Jak zawęzić grupę odbiorców reklamy na Facebooku za pomocą Audience Insights

Jak zawęzić grupę odbiorców reklamy na Facebooku za pomocą Audience Insights

Dodano 24 czerwca 2017

Audience Insights jest przez wiele osób narzędziem niedocenianym a wręcz marginalizowanym. Tymczasem okazuje się, że za jego pomocą można sprecyzować grupy odbiorców Twoich reklam na Facebooku. I to Facebook sam podpowiada, jak to zrobić.

O wykozystaniu Audience Insights pisałem już w innym artykule na tym blogu. Możesz przeczytać go TUTAJ. W niniejszym tekście pokażę Ci jeszcze inną drogę.

Jak znaleźć wąską grupę docelową?

Zakładam, że wiesz już, kto jest Twoim idealnym Klientem. Wiesz, jakie ma zainteresowania i nawyki, wiesz ile ma lat. Jeśli nie, to zapraszam Cię najpierw do innego artykułu na tym blogu: „Klient idealny – jak go rozpoznać”. Znajdź najpierw listę około 30 cech – zainteresowań i zachowań swoich idealnych Klientów.

Przechodzimy zatem do Audience Insights. Narzędzie to jest dostępne w Menadżerze Reklam na Facebooku. Wejdziesz w nie bezpośrednio, klikając link TUTAJ. Jako pierwszy pojawia się oczywiście komunikat o tym, aby wybrać swoją grupę odbiorców. Mamy do wyboru trzy różne opcje:

  • wszyscy na Facebooku – tutaj sprawa jest jasna
  • użytkownicy połączeni z Twoją stroną – są to wszystkie osoby, które już lubią Twój fanpejdż lub odwiedzili Twoją stronę (jeśli masz już Pixel Facebooka)
  • grupa niestandardowych odbiorców – tutaj możesz tworzyć grupy odbiorców podobnych do tych, którzy już lubią Twój fanpejdż lub odwiedzili stronę (o tym, jak to zrobić, napisałem szczegółowo TUTAJ)

 

W tej chwili wybierz opcję pierwszą, czyli wszyscy na Facebooku.

Po lewej stronie ekranu widzisz kolumnę, w której wybiera się parametry grupy odbiorców. W parametrze „lokalizacja”, domyślnie ustawione są Stany Zjednoczone. Usuń je (po najechaniu na nazwę pojawi się krzyżyk – kliknij go, aby usunąć). Dodaj w tym miejscu lokalizację, która Cię interesuje, w której znajdują się Twoi odbiorcy. Możesz wpisać „Polska” lub po prostu nazwę miejscowości, która Cię interesuje.

Szukaj zainteresowań

Pomiń teraz wszystkie kolejne pola, typu wiek czy płeć. Przejdź do Zainteresowań. Dla przykładu przyjmijmy, że prowadzisz gabinet dietetyczny w Twoim miejście. Układasz swoim Klientom diety i ewentualnie, we współpracy z trenerem personalnym układacie również tygodniowy plan treningów dla tych osób.

Co może najbardziej kojarzyć się z tymi Klientami? Na przykład Ewa Chodakowska. Wpisz więc w pole zainteresowań Ewa Chodakowska. Jak zobaczysz w prawej części Audience Insights, pod nagłówkiem „Nowa grupa odbiorców”, Ewę Chodakowską lubi 1-1,5 miliona aktywnych użytkowników. To dość spora grupa reklamowa jak na polskie warunki. Poza tym jest to grupa dość ogólna. Trzeba ją zawęzić. I w tym właśnie pomaga nam Audience Insights. Podpowiada, w jaki sposób możesz ją zawęzić.

Pod liczbą osób widzisz 6 zakładek. Domyślnie aktywna jest załadka „Dane demograficzne”. Natomiast tuż obok niej znajduje się zakładka „Polubienia strony”. Przejdź tam. Widzisz teraz 2 zestawienia, czyli najpopularniejsze kategorie oraz polubienia stron.

Przejdź teraz do tego drugiego zestawienia. Widzisz tutaj dość obszerną listę fanpejdży, którymi zainteresowane są również osoby, które lubią już Ewę Chodakowską. Na tej liście poszukaj teraz tego, co najbardziej odpowiada Twojej grupie docelowej i Twojej ofercie. Znalazłem tutaj 3 ciekawe pozycje.

Pierwsza z nich to inna trenerka – „Anna Lewandowska”. Kolejna pozycja, która mnie zainteresowała to „przepisy.pl”. Tutaj powiązanie jest jasne. Osoby, które trenują z Ewą Chodakowską, chcą też odpowiednio się żywić i tam szukają pomysłów. Ja szukam dalej na liście. Kolejny fanpejdż, który mnie zainteresował, to „Wiem, co jem”, czyli zdrowe żywienie według Katarzyny Bosackiej. Ostatnia pozycja, jaką znalazłem to „Najprostsze i szybkie przepisy, o których nie miałeś pojęcia”.

Mam więc na swojej dodatkowej liście 4 kolejne zainteresowania, związane z tematyką mojej oferty, a także z osobami na Facebooku, które obserwują tam Ewę Chodakowską.

Szukamy głębiej

Wszystkie nowe 4 fanpejdże, związane z tematem, które znalazłem są nadal dość duże. Mają po kilkaset tysięcy użytkowników, a nawet powyżej miliona. To wciąż zbyt duża grupa. Pierwsze rozwiązanie, jakie mogę wykorzystać, to połączenie tych zainteresowań. W Power Editorze, mogę więc wybrać grupę docelową osób, które lubią:

  • Ewę Chodakowską i Annę Lewandowską
  • Ewę Chodakowską i przepisy.pl
  • Ewę Chodakowską i Wiem, co jem
  • Ewę Chodakowską i Najprostsze i szybkie przepisy, o których nie miałeś pojęcia

 

To nadal są dość szerokie grupy. Audience Insights pomoże mi je zawęzić. Przejdź więc ponownie do pola zainteresowań. Usuwam tam Ewę Chodakowską i wpisuję kolejne fanpejdże, które znalazłem.

Zaczynam od Anny Lewandowskiej. Na liście podobnych polubień nie znalazłem niczego nowego, co może mnie zainteresować. Szukam dalej. Podczas przeglądania listy podobnych polubień dla „przepisy.pl”, znalazłem: „MniamMniam.pl”, „Pyszności”, „Kuchnia Jogurtowa”, „Krok do zdrowia” i „Dbam o siebie”. 2 pierwsze fanpejdże są kolejnymi z przepisami, dlatego je pomijam. Natomiast 3 kolejne są powiązane dodatkowo z tematyką zdrowia. Są więc warte zapisania.

Pozostałe 2 fanpejdże, które zanotowałem w pierwszym szukaniu, są zbyt małe aby móc je prześledzić w Audience Insights. Ale mam dość sporą bazę do działania. Zamiast targetować swoje reklamy do fanów Ewy Chodakowskiej, znalazłem kilka mniejszych fanpejdży o tematyce, która mnie interesuje. Dodatkowo mają one wspólnych obserwatorów na Facebooku i to właśnie może być moja grupa docelowa.

W podobny sposób możesz zawężyć swoich odbiorców w Twojej branży. Zastanów się, kto może być taką czołową postacią i na tej podstawie odszukaj mniejszych graczy na rynku. Zazwyczaj będą oni mieli wspólnych odbiorców, którzy mogą zainteresować także Ciebie.

Przewodnik po Facebooku

Ten artykuł zawiera tylko część wiedzy i tego, co można osiągnąć za pomocą Facebooka oraz narzędzi, które ten serwis oferuje.

Więcej z nich znajdziesz w ebooku pt.: "Twoja firma na Facebooku - przewodnik totalny".

Uszeregowałem w nim wszystko o czym pisałem już na tym blogu, poukładałem w całość i oddaję do Twojej dyspozycji. Wszystko po to, by dużo łatwiej się korzystało z całego tego ogromu wiedzy.

Ale to nie wszystko. Bo w ebooku znajdziesz też mnóstwo przykładów, m.in. szczegółowe omówienie reklam, które stosuję, wraz z rezultatami jakie osiągnęły.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Facebook dysponuje tak ogromnym zbiorem danych, że istnieje możliwość znalezienia swoich Klientów w każdej branży. Wystarczy tylko dobrze poszukać. Audience Insights możesz wykorzystać w tym celu, jako generator pomysłów. Najważniejsze bowiem w reklamowaniu się na Facebooku jest znalezienie odpowiedniej grupy odbiorców a nie sama reklama. Jeśli nie do końca wiesz, jak to zrobić, to napisz wiadomość w komentarzach poniżej lub wyślij maila bezpośrednio do mnie. Bardzo chętnie odpowiem na każdą wiadomość.

A może masz już jakieś doświadczenie w tego rodzaju zdobywaniu Klientów, z wykorzystaniem Facebooka? Jeśli tak, to również podziel się nim w komentarzach.

I na koniec, jeśli podobał Ci się ten artykuł i uważasz, że może się tez przydać innym osobom, które znasz, to proszę udostępnij go swoim znajomym. Będę bardzo wdzięczny za wszystkie lajki i udostępnienia.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

   

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.