Każdy kto prowadzi jakąkolwiek firmę (nie tylko sklep online) powinien potrafić obliczyć kilka podstawowych spraw. Tym razem o tym jak obliczyć marżę i jak obliczyć narzut.

Po co liczyć takie rzeczy jak marża i narzut? Powodów jest mnóstwo. Ale wymieńmy je krótko:

  • wiesz czy biznes w ogóle Ci się opłaca,
  • wiesz ile możesz przeznaczyć na marketing i prowadzenie firmy,
  • wiesz ile towaru musisz sprzedać, by wyjść na zero,
  • wiesz ile towaru musisz sprzedać, by uzyskać oczekiwany zysk na koniec miesiąca.

 

A to tylko niektóre sprawy.

Mam dla Ciebie dość krótką część opisową oraz całą masę kalkulatorów, które później policzą to wszystko. Zacznijmy od podstawowych spraw.

Marża a narzut

Zacznijmy od tego jaka jest różnica między marżą a narzutem. Z pozoru wydaje się, że to jest to samo i że jest to Twój zarobek. Wejdźmy jednak w szczegóły i policzmy na przykładach.

Co to jest marża?

Marża to Twój zysk na sprzedaży danego produktu. Od ceny, za którą sprzedajesz produkt, odejmujesz wszystkie koszty z nim związane. W ten sposób otrzymasz wartość kwotową.

Jak obliczyć marżę?

Przykład:
  

  • kupujesz oponę w hurtowni za 200 zł
  • sprzedajesz w swoim sklepie internetowym za 300 zł
  • w najprostszym przypadku Twoja marża wynosi 300 zł – 200 zł = 100 zł

 

Oczywiście, po stronie kosztów może jeszcze stanąć koszt pakowania i wysyłki (który ostatecznie doliczasz do ceny sprzedaży), ale też koszt magazynowania, marketingu, obsługi sklepu itd.

Ostatecznie nasz przykład może wyglądać tak:

  • koszt: 200 zł (zakup towaru) + 15 zł (wysyłka) + 2 zł (magazynowanie) + 20 zł (marketing i utrzymanie w przeliczeniu na jedną sztukę sprzedanego towaru)
  • sprzedaż: 300 zł (towar) + 15 zł (wysyłka)
  • marża: 300 zł + 15 zł – 200 zł – 15 zł – 2 zł – 20 zł = 78 zł

Marżę można wyrazić też w procentach. Wystarczy podzielić marżę kwotową przez całkowitą kwotę sprzedaży. W naszym przypadku będzie to: 78 zł / 315 zł = 0,2476 i jest to równoznaczne z marżą w wysokości 24,76%.

Co to jest narzut?

Narzut jest bardzo podobny do marży, ale często mylony, co może powodować różnego rodzaju komplikacje, ze stratą pieniędzy włącznie.

Narzut polega na tym, że wiesz ile procent chcesz dorzucić do ceny zakupu towaru (a w zasadzie wszystkich kosztów). Dzięki temu policzysz ile na koniec zyskasz.

Jak obliczyć narzut?

Przykład:
  

  • kupujesz oponę w hurtowni za 200 zł
  • twój narzut to 50%
  • w najprostszym przypadku będziesz sprzedawać oponę za 300 zł (200 x 150%)
  • zysk to 300 zł – 200 zł = 100 zł

 

Rozszerzmy nasz przykład o inne koszty, które mogą wystąpić.

  • koszt: 200 zł (zakup towaru) + 15 zł (wysyłka) + 2 zł (magazynowanie) + 20 zł (marketing i utrzymanie w przeliczeniu na jedną sztukę sprzedanego towaru) – łącznie 237 zł
  • twój narzut: 50%
  • sprzedaż: 237 zł x 150% = 355,50 zł
  • zysk: 355,50 zł – 237 zł = 118,50 zł

A co z podatkami? Oczywiście ten zysk, który wyszedł na końcu podlega jeszcze podatkowi dochodowemu.

A kwoty netto i brutto (czyli z VAT-em)? Według prawa, w każdym sklepie internetowym wszystkie ceny powinny być podane z VAT-em (czyli brutto). Jest to taka cena, jaką ostatecznie zapłaci Klient. Warto więc brać zawsze do obliczeń kwotę brutto.

Kalkulatory

Czas na obiecane kalkulatory, które teraz to wszystko policzą. Poniżej są dwa. Wystarczy, że wstawisz swoje liczby, a reszta policzy się już sama. Dodatkowo w każdym z kalkulatorów, możesz wpisać całkowity zysk, który chcesz w ten sposób osiągnąć na koniec miesiąca (lub innego okresu, np. kwartału, roku), a otrzymasz w wyniku ile sztuk towaru należy sprzedać, by go osiągnąć. Będzie to oczywiście zysk do opodatkowania (podatek dochodowy).

Kalkulator marży

Koszt zakupu towaru (oraz inne koszty związane) w zł:
Sprzedajesz Klientowi za (w tym wysyłka) w zł:
Wynik – Twoja marża w zł:
Wynik – Twoja marża w %:

Ile sztuk musisz sprzedać, by zarobić określoną kwotę?

Całkowity zysk, który chcesz osiągnąć na koniec miesiąca (okresu) w zł:
Wynik – Tyle sztuk musisz sprzedać::

 

Kalkulator narzutu

Koszt zakupu towaru (oraz inne koszty związane) w zł:
Twój narzut w %:
Wynik – Sprzedajesz Klientowi za (w tym wysyłka) w zł:
Wynik – Twój zysk w zł:

Ile sztuk musisz sprzedać, by zarobić określoną kwotę?

Całkowity zysk, który chcesz osiągnąć na koniec miesiąca (okresu) w zł:
Wynik – Tyle sztuk musisz sprzedać:

 

Było przydatne?

Jeśli kalkulatory (i cały artykuł) Ci się podobały to będę Ci bardzo wdzięczny jeśli udostępnisz tą stronę swoim znajomym (być może są wśród nich osoby prowadzące firmę lub konkretnie sklep internetowy). Za wszystkie udostępnienia z góry dziękuję!

Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami

Na blogu poruszam różne tematy, zagadnienia i pomysły na to, by Twoja firma mogła się rozwijać oraz pozyskiwać Klientów, jak choćby w tym artykule.

Jednak oś moich wszystkich działań (i mam nadzieję, że w przyszłości także Twoich), które prowadzą do tego rozwoju oparta jest na 5 punktach.

Te 5 punktów omawiam w krótkim darmowym samouczku pt.: "PUSZKA, czyli Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami". Samouczek dostępny jest w formie e-booka PDF wzbogaconego 10 lekcjami video. Z tych 5 punktów wychodzą kolejne działania, które opisuję na blogu.

Aby otrzymać dostęp do samouczka, kliknij w link poniżej.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay