Marketing w wakacje – jak go zaplanować

Marketing w wakacje – jak go zaplanować

Dodano 26 czerwca 2017

Czerwiec już prawie ukończony. Pół roku na boku... Jestem ciekaw jak mają się Twoje tegoroczne plany. Realizujesz je konsekwentnie, czy też już dawno poszły w odstawkę? Tak czy inaczej, chciałbym Ci przedstawić kilka pomysłów marketingowych na wakacje. Inaczej niż w poprzednich wpisach. Tym razem nie będą one bazowały na różnorakich świętach, które mają miejsce w tym okresie. Wszystko będzie związane z motywem wakacji.

Wakacje to dla wielu firm słabszy okres. Pamiętaj jednak, że nie musisz wykorzystywać wszystkich nadarzających się okazji i organizować sześćdziesięciu różnych akcji. Wybierz 3-4 pomysły na cały rok i je zrealizuj.

Rozwiąż problem rodziców

Rodzice, którzy pracują a mają dzieci w wieku szkolnym nie zawsze mają co zrobić ze swoimi pociechami. Być może przez część wakacji będą one przebywać u swoich babć, być może na koloniach lub wyjadą gdzieś z rodzicami. Ale będzie też okres, że zostaną same w domu, zazwyczaj przed telewizorem lub komputerem.

Zastanów się, czy możesz zorganizować jeden dzień w tygodniu, w którym zajmiesz się kilkoma młodymi osobami. Na przykład będzie to wycieczka po Twojej firmie, podczas której pokażesz, jak pracujesz i wykonujesz kolejne zadania.

To idealne rozwiązanie dla firm, które posiadają ofertę skierowaną bezpośrednio do dzieci. Ale nie tylko. Możesz zatrudnić animatora zabaw i w ten sposób zorganizować im wolny czas. Niech będą to zabawy związane z profilem Twojej działalności. Rodzice będą Ci wdzięczni i szybciej staną się Twoimi Klientami. Na pewno polecą Cię swoim znajomym.

Zorganizuj niecodzienne wydarzenie

Wiele firm, zwłaszcza tych większych decyduje się na wsparcie różnego rodzaju wydarzeń. Obierają w nich funkcję sponsora lub partnera. Jeśli prowadzisz małą firmę albo dopiero zaczynasz, to może Cię nie stać na takie zachowanie. Możesz jednak zorganizować własne wydarzenie. Ale niech to będzie coś niecodziennego. Zaproś do pomocy swoich pracowników (jeśli posiadasz) a także znajomych i rodzinę.

Możesz zorganizować np. zbiórkę krwi. Zwłaszcza w wakacje jest to bardzo ważne. Wypadków jest więcej, a osób oddających krew mniej. Jeśli takie zadanie Cię przerasta, to porozmawiaj z innymi małymi przedsiębiorcami w okolicy.

Inny pomysł to zazielenienie Twojej miejscowości. Być może jest miejsce w Twoim otoczeniu, które nie wygląda zbyt pięknie. Zapytaj lokalne władze o pozwolenie. Zorganizuj uprzątnięcie tego miejsca oraz sadzenie roślin. Taka inicjatywa na pewno spotka się z ogromną aprobatą. Dzięki tego rodzaju wydarzeniom wyróżnisz się na tle innych. Ludzie Cię zapamiętają a w rozmowach możesz nadmienić, czym zajmujesz się na co dzień.

Rozdawaj wakacyjne gadżety

W wakacje Klienci nie myślą o zakupach, ale spraw aby myśleli o Tobie i Twojej firmie. Jeszcze przed wakacjami zacznij rozdawać gadżety, które mogą się przydać w tym czasie. Mogą to być np. plażowe ręczniki z Twoim logo. Mogą to być czapeczki chroniące przed słońcem, bidony na wodę albo otwieracze do piwa. Wszystko to opatrzone Twoim logo oraz adresem strony www.

Gadżety możesz też rozdawać podczas innych okazji, np. wydarzenia, które jest w okolicy. Najczęściej można tam postawić swoje stoisko. Wiadomo, że gadżety, które wymieniłem wyżej to wyższy koszt niż ulotki czy długopisy. Ale wiesz, że będą używane przez długi czas i pozwolą obyć się nowym i obecnym Klientom z Tobą.

Wykorzystaj pogodę

Śledź to, co dzieje się wokół Ciebie. Możesz wykorzystać do tego chociażby pogodę, która jak widzisz za oknem jest dość zmienna. W upalne dni zaproponuj swoim Klientom lody lub mrożoną kawę na spotkaniach. Jeśli prowadzisz lokal gastronomiczny lub sklep z lodami, to możesz w takie dni zorganizować akcję 2 w cenie 1. To tylko jeden dzień, a może gigantycznie podnieść Twoje obroty.

W zależności od temperatury wprowadzę też akcję obniżającą Twoje ceny. Jeśli jest tylko 20 stopni Celsjusza, to obniż swoje ceny o 20%. Natomiast w dzień, kiedy jest 35 stopni, obniż je nawet o 35%.

Kolejny przykład może kojarzyć Ci się z amerykańskimi wakacjami. Przygotuj duży dzban lemoniady. Może to być po prostu woda z cytryną. Ale możesz też przygotować inne wersje, z różnego rodzaju owocami. Częstuj wodą swoich Klientów. Na pewno Cię zapamiętają.

Wyjdź na zewnątrz

Jeśli prowadzisz sklep i masz wejście prosto z ulicy, to wykorzystaj to. Nie umieszczaj swoich produktów lub informacji o nich tylko w jego witrynie. Wystaw przed sklepem stojak lub stół i zaprezentuj tam część swoich produktów. Niech przechodnie je widzą. W większości jesteśmy wzrokowcami. Jeśli coś nam się spodoba (bez konieczności wejścia do sklepu), to chętniej kupujemy.

To samo możesz zrobić, prowadząc lokal gastronomiczny. Zorganizuj mobilne stanowisko i stań na chodniku. Przygotuj na ten moment jedno lub dwa dania w menu, które w łatwy sposób da się tak wykonać, na oczach przechodniów.

Jeśli masz wystarczająco dużo miejsca, to rozłóż dwa leżaki, tak aby każdy mógł na chwilę się na nich rozłożyć i wypić lemoniadę lub wodę, którą przygotujesz :) I to dotyczy nie tylko wersji gastronomicznej.

Karty podarunkowe i wyprzedaże

Z okazji wakacji przygotuj serię kart podarunkowych lub promocyjnych. Nie wykonuj jednak zwykłych ulotek. Niech będą np. to sztywniejsze karty w kształcie kwadratu. Wszystko to z wakacyjnym motywem. Jeśli masz taką możliwość, to wprowadź serię kart do zbierania. Gdy ktoś zbierze komplet może uzyskać dodatkową zniżkę, gadżet lub kolejny produkt w specjalnej cenie.

Wakacje to też czas wyprzedaży. Nie musisz oczywiście obniżać cen poszczególnych produktów. To najłatwiejsza droga, ale również jest to droga, która najszybciej Cię wykończy. Możesz za to połączyć swoje produkty w pakiety. Najprościej będzie w formie „Kup 4, zapłać za 3”. Ale możesz też do popularnych produktów dołożyć towar, który sprzedaje się słabiej i sprzedać je w komplecie, w niższej cenie.

Wakacyjny konkurs

Ludzie uwielbiają konkursy i nagrody. Nie lubią jednak, gdy są one skomplikowane i trwają zbyt długo. Przeprowadź więc szybką i prostą rywalizację – maksymalnie kilkudniową. Korzystając z tego, że są wakacje, poproś Klientów o wysyłanie wakacyjnych fotek z różnych miejsc. Poproś o wrzucanie tych zdjęć na profile social media wraz z odpowiednim hashtagiem, np. #wakacjezmalawiejskafirma albo #malawiejskafirmanawakacjach. Zdjęcie, które uzyska najwięcej lajków, komentarzy i udostępnień wygrywa.

Przygotuj się na powrót do szkoły

Koniec wakacji, to jednocześnie planowanie powrotu do szkoły. Zastanów się, w jaki sposób Twoja firma może wykorzystać ten moment. Nawet jeśli Twoje produkty lub usługi nie są bezpośrednio skierowane do dzieci i młodzieży, to wykorzystaj ten moment i okazję w kierowaniu swoich słów do rodziców.

Ich głowy w tym momencie zaprzątają inne problemy i właśnie dlatego z chęcią skorzystają z pomocy innych. Jeśli Ty potrafisz zrobić lub dostarczyć im coś, co spowoduje, że zaoszczędzą czas, to wykorzystaj tą chwilę.

Podsumowanie

Jak widzisz w ciągu tych kilku minut, udało mi się podsunąć Tobie 8, mam nadzieję ciekawych, pomysłów. Tak jak wspominałem we wstępnie. Nie musisz korzystać ze wszystkich. Nie jesteś w stanie. Wybierz 1 lub 2 i wykorzystaj. Możesz je rozbudować i przystosować do własnych warunków. A może po prostu staną się dla Ciebie inspiracją do wymyślenia własnych działań, w których życzę Ci powodzenia.

Podziel się w komentarzach swoimi sposobami na wakacyjne przyciąganie Klientów do Twojej firmy. Prowadzisz w ogóle takie? Jeśli nie, a chcesz zacząć lub masz problemy z czasem i organizacją aby to wszystko wdrożyć, to również napisz. Jeśli wolisz zrobić to w wiadomości prywatnej, to czekam na Ciebie TUTAJ. Tymczasem życzę Ci udanych wakacji!

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

   

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.