Oddawać firmowy marketing zewnętrznej firmie czy nie?

Oddawać firmowy marketing zewnętrznej firmie czy nie?

Dodano 11 lipca 2017

Marketing to jedna z najważniejszych spraw w firmie. To jedna z dróg do tego, aby podnieść liczbę Klientów a co za tym idzie, również zysków. Wszystkie działania w firmie powinny jednak wynikać z jej strategii. Tyczy się to również marketingu. I nie – to nie jest to samo. Strategia firmy i strategia marketingowa to dwie różne rzeczy, aczkolwiek jedna wynika bezpośrednio z drugiej.

Oczywiście większość małych firm nie posiada takiej strategii. Być może i Ty wraz ze swoim przedsiębiorstwem znajdujesz się w tej grupie. Przez wiele lat myślałem, że mam taką strategię dla swojej firmy. Były plany i założenia, które starałem się konsekwentnie realizować. Jako, że prowadzę agencję reklamową, to były to w większości elementy strategii marketingowej a nie strategii biznesowej.

Jednak dopiero około rok temu podszedłem do tej sprawy bardziej poważnie. Natomiast od kwietnia tego roku sprawa nabrała jeszcze większego rozpędu. Powstaje strategia marketingowa, która jest spisana w formie dokumentu, a nie tylko gdzieś w mojej głowie. Co najważniejsze, mimo tego, że ta strategia dopiero powstaje, to jej elementy są od samego początku wdrażane i przynoszą już rezultaty. W końcu moja firma przestała działać z dnia na dzień, jak większość małych przedsięwzięć.

Jednym z kluczowych elementów strategii firmy jest przypisanie zawartych w niej zadań odpowiednim osobom. Należy zatem przemyśleć, które zadania strategii można przypisać konkretnym pracownikom. Pytanie, czy posiadasz pracowników, mogących zająć się wszystkimi zadaniami. Być może musisz zatrudnić nowych, a być może część zadań warto zlecić zewnętrznym firmom, które się w nich specjalizują. Tym bardziej, jeśli nie są to zadania związane bezpośrednio z profilem Twojej działalności, czyli tym, na czym zarabiasz.

Ostatnią rzeczą, jaką możesz zrobić, to wzięcie tych zadań na siebie. Ty, jako właściciel masz inne zadania. Często właśnie marketing jest taką rzeczą w firmie, którą właściciele chcą wykonywać samodzielnie, bądź ewentualnie oddelegować jako dodatkowe zadania króremuś z pracowników, który zna się na Photoshopie i umie przygotować ulotkę.

Zazwyczaj kończy to się tym, że marketing schodzi na boczny plan, przez co jest prowadzony niekonsekwentnie, nieestetycznie i po macoszemu, w efekcie nie przynosi oczekiwanych efektów. Prze to sporo właścicieli małych firm twierdzi, że reklama jest im niepotrzebna, bo nie działa. Dodatkowo, jako zadanie bezpośrednio niezwiązane z wykonywaną przez Ciebie działalnością, jako jedno z pierwszych może zostać oddelegowane zewnętrznej firmie. Może się okazać, że taki outsourcing będzie dla Ciebie znacznie tańszy, ale przede wszystkim zajmą się nim profesjonaliści. A jakie konkretnie są zalety takiego rozwiązania?

Doświadczenie

Przede wszystkim dobra agencja reklamowa posiada już jakieś doświadczenie. Skupia wokół siebie zespół specjalistów o różnym zakresie umiejętności. Są to oczywiście graficy, copywriterzy, pr-owcy, czy programiści. Każdy z nich specjalizuje się w wąskim zakresie całej dziedziny marketingu. Każdy z nich posiada też długoletnie doświadczenie w zakresie prac, którym się zajmuje. Już więc widzisz, że jedna osoba nie jest w stanie zrobić tego dobrze.

Być może trafisz na agencję, która specjalizuje się w wykonywaniu zleceń dla firm z Twojej branży. Ma to jednak swoje wady i zalety. Zaletą niewątpliwie jest to, że posiada już, wspomniane wyżej, doświadczenie w tej gałęzi gospodarki. Wie, co działa, a co absolutnie nie przynosi efektu. Wadą natomiast może być to, że taka agencja pracuje też dla Twojej konkurencji. Nie chcesz przecież, żeby Wasze materiały reklamowe wyglądały tak samo.

Kolejna rzecz, która wpływa na doświadczenie agencji, to ich codzienny rozwój. Wynika on przede wszystkim z pracy po kilka lub kilkanaście godzin na dobę, w swojej wąskiej niszy. Ale wynika on też z poznawania nowych możliwości. Pracownicy dobrej agencji, doszkalają się. Biorą udział w szkoleniach, konferencjach i warsztatach.

Elastyczność

Przede wszystkim wynajem zewnętrznej agencji reklamowej jest dla Ciebie elastycznym kosztem. Nie wiążesz się z pracownikiem na długi czas i nie musisz mu płacić co miesiąc tej samej pensji, mimo większego lub mniejszego nakładu pracy w danym miesiącu.

Korzystając z usług agencji, ustalasz swój budżet w zależności od potrzeb. Być może przez pierwsze kilka miesięcy działania Twojej firmy, budżet ten będzie dość wysoki. Trzeba przecież wyprodukować dość sporo materiałów, takich jak chociażby strona internetowa, wizytówki, banery reklamowe czy katalogi. Gdy już masz to wszystko, to budżet miesięczny może być znacznie obniżony.

Natomiast, jeśli Twoja firma będzie wystawiać się na targach i zajdzie potrzeba wyprodukowania dodatkowych materiałów promocyjmych, to budżet się zwiększy, ale tylko na jeden miesiąc. Być może Twój biznes jest sezonowy i reklamujesz się tylko przez np. pół roku i wiadomo, że nie chcesz płacić wysokich opłat przez pozostałą część czasu.

Ale wynajem agencji to też inne rodzaje elastyczności. Elastyczność czasu, miejsca, czy szybkości działania.

Oszczędność czasu

Przede wszystkim jest to oszczędność Twojego czasu, a zgodzisz się ze mną, że jako przedsiebiorcy nie mamy go za dużo. Korzystasz z doświadczenia agencji, o którym była już mowa powyżej. Oni nie muszą uczyć się wszystkiego od początku, posiadają już umiejętności i to na wysokim poziomie.

Niezależnie od tego, czy w Twojej firmie marketingiem zajmiesz się samodzielnie, czy będzie to robić któryś z Twoich pracowników, to na dobre efekty musisz poświęcić czas. Będzie to czas zużyty przede wszystkim na naukę nowych rzeczy, na czytanie i uczenie się technik i sposobów marketingowych, ale też czas na naukę obsługi programów graficznych.

Będzie to oczywiście też czas poświęcony na realizację poszczególnych zadań promocyjnych. Ucząc się i realizując materiały reklamowe okaże się, że ich przygotowanie zajmie kilka razy więcej czasu niż profesjonalistom z agencji. A również efekty takiej pracy często mogą się okazać dalekie od doskonałych.

Inna sprawa, jeśli jesteś dopiero na początku swojej drogi z własną firmą. Jeśli dopiero zaczynasz i nie masz jeszcze wystarczającej liczby Klientów, za to dysponujesz dużą ilością czasu, to jak najbardziej wykorzystaj go na prowadzenie działań reklamowych. Na blogu znajdziesz nawet artykuł na ten temat - „Jak reklamować swoją firmę, mając więcej czasu niż pieniędzy?”. Zapraszam Cię do jego lektury.

Oszczędność pieniędzy

Z wszystkich powyższych punktów wynika przede wszystkim to, że oszczędzasz pieniądze. Zatrudnienie specjalisty na własną rękę może wiązać się z tym, że nie będzie on posiadać wszystkich tych umiejętności, jakie posiadają różni pracownicy agencji. A jeśli będzie je wszystkie posiadać, to na pewno nie będzie pracownikiem tanim w utrzymaniu.

Przygotowywanie materiałów reklamowych wymaga odpowiedniej infrastruktury. Potrzebny będzie wydajny, mocny komputer, który obsłuży programy graficzne w należytym stopniu. Oczywiście możesz wykorzystać do tego laptopa, jednak chociażby ograniczona pamięć będzie powodować wolne działanie aplikacji. Dodatkowo dochodzi koszt zakupu odpowiedniego legalnego oprogramowania, które możesz wykorzystywać w firmie, jak chociażby wspomniany wcześniej Photoshop. Koszt takich aplikacji to kilkanaście a nawet kilkadziesiąt tysięcy. Zastanów się, czy nie masz w tej chwili ważniejszych wydatków.

Oszczędność pieniędzy wynika również z oszczędności czasu, który w tym momencie poświęcisz na właściwe zadania w firmie, zamiast skupiać się na czymś innym. A właśnie wtedy, kiedy swój czas pożytkujesz na działania, podczas których zarabiasz, to w efekcie oszczędzasz.

Transparentność

Korzystając z usług agencji, nie posiadasz żadnych dodatkowych kosztów. W zależności od tego, w jaki sposób skonstruujecie umowę, możesz rozliczać się co miesiąc na podstawie stałego budżetu lub ilości wykonanych prac.

Dobrym rozwiązaniem może być ustalenie stałego miesięcznego budżetu do dyspozycji agencji. Powinno się to jednak wiązać z tym, że raz na rok ustalacie wspólny plan działań i konsekwentnie go realizujecie. Każdy miesiąc poprzedza ustalenie szczegółów Waszych działań.

Innym rozwiązaniem jest każdorazowa wycena poszczególnych prac, np. na konkretne stawki za zadania lub na liczbę godzin, jaką zajmie ich wykonanie (o ile posiadacie ustaloną stawkę godzinową).

Trzeci sposób to procent od zysku. Może to być jeden z najlepszych sposobów rozliczania z agencją. Dzięki temu bardziej się ona stara i wykonuje dodatkowe prace z własnej inicjatywy, tak aby efekty były jak najlepsze. Poza transparentnością agencji, wymaga to jednak transparentności i dzielenia się swoimi zyskami z innymi. A pieniądze i zarobki w Polsce, to wciąż bardzo drażliwy temat.

Podsumowanie

Jak widzisz, korzystanie z usług zewnętrznej agencji może okazać się dla Ciebie oszczędnośnią czasu i pieniędzy, co już przekłada się na Twój zarobek. Dodatowo masz dostęp do różnego rodzaju współpracujących ze sobą na stałe i doskonalących się specjalistów. Ich elastyczność powoduje, że dostosowują się do Twoich potrzeb i wymagań w danej chwili.

A Ty jakie masz doświadczenie w zlecaniu zadań zewnętrznym firmom. Jak to wygląda w przypadku reklamy? Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzach, a jeśli wolisz – napisz do mnie maila – na pewno odpowiem.

Mam do Ciebie jeszcze jedną prośbę. Jeśli uważasz, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny, to podziel się proszę linkiem do niego, ze swoimi znajomymi, udostępniając np. na Facebooku.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz dołącz do nowego darmowego szkolenia i pobierz ebooka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Dostęp jest za darmo. Podaj tylko swój adres email:

Paweł Kępa

   

Copyright © Mała Wiejska Firma. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.