Jak wpływać na Klientów, aby kupowali Twoje produkty?

Jak wpływać na Klientów, aby kupowali Twoje produkty?

Dodano 10 lipca 2017

Prowadzisz firmę, więc chcesz mieć więcej Klientów. Być może przez Twoją firmę przewijają się różne osoby, które nawet zapoznają się z Twoją ofertą, a mimo to większość z nich nie kupuje nic u Ciebie. Jak to zmienić i jak wpłynąć na Klientów w taki sposób, aby kupowali? Zebrałem 25 elementów, które mają na to wpływ.

1. Namierz właściwe osoby

Najbardziej lubię obserwować zachowania sprzedawców na różnego rodzaju targowiskach. Wiedzą, jak zaczepić Klientów i wiedzą, które osoby powinni zaczepić. Zazwyczaj nie robią tego w kierunku wszystkich, a dobierają właściwe osoby w zależności od tego, co mają do sprzedania. Tak samo powinno być w każdym innym przypadku. Stwórz portret idealnego Klienta i szukaj osób podobnych do niego, którym zaoferujesz swoje produkty i usługi. Przeczytaj o tym, jak stworzyć avatar Klienta.

2. Sprzedawaj dopracowane produkty

Jeśli chcesz odnieść sukces w sprzedaży, to Twoje produkty lub usługi muszą być najlepsze, jakie tylko możesz przygotować. Muszą one być atrakcyjne i przykuwać uwagę. Postaw na jakiś ciekawy wyróżnik. Coś, co sprawi, że odbiorcy będą postrzegać Cię inaczej (dużo lepiej), niż pozostałe firmy i ich produkty z branży.

3. Ustal odpowiednią cenę

Cena jest oczywiście jednym z elementów, które mogą wpłynąć na chęć zakupu lub jej brak. Ustal cenę adekwatnie do jakości produktu, jak również do tego ile kosztują inne podobne, ale też na tyle wysoką, aby Klienci mogli ją zaakceptować. Oczywiście nie pomijaj w tym wszystkim siebie. Cena musi być taka, aby zadowoliła również Ciebie.

4. Sprzedawaj legalnie

Podstawowa zasada, której musisz przestrzegać to oczywiście posiadanie własnej firmy. Skoro chcesz sprzedawać swoje produkty lub usługi, to taka forma będzie też najwygodniejsza. Ale samo posiadanie zarejestrowanego przedsiębiorstwa to nie wszystko. Zadbaj też o wszystkie inne pozwolenia, jakie są wymagane w Twojej branży – może to być np. koncesja na sprzedaż alkoholu lub pozytywna opinia Sanepidu.

5. Rozdawaj darmowe próbki

Jeśli chcesz wpływać na inne osoby, to wykorzystaj rozdawanie darmowych próbek. Widok znany z telewizyjnych programów. Na przykład jeśli prowadzisz restaurację lub inną knajpkę, to wyjdź do ludzi z mini-wersjami swoich dań, których będą mogli spróbować. Co jednak, jeśli nie prowadzisz lokalu gastronomicznego, ani nie jesteś w stanie podzielić towaru na próbki? Zorganizuj przydatne gadżety związane z Twoją branżą, lub pokaz swoich produktów oraz usług.

6. Daj gwarancję zwrotu pieniędzy

Jeśli masz pewność, co do jakości swoich towarów i usług, to udziel gwarancji całkowitego zwrotu pieniędzy. Możesz wydłużyć taki okres do np. 30 albo 60 dni. Jest to dodatkowy argument dla kupujących, oznacza on, że nie wstydzisz się tego, co sprzedajesz i bierzesz za to pełną odpowiedzialność.

7. Stwórz swoją stronę internetową

Na temat stron internetowych powstało już bardzo dużo artykułów na tym blogu. Własna strona to pracownik Twojej firmy. Ale pracuje dłużej niż wszyscy :) Powiedziałbym, że duże firm tak bardzo ich nie potrzebują, jak właśnie te najmniejsze – lokalne. To właśnie one potrzebują ich najbardziej. Nie zanudzaj jednak jej odbiorców nudnym opisem firmy czy jej historią. Pokaż tam swoją ofertę, referencje Klientów i opisy różnych przypadków usług czy produktów, jakie wykonujesz

8. Prowadź firmowego bloga

Spraw, aby Klienci podążali za Twoim blogiem, a dzięki temu również za Twoją firmą. Pisz o tym, co jest związane z Twoją codzienną działalnością. Twórz porady i odpowiedzi na najczęściej zadawane przez Klientów pytania i pojawiające się problemy. W ten sposób stopniowo przekonujesz czytelników do swojej oferty. Przeczytaj także artykuł „Blog firmowy – jak zacząć, co to daje i ile kosztuje jego prowadzenie?”.

9. Bądź w Social Mediach

Pokaż swoją firmę z innej strony, wykorzystując portale społecznościowe, jak np. Facebook czy Instagram. Nie wrzucaj tam nudnych opisów czy ofert w każdym poście. Staraj się pokazać coś atrakcyjnego, np. ciekawe szczegóły, o których mało kto wie. Słowem – powinny to być materiały w nieco luźniejszej formie.

10. Pokaż referencje od innych Klientów

Jak już wspomniałem w jednym z poprzednich punktów – umieść referencje od Klientów na swojej stronie www. Równie dobrze możesz to zrobić też na portalach społecznościowych. Wydruki oprawione w ramki zawieś też w widocznych miejscach w swojej firmie.

11. Pokaż, że Twoja firma jest stabilna

To szczególnie ważne, jeśli Twoje produkty lub usługi są droższą sprawą. Jeśli np. dostarczasz półprodukty do większej firmy lub sprzedajesz np. okna indywidualnym inwestorom, to musisz zadbać o to, jak postrzegają Cię Klienci pod względem stabilności. Pokaż, że potrafisz zapewnić dobrą jakość i nie tniesz kosztów. Pokaż, że Twoja firma jest stabilna finansowo.

12. Zdobywaj certyfikaty

Certyfikaty są po prostu wymagane w niektórych branżach. Na przykład nie możesz bez tego zostać prawnikiem, lekarzem czy agencją pośrednictwa pracy. W innych mogą zaś być wyróżnikiem na tle konkurencji, np. certyfikat ISO.

13. Twórz markę osobistą

Jeśli jesteś właścicielem małej firmy, to Klienci będą Ciebie z nią bardzo kojarzyć i porównywać. Powiem więcej. To Ty jesteś Twoją firmą, a Twoja firma Tobą. Dla Klientów jest to po prostu tożsame. Nie staraj się zatem odciąć od swojej firmy i ukrywać w cieniu. Wyjdź do ludzi i bądź twarzą swojego przedsięwzięcia.

14. Używaj swoich produktów

Sprawa jest prosta – używaj produktów, które sprzedajesz. Identyfikuj się z nimi i pokazuj znajomym w codziennym użytkowaniu. Baw się nim w otoczeniu osób, które mogą być zainteresowane zakupem. Oczywiście nienachalnie. Jeśli ktoś się zainteresuje, to zapyta o Twój towar i o to, jakie są korzyści z jego użytkowania.

15. Niech Twoi pracownicy używają Twoich produktów

Jeśli zatrudniasz pracowników, to pozwól im również wykorzystywać Twoje produkty, w dokładnie taki sam sposób, jak robisz to Ty (w powyższym punkcie). Więcej osób korzystających z produktów to większa siła rażenia i większe dotarcie do nowych Klientów.

16. Dbaj o pracowników

Jeśli Twoi pracownicy będą zadowoleni, to wpłynie na ich produktywność. To z kolei przełoży się na relacje z Klientami a także ich końcowe zadowolenie. A o to przecież najbardziej chodzi - by Klienci byli szczęśliwi.

17. Wprowadź dodatkowe darmowe usługi

Bądź hojny dla swoich Klientów. Pozwól im poczuć, że mają nad Tobą przewagę, to wpłynie na spotęgowanie ich chęci dokonania zakupów. Jeśli sprzedajesz produkty, to zaoferuj usługi dodatkowe powiązane z tym produktem – np. wsparcie techniczne lub pomoc w montażu albo instalacji. Klient będzie zadowolony, mając to wszystko w pakiecie.

18. Polub swoich Klientów

Bądź miły, pomocny i uśmiechaj się do wszystkich. Niezależnie od tego, czy są to już Twoi Klienci, czy jeszcze nie. Osoby te chcą być docenione. Chętniej wrócą do Ciebie, wiedząc, jaka czeka ich tutaj atmosfera.

19. Nie organizuj promocji

Częste promocje i ich nagłaśnianie mogą przynieść skutek odwrotny do oczekiwanego. Klienci pomyślą, że masz trudności ze sprzedażą swojego towaru lub jest on słabej jakości. Jeśli decydujesz się na promocję, to zawsze miej powód do tego. A jeśli Twoje produkty są zbyt wysokie, to wróć wyżej do punktów 2 i 3.

20. Zadbaj o dostępność dla innych

Niech lokalizacja Twojej firmy będzie łatwo dostępna. Nie oznacza to jednak, że musisz wynajmować najlepszy lokal w centrum miasta. Pomyśl, jakie jeszcze sklepu lub instytucje odwiedza Twoja grupa docelowa i wynajmij lokal w pobliżu. Nie zapomnij też umieścić odpowiednich informacji na swojej stronie internetowej. Napisz, w jaki sposób i gdzie można Cię złapać.

21. Zadbaj o obsługę Klientów

Klient musi być w centrum uwagi. Musi się tak czuć. Postaw na niecodzienną obsługę swoich Klientów. Niech czują się wyjątkowo w Twoim towarzystwie, oraz korzystając z Twoich produktów czy usług. O tym, jak to zrobić, przeczytasz m.in. w artykule „Obsługa Klienta – jak zrobić to inaczej?”.

22. Miej wyczucie czasu

Odpowiednie wyczucie czasu to bardzo ważna kwestia. Jeśli będziesz zmuszać Klienta do zakupu w momencie, kiedy nie jest on do końca zdecydowany lub nie potrzebuje Twoich produktów w tej chwili. W ten sposób możesz stracić go na zawsze. I w odwrotną stronę – miej wyczucie momentu, w którym Klient najbardziej Cię potrzebuje i wtedy uderzaj.

23. Twórz nowe znajomości

Nawet jeśli prowadzisz firmę technologiczną i np. tworzysz strony internetowe, to nie ograniczaj się wyłącznie do obecności w internecie – na swojej stronie internetowej lub w portalach społecznościowych. Wyjdź do ludzi i rozmawiaj z nimi.

24. Inspiruj innych

Wiadomo, że prowadzisz firmę po to, aby zarabiać na utrzymanie siebie i swojej rodziny. Ale poza tym musisz postawić na jakiś nadrzędny cel, który będzie inspirował innych. Nie musisz od razu, jak duzi przedsiębiorcy budować odnawialnych źródeł energii. Niech to będzie coś adekwatnego do Twojej skali działania. Inspiruj na lokalnym rynku.

25. Zaskocz swoich Klientów

Zawsze miej jakiegoś asa w rękawie. Twoi Klienci powinni zostać żywą, chodzącą reklamą Twojej firmy. Połącz wszystkie powyższe wskazówki i zaskocz swoich odbiorców czymś pozytywnym. Pozwól by poczuli się dopieszczeni.

Jak widzisz, wymieniłem tu 25 różnych elementów, które mają wpływ na to czy Klient od Ciebie coś kupi czy nie. Połączenie ich wszystkich da Ci niesamowite rezultaty. Im więcej wdrożysz we własnej firmie, tym lepiej.

A może Ty masz jakiś własny pomysł na to, jak wpływać na chęć zakupów u Klientów? Podziel się nim w komentarzach poniżej. Niech inne osoby również z tego skorzystają.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

   

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.