na Twoją stronę. Piksel Facebooka to tak naprawdę kawałek kodu JavaScript, który wklejasz do kodu swojej strony internetowej. Jak zdobyć ten kod i wstawić na stronę, przeczytasz poniżej.

Jeśli używasz WordPressa

Jeśli używasz WordPressa, to sprawa jest prosta. Wystarczy skorzystać z odpowiedniej wtyczki. Jak to zrobić, pokazuję w poniższym video.

W video pokazuję też, gdzie znaleźć kody, o których mowa poniżej – w dalszej części tekstu.

Jak zainstalować piksel Facebooka na stronie – Krok 1

Przejdźmy zatem do konkretów. Na początek przejdź do menadżera reklam Facebooka, dostępnego pod tym linkiem: https://www.facebook.com/ads/manager. Rozwiń menu, klikając na trzy kreski w lewym górnym narożniku i wybierz pozycję „Piksele” – zaznaczone czerwoną ramką na screenie poniżej.

Piksel Facebooka w Menedżerze reklam

Następnie kliknij na przycisk „Utwórz piksel”, wybierz swoje konto reklamowe i zatwierdź. Możesz teraz zainstalować kod piksela na swojej stronie. Powinno się teraz pokazać okno o tytule „Zainstaluj kod piksela”, jak na ekranie poniżej.

Instalacja kodu piksela Facebooka

Wybierz teraz opcję „Skopiuj i wklej kod”. Widzisz teraz instrukcję instalacji. Bardzo ważne są dwie kwestie, które widzisz w komunikatach. Pierwszy z nich to „Nie zmieniaj tego kodu”. Każda ingerencja w kod może spowodować jego błędne działanie, a co za tym idzie zbieranie i obróbkę informacji, które otrzymasz. Drugi komunikat mówi o tym, gdzie należy wkleić ten kod. Otóż musisz to zrobić w sekcji <head> swojej strony internetowej. Najlepiej na samym końcu tej sekcji, czyli tuż przed znacznikiem zamykającym </head>. Skopiuj teraz kod, który widzisz.

Wstawienie kodu piksela FB

Skopiowany kod należy teraz wkleić do kodu HTML Twojej strony internetowej. Dalsze kroki zależą od tego, w jaki sposób jest ona wykonana. Jeśli używasz WordPressa, to sprawa jest prostsza, ale zależy od szablonu, z jakiego korzystasz. Wejdź do ustawień swojego szablonu w panelu administracyjnym WordPressa i odnajdź tam miejsce, gdzie będzie można edytować nagłówek strony (Header options). Musi tam być miejsce na wklejenie kodu JavaScript (może to być oznaczone jako Custom JavaScript albo Custom JS), który pojawi się na każdej podstronie w sekcji <head>. Wklej tam kod swojego piksela, skopiowany z Facebooka. Może masz już wklejony tam kod statystyk Google Analytics. Robi się to niemal identycznie. Pamiętaj, że jeśli jakiś kod już jest tam wklejony, to nie usuwaj go, a kod piksela wklej po prostu poniżej. Pamiętaj o zapisaniu wszystkiego na koniec.

Jeśli Twoja strona nie jest zbudowana na WordPressie i nie do końca orientujesz się w ustawieniach lub edycji plików źródłowych to być może lepiej poprosić o pomoc kogoś, kto się na tym zna. Na przykład twórcę Twojej strony. Być może okaże się, że należy wyedytować ręcznie w edytorze HTML plik odpowiedzialny za wyświetlanie nagłówka Twojej strony. Bo to właśnie tam należy wkleić skopiowany wcześniej kod.

Piksel Facebooka w kodzie strony

Zobacz na screenie poniżej jak cała sprawa wygląda właśnie od strony kodu źródłowego. Pokazuję to na przykładzie kodu mojego bloga.

Podgląd piksela Facebooka w kodzie strony

Na powyższym ekranie widzisz 3 ramki. Dwie czerwone, w których są kody otrzymane od Facebook i jedną niebieską, którą zaznaczony jest zamykający znacznik </head>. Ten pierwszy kod w czerwonej ramce, to właśnie to, co masz skopiowane z Facebooka i co należy wkleić przed zamykającym znacznikiem HEAD.

Jeśli chcesz sprawdzić, czy udało Ci się prawidłowo wkleić kod, to wejdź na swoją stronę, następnie prawym przyciskiem myszy kliknij w puste miejsce na stronie i z menu, które się rozwinie wybierz opcję „Pokaż źródło dokumentu”. Pokaże Ci się teraz kod Twojej strony. Odnajdź w nim swój kod piksela i zobacz czy wszystko wygląda podobnie jak na screenie powyżej.

Drugim kodem w czerwonej ramce zajmiemy się poniżej. Jest to kod, który odpowiada za konkretne zdarzenie na Twojej stronie.

Jak zainstalować piksel Facebooka na stronie – Krok 2

W oknie „Zainstaluj piksel” zjedź do punktu numer 2, zatytułowanego „Zainstaluj kod zdarzenia” (screen poniżej).

Instalacja kodów zdarzeń piksela Facebooka

Widzisz tutaj informacje czym są kody zdarzenia. Facebook przygotował na tą okazję 9 gotowych kodów (tyle jest w chwili kiedy piszę ten artykuł). Są to najbardziej uniwersalne kody, jakie możesz wykorzystać na swojej stronie. Tak naprawdę nie potrzebujesz innych. Ale jeśli będziesz czuć się na tyle dobrze w tworzeniu reklam na Facebooku, to możesz tworzyć też własne kody zdarzeń. Na początek proponuję skorzystać jednak z kodów podstawowych (zobacz screen poniżej).

Zdarzenia w pikselu Facebooka

Jak więc widzisz są gotowe kody na to gdy użytkownik na Twoje stronie: będzie czegoś szukał w wyszukiwarce, wyświetli zawartość jakiejś podstrony, doda produkt do koszyka lub listy życzeń, przejdzie do płatności, zakończy zakupy, zostawi swoje dane kontaktowe lub założy konto na stronie.

Zdarzenia w pikselu Facebooka

Popatrz ile jest tu różnych możliwości zbierania informacji o Twoich użytkownikach. A to tylko najprostsze z nich. Okazuje się bowiem, że następnie podczas obróbki danych możesz je między sobą powiązać. Być może często widzisz na Facebooku reklamę: „Hej – nie dokończyłeś zakupów w naszym sklepie – dokończ je i otrzymaj 10% rabatu”. Zdarzyło Ci się coś takiego? To właśnie dzięki powiązaniu dwóch zdarzeń: dodanie do koszyka i jednocześnie brak przejścia do podstrony zakończenia zakupów.

Facebook (a właściwie piksel Facebooka)  widzi, że produkt był dodany, ale jednocześnie, że nie wystąpiło zdarzenie zakończenia zakupu. Wtedy może wyświetlić Ci taką reklamę. Tak samo możesz zrobić Ty, wyświetlając reklamę osobom, które były na Twojej stronie i nie dokończyły zakupów. Tych możliwości jest przynajmniej kilkadziesiąt. Np. użytkownik dokonał rejestracji, ale później już się nie zalogował. Albo dodał przedmiot do listy życzeń. Teraz możesz wyświetlić reklamę jego znajomym, w momencie, kiedy zostało 30 dni do urodzin tego użytkownika i zachęcić ich do kupna dla niego tego produktu w formie prezentu. Tak – na Facebooku można robić takie rzeczy :)

Przejdźmy jednak do rzeczy. Każde ze zdarzeń ma swój kod JavaScript. Zobacz np. na screenie powyżej, gdzie widać kod zdarzenia wyszukiwania. Kod należy skopiować i tym razem wkleić go już w sekcji <body> w kodzie HTML nagłówka. Twojej strony internetowej. Jeśli korzystasz z WordPressa, to możesz wejść w edycję wybranej podstrony i w ustawieniach (zależne od szablonu) wkleić ten kod w odpowiednie miejsce. Tak jak wspominałem wcześniej – jeśli nie masz pojęcia jak to zrobić i nie chcesz niczego zepsuć – poproś o wsparcie kogoś, kto się na tym zna.

Przewodnik po Facebooku

Ten artykuł zawiera tylko część wiedzy i tego, co można osiągnąć za pomocą Facebooka oraz narzędzi, które ten serwis oferuje.

Więcej z nich znajdziesz w ebooku pt.: „Twoja firma na Facebooku – przewodnik totalny”.

Uszeregowałem w nim wszystko o czym pisałem już na tym blogu, poukładałem w całość i oddaję do Twojej dyspozycji. Wszystko po to, by dużo łatwiej się korzystało z całego tego ogromu wiedzy.

Ale to nie wszystko. Bo w ebooku znajdziesz też mnóstwo przykładów, m.in. szczegółowe omówienie reklam, które stosuję, wraz z rezultatami jakie osiągnęły.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Jak korzystać z piksela Facebooka?

O części zastosowań napisałem już powyżej. Czyli możesz na przykład zachęcić do powrotu na stronę, w celu dokończenia zakupów (porzucony koszyk). Możesz docierać do znajomych osób, które odwiedziły Twoją stronę, lubią Twój fanpage. Możesz też tworzyć grupy odbiorców o podobnych zainteresowaniach, do tych, którzy już Twoją stronę odwiedzili. Dzięki temu mogą oni być bardziej zainteresowani Twoją ofertą niż wszyscy pozostali.

Możesz też wykorzystać piksel Facebooka do tworzenia tzw. lejków sprzedażowych, wklejając odpowiedni kod, na każdym z etapów tego lejka. Dzięki temu jeszcze bardziej pogłębiasz u Klientów chęć skorzystania z Twoich produktów lub usług na poszczególnych etapach. Możliwości są praktycznie nieograniczone.

O tym, jak jeszcze wykorzystać Piksel Facebooka, napisałem obszernie, wraz z przykładami, w innym artykule na tym blogu. Zachęcam Cię zatem do przeczytania wpisu pt. „Remarketing na Facebooku, czyli jak przypomnieć się Klientom – 6 przykładów„.

Warto wdrożyć ten cały mechanizm w życie. Aby jednak ułatwić sprawę, przygotowałem dla Ciebie prezent – niespodziankę.

Poniżej możesz pobrać zestaw plików, który pomoże Ci w bezbolesnym i przyjemnym wdrożeniu remarketingu. Zestaw, który pobierzesz zawiera:

  • listę kontrolną, czyli checklista – o czym pamiętać, wdrażając remarketing
  • 5 wskazówek, które sprawią, że wyniki Twoich reklam w retargetingu będą lepsze
  • listę 5 najczęściej popełnianych błędów w remarketingu, których musisz unikać
  • 5 strategii remarketingowych, które powinna wdrożyć każda firma

 

Tutaj pobierzesz plik

REMARKETING NA FACEBOOKU [PDF]

Podsumowanie

Żeby korzystać z promowania swojej firmy na Facebooku wcale nie musisz mieć dużej firmy, dużej liczby lajków i ogromnego budżetu. Tak naprawdę wszystko to działa także w stosunku do małych, lokalnych firm. Powiem więcej – właśnie w przypadku tych firm działa to najlepiej. Wszystko dzięki temu, że możesz zaznaczyć chęć dotarcia tylko do osób w okolicy, która Cię interesuje. Np. w Twoim mieście lub jego bliskiej okolicy.

Mam nadzieję, że powyższy poradnik ułatwi Ci korzystanie z dobrodziejstwa, jakim jest Piksel Facebooka. Napisz w komentarzu czy już z niego korzystasz i w jakim celu go używasz. A jeśli jeszcze tego nie robisz, to napisz, co Cię przed tym powstrzymuje. Możesz pisać poniżej, możesz też zostawić komentarz na Facebooku. Możesz też wysłać maila.

Zachęcam Cię bardzo mocno do skorzystania także z artykułów poniżej, gdzie poruszam inne tematy dotyczące reklamowania się na Facebooku. Jeśli uważasz, że ten artykuł przyda się któremuś z Twoich znajomych – udostępnij go :)

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

   

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.